IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

ЕК спря парите за тунел под Шипка и за Западната тангента на София

Причината е неизпълнението на ангажименти на правителството по отношение на проекти в железопътния сектор

11:47 | 09.10.13 г. 21
ЕК спря парите за тунел под Шипка и за Западната тангента на София

Европейската комисия (ЕК) е спряла финансирането по два ключови инфраструктурни проекта, съобщи депутатът от ГЕРБ Томислав Дончев, предаде Агенция „Фокус”.

„Става дума за проекта за тунел под Шипка и обход на град Габрово – фаза 1, както и за участъка София – Калотина Лот 1, в частта Западна дъга на Софийския околовръстен път“, уточни още Дончев. По негови думи транспортното министерство е получило писмо с отказа на Брюксел на 4 октомври.

Двете апликационни форми, подадени на 26 и 30 септември, се отхвърлят, посочват от ЕК. Конкретната причина за това е, че правителството не е изпълнило ангажимента си да осигури финансиране за вече течащи изпълнения по проекти в железопътния сектор, ползвайки заемното споразумение с Европейската инвестиционна банка.

„Тази новина не може да бъде обект на политическо злорадство, а може да буди само съжаление“, коментира още бившият министър по еврофондовете в правителството на ГЕРБ.

Двата проекта са на обща стойност от 131 млн. евро и се изпълняват с европейско финансиране. Работата по тях вече е започнала, което означава, че ако не постигнем споразумение с ЕК по тях, плащанията ще бъдат от българския бюджет.

„По-сложна е ситуацията с тунела под връх Шипка и обхода на Габрово, защото това е единственият инфраструктурен проект, който е включен в договора за присъединяване на България към ЕС с краен срок за изграждане 2014 г.”, обясни депутатът.

Това са първите отхвърлени апликационни форми от страна на българското правителство от ЕК, посочи още Дончев и попита дали изпратената документация е изготвена некомпетентно или проектите се саботират умишлено.

„В следващите дни и седмици трябва да бъде направено необходимото да се уредят отношенията с Европейската инвестиционна банка, да се използват и малките възможности тези проекти да бъдат спасени“, препоръча Дончев.
Окончателното им проваляне означава не само липса на транспортна свързаност, не само факта, че няма да бъдат усвоени европейски пари, но и че вече започнати обекти трябва да се платят с пари от бюджета, подчерта още той.

Припомняме, че в края на август министърът на инвестиционното планиране Иван Данов коментира в Габрово, че правителството стои зад проекта за изграждането на тунел под Шипка. Той е в напреднала фаза и опасенията, че ще бъде изместен от друг проект нямат основание, категоричен беше той.

Първата копка на Западната дъга на Софийския околовръстен път пък беше направена през август 2012 година. Пътният участък е част от пътя "София - Калотина". 
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:40 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

11
rate up comment 25 rate down comment 3
Ironhorse
преди 11 години
Глупости на *** ...Проектите са разделени на фази, по години !!!!!!!!!!!!!!!!!1Комунистическо ***, окрадохте парите и България не може да изплати следващите пари по проекта с края на 2013г. !!!Комунист асфалт, релси, пречиствателни станции не яде, но виж пари ...Крадци и предатели на Народа !!!На любимия ти Орешарски му спряха парите през януари 2009, сега пак !Да Ви *** и компетентния специалист, и правителство и парламент !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 25 rate down comment 2
misanthrope
преди 11 години
Просто ЕС не иска да дава пари на комунистите и така индиректно оказва натиск за махането им. Дава ни да разберем, че не е добре да ги избираме. Дойде ли правителство, доминирано от комунистите, започва спиране на финансирания, на проекти, на какво ли не.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 17 rate down comment 7
Graf
преди 11 години
ПроблемЪТ е в това, че съфинансирането на започнатите вече(още през 2008 г.) ЖП проекти е трябвало да се осигурят бюджетно и ресурсно от Дянков, Томислав и компания, а не от Орешарски и сие. БюдщетЪТ ще се изпълни, защото приходите не са паднали, а това, че превителството на Борисов съвсем пренебрегна основни приоритети от ОП "Транспорт", като жп мрежата се знае още от 2010 г.Е, далече сме вече от този вариант: "Водят се преговори с частни фирми, проявили интерес към строежа на тунела под връх Шипка (в Стара планина) и ако те са съгласни да започнат без държавно участие, ще дадем зелена светлина, е заявил днес в Габрово министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, съобщиха от министерството."
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 23 rate down comment 3
Ironhorse
преди 11 години
Проблемът не е че проекта е изготвен от правителството на ГЕРБ, проблема е че правителството на Орешарски-БСП/ДПС/Атака, не е осигурило съ-финансирането по започналите вече ЖП проекти.Пари няма, защото БСП/ДПС/Атака, тръгнаха да крадат поголовно, а бизнеса се сниши и гледа какво става.Бюджета няма да се изпълни за 2013, въпреки актуализацията, защото хората не искат да плащат данъци, които ще бъдат окрадени от тройната хунта.ЕС няма да финансира и Южен поток, там България трябва да извади едни около 2 милиарда лева от БЮДЖЕТА, докато ЕС предлага само срещу 20 % ко-финансиране безвъзмездно 80 %.В писмото на ЕК ясно и категорично е посочена причината за спирането на проектите: липса на съ-финансиране по договорените ЖП проекти.Благодарените на БСП/ДПС/Атака, и най-успешното правителство за 23 години на Орешарски, което ще си отиде като Виденовото, България върви с бързи стъпки към колапс !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 22 rate down comment 13
Mavi Goz
преди 11 години
"Конкретната причина за това е, че правителството не е изпълнило ангажимента си да осигури финансиране за вече течащи изпълнения по проекти в железопътния сектор, ползвайки заемното споразумение с Европейската инвестиционна банка."************************************Мда... начи ние осигуряваме финансиране, пък после чакаме парите от ЕК. А като нема кинти, ко прайм?Ако си десен като Дянков, прибираш 1.6 млрд. левчета от Здравната каса и не помня още колко от доброволните пенсионни осигурителни фондове и осигуряваш финансиране - асвалтът се лее! После режеш ленти и се снимаш ежечасно по телевизията! После... е, после озверели от глад, болести и мизерия хорица не гласуват за тебе, ти си бегаш дома, демек - у Америка, а шефът ти Боце се прави на *** в парламента с идеята да дочака пак да яхне държавата - разбирай, здравноосигурителната и пенсионната система и да ги трансформира в инфраструктура... хехе
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 21 rate down comment 6
Graf
преди 11 години
А това на Дончев не подлежина коментар, ако е негово, а не журналистическа хрумка: По-сложна е ситуацията с тунела под връх Шипка и обхода на Габрово, защото това е единственият инфраструктурен проект, който е включен в договора за присъединяване на България към ЕС с краен срок за изграждане 2014 г.Фаза (предвидена за изпълнение през периода 2014-2020 г.) включва строителство на Етап V от км 20+124,50 до км 31+000, включващ тунел под връх Шипка. вика официалния сайт на ОП "Транспорт". То и Дончев до скоро викаше тъй. Достатъчно е да се погледне в историята на темата в сайта.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 21 rate down comment 9
Graf
преди 11 години
Само че, проблемът е при Баце. Щото отхвърлената апликацийка е правена по негово време. На основание на Решение ОПТ-27/30.04.2013 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма Транспорт 2007-2013 г. (ОПТ) и Решение 126 от 22.02.2013 г. на Министерския съвет беше сключен договор ДОПТ-17/14.05.2013 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на проект Обход на гр. Габрово.Повече по темата, тук: http://***.optransport.bg/page.php?c=161&d=999
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 27 rate down comment 4
bgMan
преди 11 години
Ако сами като гражданско общество не разтурим веднъж завинаги българските остатъци от КГБ/ДС и не изискаме от политическата класа в България пълна и окончателна лустрация, ЕС сама ще си го направи по един или друг начин, само дето техните методи ще се отразят зле на икономиката ни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 27 rate down comment 4
bgMan
преди 11 години
Неофициално ни го намекваха веднага след изборите.Аз го писах тук в няколко поста.Между другото това е само началото. Продължението е още по-гадно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 28 rate down comment 2
Pastir2
преди 11 години
Втасахме я
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още