Пет проекта за трасето на третия метродиаметър са внесени за разглеждане в столичната община. Това съобщи директорът на „Метрополитен“ ЕАД инж. Стоян Братоев при днешното официално откриване на най-големия тунел при метростанция 8, част от втория лъч, който свързва столичните квартали "Надежда" и "Хладилника".
За строителството на третата отсечка на метрото ще се търси и европейско финансиране, припомни Братоев. Целта е проектът да се подготви бързо, така че България да се възползва от средства от европейските фондове при изграждането на метрото за програмния период от 2014 г. до 2020 г. Тунелът, който минава под ЦУМ и Булбанк, е най-големият в Европа с дължина 108 метра, 18 метра височина, широчина 22 метра и сечение от 258 кв. м. Проектът е бил изпълнен за 164 дни.
Очаква се след няколко дни да започне и пробивът от този тунел към НДК. Самата метростанция 8 ще бъде готова за довършителни работи през август.
Кметът на София Йорданка Фандъкова посочи, че е готов и проектът за реставрация и консервация на археологическите ценности, открити по време на строителството на метрото.
Той се осъществява по Оперативна програма „Регионално развитие“ и е на стойност 16 млн. лв. Строителството е осъществявано по специален способ, така че да бъдат подходящо експонирани откритите антични ценности. Над самата местростанция ще бъде изграден античен комплекс с площ от 19,5 дка, поясни още Фандъкова.
Следващата седмица ще бъде пуснат и затвореният заради метрото под надлез „Надежда“ булевард „Ломско шосе“, в отсечката от ул.“ Бели Дунав“ до надлез „Надежда“.