Днес, 24 октомври, неофициално ще бъде открит вторият мост над река Дунав, свързващ България и Румъния при градовете Видин и Калафат, гласи официалното съобщение на транспортното министерство. Но сигурно не е пресилено да се каже, че не една инженерна кариера е започнала и завършила с идеята за втори мост между България и Румъния.
За нов мост между двете държави се заговори още през 80-те години. Първият „Дунав мост“, свързващ Русе и Гюргево, е построен в далечната 1954 година и желанието на тогавашните управляващи е още една възможност за излаз на Запад.
Но тогава всичко остава само до идеята. Реалната необходимост от ново съоръжение, и то именно в тази част на Дунав, се усети остро в началото на 90-те години. Тогава в бившата вече Югославия се водеше война, наложено беше ембарго и бизнесът пропускаше ползи с обикаляне из пътищата.
През 1997 година е договорено строителството на втори мост, което обаче не започва. Защото Румъния настоява за друго място – на Изток, за да може да печели повече от преминаващите. Така реализацията на проекта се бави две години.
Ако погледнем назад в историята – „Дунав мост 1“ е построен за две години и половина от двете страни, с близкото сътрудничество на СССР. Или за тези две години, докато София и Букурещ договарят точното място, едва ли ще е преувеличено да пресметнем, че е можело да бъде построен един, а след това да се водят преговори за поне още един мост.
Държавните дела обаче са много по-сложни от простата логика, това е сигурно.
В крайна сметка Румъния дава неохотното си съгласие през 1999 година след натиск от ЕС, но и с уговорката, че проектите, строителството, финансирането и т.н. дейности са задължение на българската страна.
Споразумение за сътрудничество е подписано през 2000 година. Строителството обаче се бави пет години, защото България не може да намери средства. През 2005 година, след заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) най-накрая изграждането може да започне.
През годините до днес различни препятствия бавят проекта – отчуждаване на имоти, промени в проектирането и отново заплаха – част от финансирането е по програма ИСПА, а усвояването на средства е за определен период, който изтича през 2009 година.
Следват сериозни преговори и в крайна сметка България успя да постигне удължение на срока – до края на 2012 година мостът трябва да бъде завършен.
В крайна сметка съоръжението вече е построено. Цената му е 225 млн. евро, но проектът беше оскъпен с 26-27 млн. евро. По изчисления на транспортния министър Ивайло Московски между 12 и 15 години ще коства изплащането на това съоръжение, чакано близо 30 години. Годишно през него ще преминават около 100 хил. превозни средства.
Първите официално преминали ще бъдат премиерите на България и Румъния Бойко Борисов и Виктор Понта. Мостът обаче още известно време няма да може се ползва пълноценно - в Румъния се бавят разрешителните за ползване, а пътната инфраструктура у нас до Видин е в окаяно състояние.
По изчисленията на регионалния министър Лилияна Павлова ще са нужни още стотици милиони левове, за да се ремонтира пътят Благоевград - Мездра, важна част от пътната инфраструктура.