При какви обстоятелства обширните не трябва да плащат санкции (или финансови корекции) по европроекти – това коментира пред БНР Емил Савов, зам.-изпълнителният директор на Националното сдружение на общините (НСОРБ). Според него, когато общините са спазили българското законодателство, но то е в разрез с европейските директиви, проектите не трябва да се санкционират.
При създаването на новия Закон за управление на евросредствата са участвали и общините и са заложени няколко "принципни въпроса", при които финансовите корекции не би трябвало да се внасят от бенефициенти по европейски програми, заяви той.
Общините възлагат 80% от обществените поръчки в България, каза Савов. „По-големият проблем не е толкова в сгрешените критерии, а в сгрешеното законодателство. Сега правим съвсем нов закон. Силно се надяваме, че това, което правим в момента, няма да го пипаме поне 2 години“, допълни той.
Савов обобщи и основните цели в новия закон: „Единните правила, които важат за всички оперативни програми, да са унифицирани, да са прости и да няма "творческо прилагане" на тези правила от страна на управляващите органи“.
Той коментира, че новата програма "Региони в растеж" е насочена към общините, които имат потенциал да генерират растеж и от НСОРБ не смятат, че така тя ще помогне за преодоляване на сегашните задълбочаващи се регионални различия.
На годишно събрание в Пловдив организацията трябва да приеме предложение за проект на нов Закон за местните данъци и такси. Старият носи духа на първообраза си от 1956 г., заяви Савов и посочи някои мерки в новия: „Увеличаване на броя на общинските данъци с добавяне на подоходен данък, където споделяме теглото с държавата. Тоест държавата се отказва от част от сегашния подоходен данък в наша полза. И новият данък, който ще отиде главно за селските общини, за земеделските земи – нещо, по което сме уникални – един актив, който носи милиони левове за собствениците, при нас е необлагаем от гледна точка на данъкоплатеца“.