Съветът на министрите, отговарящи за развитието на селското стопанство в ЕС, се споразумяха за значително повишение на парите за промоция на храни и земеделска продукция, съобщават от пресслужбата на Съвета.
През 2013 година бюджетът на тази програма беше 61,5 млн. евро. До 2020 година сумите ще достигнат 200 млн. евро. Целта е развитието на нови пазари за европейските производители както в границите на общността, така и в трети страни.
За реализацията на тази цел от ЕС отпускат средства за финансиране на различни дейности, които правят европейските продукти разпознаваеми на пазарите. Работи се и за подчертаване на качеството на продуктите, произведени в границите на ЕС.
България също се възползва успешно от програмите за промотиране на селскостопански стоки. Проектите се разработват от браншовите организации в съответните сектори и получават финансиране от ЕК. Една от тях е например Асоциацията на млекопреработвателите у нас, която изпълнява две програми за промотиране на българско сирене и кашкавал на пазара - за Русия и Украйна и за Австралия и Обединените арабски емирства.
Данните на асоциацията показват два пъти по-голям износ за руския и украинския пазар след реализацията на програмата, наречена „Европейско сирене, моля!“.
Болшинството от българските промоционални програми са насочени към млечния сектор. Подкрепа обаче получават и проекти за реклама на вино, преработени плодове и зеленчуци и пресни череши. Общо програмите са девет на стойност 32 млн. евро. По тях браншовите организации представят своята продукция пред потребителите в Китай, САЩ, Русия, Австралия, Швейцария и Бразилия.
В сектора за производство на храни в ЕС са заети около 4,2 млн. души, а оборотът достига 954 млрд. евро годишно. С дял от 18% от световния износ на селскостопанска продукция общността е в спор със САЩ за лидерското място в областта.