Промотиране на българските млечни продукти на българските пазари, поиска председателят на Асоциацията на млекопреработвателите в България Димитър Зоров. Това може да стане по програмата за промотиране на качествени европейски продукти на ЕС, заяви още той по време на представянето на промоционалните програми у нас.
Пред Investor.bg Зоров коментира, че идеята е била дискутирана на последното заседание на Управителния съвет на представляваната от него асоциация и на този етап не е търсена подкрепата на държавните институции. По негови думи обаче има разписани правила за промотиране на национални продукти по тази схема. „Средства обаче се отпускат трудно, търсят се повече чуждите пазари“, обясни още Зоров.
В момента в асоциацията се подготвя маркетингово проучване и на базата на резултатите ще бъдат потърсени европейски средства за реализацията на идеята. „В момента ние промотираме качествените ни продукти на трети страни, а за българския пазар нищо не правим“,обясни още Зоров.
„Преди десет години се опитахме да реализираме програма за качествата на българското кисело мляко, насочена към българския потребител. Потърсихме съдействие от Министерство на здравеопазването, тъй като целта беше да посочим здравословния ефект, но от ведомството не ни отговориха“, допълни той.
Асоциацията на млекопреработвателите изпълнява две програми за промотиране на млечни продукти – съвместно с Кипър в търсене на пазари в Русия и Украйна, както и самостоятелно - „Европейски млечни продукти всеки ден“, която е насочена към потребителите в Австралия и Обединените арабски емирства. Първата програма, наречена „Европейско сирене, моля!“ приключи през 2012 година. Първоначалните данни показват над два пъти по-голям износ на сирене и кашкавал за руския и украинския пазар, отчете Зоров.
Според него болшинството български програми за промоция на храни и напитки от ЕС са насочени именно към млечните продукти, тъй като у нас се произвеждат качествени експортни продукти с потенциал за реализация по целия свят.
Освен млечни продукти, в 15 държави по света с различни кампании се промотират още български вина, преработени плодове и зеленчуци и пресни череши. Девет общо са програмите на обща стойност 32 млн. евро, по които браншовите организации представят своята продукция в страни като Китай, САЩ, Русия, Австралия и Бразилия.
"Началото беше неуверено, но в последните година- година и половина има голям интерес към подобни програми", сподели и Ирина Лазарова от ДФ „Земеделие“.
През последните години страната се представя доста добре по тази програмна схема, показват статистиките на ЕК, представени от Георгиос Малиарис. Той изнесе данни според които Италия, Франция и Германия са страните с най-много реализирани проекти по тази схема в периода 2001 – 2011 година.
„България се справя на ниво около средното за ЕС, а предвид факта, че се присъедини през 2007 година, това е един доста добър резултат“, допълни още Малиарис.