Проектите за тунел под Шипка и Западната дъга пак ще бъдат пратени на Еврокомисията за одобрение. Това се казва в официална позиция на Министерския съвет, изпратена до медиите.
Днес депутатът от ГЕРБ Томислав Дончев каза, че Европейската комисия е спряла финансирането по двата ключови инфраструктурни обекта.
В позицията на кабинета се твърди, че за тях не се отказва европейска помощ. Експертите от Брюксел са заявили, че проектите могат да бъдат отново внесени за разглеждане и процедурата само се отлага, без да се спира европейската помощ за строителството.
Официалното писмо от ЕК е получено в Министерството на транспорта на 4 октомври 2013 г. Двата проекта са изпратени за одобрение съответно на 26 и 30 септември. В писмото от Брюксел се съобщава, че те няма да бъдат разглеждани от Еврокомисията, докато не бъде решен въпросът с наддоговорените средства по оперативна програма „Транспорт“ за жп проекти чрез заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) по кредитното споразумение.
В Брюксел вицепремиерът и министър на правосъдието Зинаида Златанова пък уточни, че връщането на апликационните форми е нормална процедура по съгласуване, съобщи Dnes.bg. Тя окачестви изявленията на ГЕРБ като "груба манипулация".
Златанова допълни, че двата проекта са били в т.нар. резервен списък по ОП "Транспорт" и ще могат да бъдат реализирани, ако има спестявания по програмата.
Проблемът с наддоговарянето на средствата за жп проекти започва през 2011 г. Той е можело да бъде решен по три начина: финансиране със средства от националния бюджет, заем или да се пренасочат на средства от други проекти. След анализи с решение на кабинета от август 2013 г. се дава мандат на министрите на финансите и на транспорта да договорят условията на споразумение с ЕИБ, в рамките на което да бъдат осигурени средствата за жп проектите.
Заради цялостното изпълнение на оперативната програма транспортното министерство е ускорило процесите и на 30 септември е изпратено официално искане от Министерството на финансите за ползване на средства от ЕИБ. Необходимостта от средства за жп проекти е била обсъдена и от премиера Пламен Орешарски и вицепрезидента на ЕИБ Михай Танасеску.
Веднага след като бъде постигнато споразумение с ЕИБ и двата проекта – за изграждането на обход на Габрово (включително проектиране на тунел под връх Шипка) и Западната дъга на София, ще бъдат повторно изпратени в ЕК за разглеждане.
Забавянето на процедурата не крие опасност за изпълнението на ОП „Транспорт“, тъй като вече са договорени 100% от безвъзмездната европейска помощ и е изплатен повече от половината от наличния финансов ресурс (около 1 млрд. евро), уточняват от Министерския съвет.
* Информацията е допълнена с изказванията на вицепремиера Зинаида Златанова