fallback

ЕК спря парите за тунел под Шипка и за Западната тангента на София

Причината е неизпълнението на ангажименти на правителството по отношение на проекти в железопътния сектор

11:47 | 09.10.13 г. 21

Европейската комисия (ЕК) е спряла финансирането по два ключови инфраструктурни проекта, съобщи депутатът от ГЕРБ Томислав Дончев, предаде Агенция „Фокус”.

„Става дума за проекта за тунел под Шипка и обход на град Габрово – фаза 1, както и за участъка София – Калотина Лот 1, в частта Западна дъга на Софийския околовръстен път“, уточни още Дончев. По негови думи транспортното министерство е получило писмо с отказа на Брюксел на 4 октомври.

Двете апликационни форми, подадени на 26 и 30 септември, се отхвърлят, посочват от ЕК. Конкретната причина за това е, че правителството не е изпълнило ангажимента си да осигури финансиране за вече течащи изпълнения по проекти в железопътния сектор, ползвайки заемното споразумение с Европейската инвестиционна банка.

„Тази новина не може да бъде обект на политическо злорадство, а може да буди само съжаление“, коментира още бившият министър по еврофондовете в правителството на ГЕРБ.

Двата проекта са на обща стойност от 131 млн. евро и се изпълняват с европейско финансиране. Работата по тях вече е започнала, което означава, че ако не постигнем споразумение с ЕК по тях, плащанията ще бъдат от българския бюджет.

„По-сложна е ситуацията с тунела под връх Шипка и обхода на Габрово, защото това е единственият инфраструктурен проект, който е включен в договора за присъединяване на България към ЕС с краен срок за изграждане 2014 г.”, обясни депутатът.

Това са първите отхвърлени апликационни форми от страна на българското правителство от ЕК, посочи още Дончев и попита дали изпратената документация е изготвена некомпетентно или проектите се саботират умишлено.

„В следващите дни и седмици трябва да бъде направено необходимото да се уредят отношенията с Европейската инвестиционна банка, да се използват и малките възможности тези проекти да бъдат спасени“, препоръча Дончев. Окончателното им проваляне означава не само липса на транспортна свързаност, не само факта, че няма да бъдат усвоени европейски пари, но и че вече започнати обекти трябва да се платят с пари от бюджета, подчерта още той.

Припомняме, че в края на август министърът на инвестиционното планиране Иван Данов коментира в Габрово, че правителството стои зад проекта за изграждането на тунел под Шипка. Той е в напреднала фаза и опасенията, че ще бъде изместен от друг проект нямат основание, категоричен беше той.

Първата копка на Западната дъга на Софийския околовръстен път пък беше направена през август 2012 година. Пътният участък е част от пътя "София - Калотина".   

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:40 | 14.09.22 г.
fallback