fallback

Приемът на проекти за иновации в земеделието тръгва в края на годината

Бюджетът на мярката до 2020 г. е 20 млн. евро, максималното финансиране за проект е 1 млн. евро

14:54 | 04.07.17 г.

В края на годината – през ноември-декември, ще стартира приемът на проекти по подмярка 16.1 на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) за инвестиции в иновации в земеделието. Това съобщи на бизнес форум за финансиране от Европейския съюз (ЕС) Пламен Абровски от Института за агростратегии и иновации.

В момента работна група подготвя необходимата наредба за дейностите около приема и изпълнението на проектите, обясни той.

Бюджетът на мярката до 2020 г. е 20 млн. евро. Максималното финансиране за един проект може да достигне 1 млн. евро.

Като иновация се приема и внедряването на съществуваща идея, която обаче досега не е прилагана за конкретния фермер или група от стопани, които осъществяват проекта.

Абровски обясни, че финнасирането ще става на две фази, като някои проекти могат и да пропуснат първата и да отидат директно на втората.

Първата фаза финансира проучване за приложимостта на идеята, както и доколко е възможно да се привлекат още участници. Тя може да трае до 1 година, като грантът за проучвания е 5 хил. евро за година, а за стимулиране на интереса и разширяване на групата участници – 10 хил. евро.

Втората фаза е същинското прилагане на иновацията и инвестиции. Финансирането възлиза на 35 хил. евро годишно за текущи разходи.

Като цяло преките разходи се финансират напълно, а общо допустимото финансиране е 70% от стойността на проекта.

Участниците, които реализират проекта, трябва да са минимум двама – т. нар. оперативна група, поясни Пламен Абровски. Оперативната група се състои от земеделски стопанин и научни институти, неправителствени организации, консултанти, малки и средни предприятия в сферата на хранителната индустрия и т. н.

Абровски даде пример с иновации, въведени от фермери другаде в Европа. В Италия например е подкрепено производството на местни вина, като потребителите получават цялата необходима информация за виното и производствения процес чрез QR код на етикета.

Във Финландия пък е създадена онлайн платформа за търговия на производители. В Чехия са въведени т.нар. „млечни бусове“, които осъществяват продажби на хранителни стоки в отдалечени населени места, като същевременно събират млякото на фермерите и го карат до мандрата. Има и проекти за по-ефективно напояване на насаждения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:18 | 14.09.22 г.
fallback