Министерството на регионалното развитие и благоустройството стартира мащабна програма за реконструкция на пътищата от втори и трети клас, като още през юни и юли ще бъдат прерязани лентите на 15 завършени участъка, а до края на годината ще бъдат направени първи копки за още 62 асфалтови покрития. Това съобщи в интервю за БНТ строителният министър Росен Плевнелиев по повод предстоящата дейност за изграждането на новите магистрали и модернизацията на съществуващата мрежа в страната.
По Оперативна програма „Регионално развитие“ ведомството е икономисало близо 150 млн. лв. от предвидения ресурс от 500 млн. лв., с които ще се обновят още 16 второкласни и третокласни пътища, основно в Северна България, обясни още Плевнелиев. Той припомни, че в предварителната програма на ведомството бяха включени рехабилитации на 30 отсечки с дължина от над 700 километра.
Създаването на държавното предприятие „Стратегически инфраструктурни проекти“ няма за цел да изземе функциите на Агенция „Пътна инфраструктура“, а ще осъществява надзора по проектирането и изграждането на магистралите „Хемус“, „Струма“ и „Черно море“, обяви още министър Плевнелиев.
Сложността при изпълнението на трите магистрали е свързано с факта, че те минават през местности, включени в европейската екологична мрежа Натура 2000, което предполага координация на архитекти и строители с експерти от други ведомства, поясни още министърът.
Днес в Люксембург работната група по магистрала „Струма“ ще обсъжда проекта, който се изгражда съвместно с Европейската инвестиционна банка. Предвижда се по поречието на Струма през Кресненското дефиле да бъде изграден 13-километров тунел.
„Възхитен съм от професионализма на германските експерти от ЕИБ, които ни представиха тяхна карта на Кресненското дефиле от 1892 г.“, обясни Плевнелиев. Като контрапункт на перфектността, с която германците управляват своите архиви, той припомни всички наследени пропуски в министерството, където липсвали дори регистри на договорите и банковите гаранции, издадени за изграждането на магистралите.
До 15 юни ще бъдат завършени и лабораторните изследвания на пътната настилка на магистрала „Тракия“, които бяха насрочени извънредно заради критиките на БСП, че новата магистрала се изграждала върху пепел.
Тове е 146-та поредна проверка на земната маса и ако тя наистина докаже това, в което не се съмняваме, а именно, че магистралата се изгражда според всички правила за пътното строителство, аз ще поискам извинение от БСП за манипулативните твърдения, които предизвикаха смущения ссред партньорите ни в Брюксел, обясни още Плевнелиев.