Промяната в европейското финансира за новия програмен период 2014- 2020 година е обвързано с така наречените предварителни условия. Ако не провеждаме реформите, които държавата ни е поела ангажимент със своето споразумение за партньорство с ЕК, след година и половина има пряка опасност парите да бъдат спрени в съответния сектор. Това каза вицепремиерът по европейски въпроси и икономическа политика Томислав Дончев в предаването „Денят започва” по БНТ.
Дончев посочи, че европейските пари не са хуманитарна помощ, те нямат нищо общо с благотворителността, те не се дават, за да се изхарчат за година-две, а за да променим базисната инфраструктура, пътищата, железниците, да променим администрацията, социалната система, за да може след години да се приближим до нивото на развитите европейски страни.
По отношение на БДЖ вицепремиерът коментира, че процесът там не е приключил и напомни, че реформите са нещо трудно. Той счита, че в малки населени места, които нямат алтернативен път, не е редно да няма достъп с влак.
„Да не забравяме, че железницата е екологичен и социален транспорт”, каза Дончев. Но изтъкна, че от друга страна не е редно да пътуват влакови композиции, които са с икономическа ефективност 2-3 процента. „Това също е недопустимо”, смята вицепремиерът. Той каза, че това не се случва в никоя от развитите държави членки на ЕС, към които се стремим.
Като грешка той определи, че решението за спирането на влаковете е било взето бързо и нямало време за предварителни консултации. За Дончев проблемът е не толкова в броя на влаковете, а с разписанието и нуждата от транспорт в определен час, тоест „да ползваш влак точно когато ти трябва – когато отиваш и когато се връщаш от работа”. Той е категоричен обаче, че реформите не трябва да се случват с една крачка напред и две назад.
„Няма как реформите да се приемат с ръкопляскания, защото самото случване на реформата предполага в началото доза недоволство, но те се правят, за да може след година, нещата да са по-добри. Така е в здравеопазването и в образованието, и в пенсионната система”, каза вицепремиерът.
За пенсионната реформа Томислав Дончев каза, че краят на март е достатъчно дълъг период, за да завършат разговорите. Той се надява освен политиците в тези разговори да се включат е експертите, а и тази част от хората, които са заинтересувани, и те да изказват позиции, защото трябва да бъде намерен модел, който няма да бъде променен в следващите 20 години.
В краткосрочен план, поради специфики на инфраструктурата, няма да приключи зависимостта ни от руски газ, каза още Дончев. Според него въпросът е България да има независимост и затова се говорело за диверсификация по време на визитата на американския държавен секретар Джон Кери. Дончев изтъкна, че са важни интерконекторните връзки със съседните ни държави, особено за връзката с Гърция. "България има още какво да направи в енергетиката и не е само енергийната независимост. В програмата на правителството имаме модернизация на енергийния пазар", заяви вицепремиерът.
Въпросът за шистовия газ не е поставян по време на разговорите на срещите с Джон Кери, каза още Дончев. "Съвсем друг е въпросът, че ако след години има нова безопасна технология, ние ще можем да обсъдим въпроса. Но в настоящия момент мораториумът трябва да остане. Ние не трябва да сме догматици, трябва да следим какво става в другите държави", каза Дончев. По думите му технологиите не стоят на едно място и затова се надява до няколко години да бъде създадена нова технология, различна от фракинга.
Относно трансатлантическото споразумението между ЕС и САЩ той каза, че то би могло да доведе до ползи и за Европа, и за САЩ. "Въпросът е докато се обсъжда споразумението да няма скрити неща, освен това въпросите за качеството на храните и ГМО да не бъдат предмет на това споразумение", каза Дончев.
След три седмици България ще е домакин на среща на високо равнище на всички енергийни министри в ЕС, на която ще участват и поне двама еврокомисари, на която ще се решат новите енергийни проекти в ЕС, каза Дончев.
На въпрос защо България трябва да се присъедини към еврозоната Дончев коментира, че това е ангажимент на страната ни като държава членка и рано или късно това трябва да се случи. Членството в еврозоната означава сигурност и спокойствие по отношение на инвеститорите. Така че това е бъдещето на България, но колко близко е това е друг въпрос, каза той.