Сметната палата установи неефективни контролни процедури при одита за съответствие на приоритетна ос „Повишаване на ефективността на предприятията и насърчаване развитието на благоприятна бизнес среда” по Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика 2007-2013”, за периода от 1 януари 2007 г. до 31 декември 2012 г., съобщиха от пресцентъра на палатата. Одитът е извършен в Министерството на икономиката и енергетиката (сега Министерство на икономиката), Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност”.
Приоритетната ос е насочена към насърчаване на инвестициите в модерни технологии и подобряване на управленските умения. Целта е да се повиши конкурентоспособността на българските малки и средни предприятия чрез инвестиране в съвременни технологии и оборудване и предоставяне на достъп до професионални съвети и консултации. Бенефициенти са микро-, малки и средни предприятия, юридически лица или еднолични търговци със седалище в България.
По приоритетна ос 2 за одитирания период са проведени 18 процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
Общият първоначален бюджет на обявените процедури до 31 декември 2012 г. е 1,187 млрд. лв., а на коригираният – 1,392 млрд. лв. По процедурите са подадени 5 616 проектни предложения, като са сключени 1 875 договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на обща стойност близо 981 млн. лв., която е над 70% от размера на коригирания бюджет. Поради дългия проверяван период от 6 години и големия брой проектни предложения и сключени договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, при одита са проверени процедури и проекти, определени въз основа на случайна нестатистическа извадка. В резултат на одита са направени редица изводи и заключения, като според тях дейностите по подготовката и провеждането на процедурите за подбор на проекти, както и въведените процедури за управление и изпълнение на проектите, са организирани в съответствие с регламентите на Европейския съюз, планираните цели по програмата и действащото национално законодателство.
Организацията на счетоводната отчетност и документирането на стопанските операции също са в съответствие с действащото национално законодателство и указанията на Министерството на финансите.
Къде са пропуските?
Определените критерии за оценка при кандидатстване обаче не дават точни и недвусмислени указания на оценителите и не създават предпоставки за ефективно оценяване. Голяма част от оценките по отделните критерии не са обосновани.
Няма регламентиран ред за определяне на председател и членове на оценителните комисии, така че квалификацията и професионалната им компетентност да кореспондират със спецификата на всяка от обявените процедури за подбор на проекти, става ясно след одита.
В Междинното звено - Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия, вътрешният контрол върху отделните етапи на оценка е бил неефективен. В резултат на това протоколите от тях и оценителният доклад са коригирани нееднократно от ръководителя на Управляващия орган. Междинното звено е закрито от 1 май 2012 г.
От палата посочват още, че липсва критерий, оценяващ правилното представяне на разходите. Поради това са допуснати проекти с некоректно представени разходи за ДДС, които при верификацията са завишили процента на разходите по одобрената безвъзмездна финансова помощ.
При проверките на процедурите по мониторинг и верификация са констатирани несъответствия с действащите правила, различен подход от страна на Управляващия орган при идентични случаи, свързани с верификацията на разходи, недостатъчно ефективни контроли, които не са идентифицирали пропуски и грешки на бенефициентите.
Констатирани са и отклонения в изпълнените индикатори спрямо заложените по договор.
Открити са несъответствия на прилаганите критерии за избор на изпълнител спрямо предвидените в нормативните документи. По една от проверените процедури са установени несъответствия между допустими, договорени и придобитите стандарти. Поради непоследователно прилагани контроли не са разкрити пропуски в документите, представяни от бенефициентите за възстановяване на разходи.
Установено е също, че процедурните и проектните досиета не са пълни, защото липсват правила за съдържанието, сроковете и систематизирането им.