Управляващите отрекоха да има политическа атака към общини, управлявани от кметове на ГЕРБ.
Финансовите санкции по ОП „Околна среда“ засягат предимно общини на ГЕРБ, защото договори са сключвани основно с такива общини в периода 2010-2013 година. Това съобщи екоминистърът Искра Михайлова, която отново обясни казуса на съвместна пресконференция с вицепремиера Зинаида Златанова в Министерския съвет.
Проверяваните общини за този период, които ще понесат евентуални санкции, се разпределят така – 40 от ГЕРБ, 8 от ДПС и 6 от БСП.
Проверявани са още 11 общини с кметове, подкрепени от инициативни комитети, 7 с независими кметове и 12, в които подкрепата е от коалиции.
На брифинга обаче стана ясно, че в момента се проверява изпълнението на всички оперативни програми. „Одитните доклади валят и се надявам всички политици да разберат, че ЕК не „опъва чадър“ над никого, независимо от партийната му принадлежност. Сметката идва и сега правителството на Пламен Орешарски трябва да я плати, само че няма да я плати правителството, а ще я платим всички ние“, заяви Зинаида Златанова.
И Златанова, и Михайлова изтъкнаха, че отговорността за случващото се е преди всичко на предишното правителство. Вицепремиерът определи завареното наследство като „тежко замитане под килима на огромни проблеми“ и изтъкна от опита си с работата с европейски институции, че „колкото по-дълго криеш проблема, толкова по-лоши са последствията“.
Вицепремиерът попита риторично убедени ли сме всички в честността, прозрачността и коректността на обществените поръчки у нас. Спазването на закона е най-добрата защита от финансова корекция, изтъкна тя.
Златанова заяви, че „половината от колегите от опозицията не знаят за какво говорят“ и призова кметовете да не стават заложник на нечии политически амбиции.
Нима общините не са в държавата, попита риторично тя и допълни, че ще платим за нещо, което няма да имаме, а вероятно ще понесем и глоби, защото сертифицираните разходи по програмата за 7 години са 8%.
Михайлова отново потвърди данните от вчерашната си среща с НСОРБ, че се очаква общо за целия програмен период размерът на санкциите да достигне максимум 180 млн. лева.
Предстои агенция „Одит на средствата от ЕС“ да изпрати доклад в Брюксел. На базата му ще се водят преговорите за санкциите и възстановяването на средствата по програмата. Отговорът от ЕК трябва да дойде до 27 май.
При умишлени пропуски предполагам, че ще има сигнали и до прокуратурата, каза Михайлова. Тя даде и пример за обществена поръчка, която вероятно ще стигне до прокуратурата – обявени критерии, които на практика свеждат участниците до 1 фирма.
Екоминистърът изтъкна, че именно неравномерното разпределение на договорите през годините е основен проблем. Така се оказва, че на финала са сключени голяма част от договорите и те са със срок на изпълнение 18-24 месеца.
239 договора за обществени поръчки е проверил Управляващият орган на програмата на стойност близо 556,5 млн. лева.
През 2010 година са сключени договори на стойност около 5,1 млн. лева, през 2011 – около 17 млн. лв., 2012 – около 81 млн. лева, а за първите пет месеца на 2013 г. - около 452 млн. лв. Златанова изтъкна, че процедурата по налагане на финансови корекции е европейска и се прилага по един и същи начин във всички държави членки – който е извършил нарушението, за негова сметка са и финансовите санкции.
Според управляващите проблем се е оказала и промяна от 2011 година на Закона за обществените поръчки, според която цялата отговорност по предварителния контрол е прехвърлена на Агенцията за обществени поръчки. Михайлова обясни, че с това на практика много управляващи органи са си позволили да не извършват никакъв предварителен контрол, но според европейските регламенти те носят отговорност за него.
„Тогава министър Дончев (Томислав Дончев - бел. ред.) каза, че няма да има проблем, сега ние имаме проблем. Всички емоционални изказвания на тема „проектите са обречени“ са само емоционални“, подчерта Михайлова.
Писмото на ЕК, с което се иска повторна верификация на разходите по обществени поръчки от периода 2010-2013 година, е от 27 ноември 2013 година.
Колегите от опозицията, които в момента толкова се вълнуват от финансовите корекции, тогава използваха репликата „спряха ви плащанията“, каза министърът и допълни, че на практика те са спрени заради дейности в мандата на предишното управление.
В писмото се обръща специално внимание на пет групи пропуски, заради което договорите трябва да бъдат проверени. Сред тях са незаконосъобразно смесване на критерии за подбор с показатели за оценка, неравно третиране на участници по време на подбора, незаконосъобразно удължаване на срок за подаване на оферти и др. Най-много – 40, са случаите на неравно третиране на участници по време на подбора.
С писмото се иска още подобряване на системите за управление и контрол в Управляващия орган на оперативната програма. Напомня се и задължението за докладване на констатирани нередности на стойност над 10 000 евро пред службите на ОЛАФ.
Михайлова обясни, че съществува възможността общините да изпратят своите коментари и обосновка при определяне на финалния размер на финансовата корекция, ако те са получавали санкция на одобрение на обществените поръчки от ресорната агенция, от КЗК или от Административния съд.
Тя подчерта, че финансовите корекции не спират изпълнението на договорите, а са стандартна процедура в рамките на ЕС и се прилагат спрямо всички бенефициенти. Когато те станат ясни окончателно, ще се търсят възможности за оказване на помощ на общините, които трябва да платят санкциите до края на тази и началото на следващата година.