Правителството на България е получило рекордните нетно 432 млн. евро от текущи трансфери за 12-те месеца до май 2010 г., показват изчисления на Investor.bg на база данните на БНБ. Средствата са основно от Европейския съюз, но също така и по-различни безвъзмездни проекти от Швейцария, Япония и други страни.
Общо страната ни е получила 867 млн. евро за периода, но разходите й са за 435 млн. евро, основно членския ни внос в Европейския съюз.
Текущите трансфери включват безвъзмездни преводи от чужбина към българското правителство и обратно. Тук влизат субсидиите, помощите, даренията и други.
Вече е преодолян спадът от началото на 2009 г., когато поради спрените еврофондове плащахме повече вноски за членство, отколкото получавахме като субсидии. Така например за последните 12 месеца до април 2009 г. бяхме платили с 49 млн. евро повече, отколкото сме получили.
На графиката се вижда и резкият спад в нетните текущи трансфери до минус 142 млн. евро за последните 12 месеца до януари 2008 г., дължащи се отново на обективен фактор, а именно приключване на предприсъединителните фондове (САПАРД, ИСПА, ФАР и други), съчетано с все още незапочналото усвояване на структурните фондове (плащания на площ, оперативна програма Транспорт и други). В същото време се е плащал членски внос в ЕС, което е водило до нетен отрицателен ефект за България от членството в Евросъюза.
Сумирането на нетните текущи трансфери за последни 12 месеца премахва сезонните фактори, като плащанията на площ в селското стопанство.
Рекордните 432 млн. лв. нетни текущи трансфери за 12-те месеца до май 2010 г. потвърждават разблокирането на еврофондовете.
Оттук нататък би трябвало всеки следващ месец да има ръст на нетните текущи трансфери към българското правителство.
Една от причините за това са Лот 2, 3 и 4 на магистрала Тракия, по които според министър Росен Плевнелиев ще се работи с европейски пари. В края на юни 2010 г. Плевнелиев каза „Лот 2 вече се строи с европейски пари. Апликационната форма е в Брюксел отпреди 2 седмици. Можем да работим с аванса до 20% от парите, въпреки че одобрението на апликационната форма е до 6 месеца".
Подобрението на усвояването на средствата от ЕС е една от основните причина за подобреното салдо по текущата сметка на платежния балас, което е отрицателено със само 3,8 млн. евро през май 2010 г., - най-малкият дефицит за последните 13 години.
Графично представяне на екстремните стойности на нетните текущи трансфери на българското правителство за година назад към съответния месец
Нетни текущи трансфери на българското правителство в млн. евро за последни 12 месеца, таблично представяне
Месец | Нетни текущи трансфери на сектор държавно управление в млн. евро | Нетни текущи трансфери на сектор държавно управление за последни 12 месеца |
2005-01 | -1 | |
2005-02 | 4 | |
2005-03 | 3 | |
2005-04 | -11 | |
2005-05 | 4 | |
2005-06 | 27 | |
2005-07 | 13 | |
2005-08 | -1 | |
2005-09 | 3 | |
2005-10 | 3 | |
2005-11 | 16 | |
2005-12 | 1 | 59 |
2006-01 | 1 | 61 |
2006-02 | 3 | 61 |
2006-03 | 1 | 58 |
2006-04 | 18 | 87 |
2006-05 | 6 | 90 |
2006-06 | 1 | 63 |
2006-07 | 61 | 112 |
2006-08 | 16 | 130 |
2006-09 | 7 | 134 |
2006-10 | 5 | 136 |
2006-11 | 1 | 121 |
2006-12 | -1 | 119 |
2007-01 | -5 | 114 |
2007-02 | -47 | 63 |
2007-03 | 5 | 67 |
2007-04 | -11 | 38 |
2007-05 | -18 | 15 |
2007-06 | 6 | 20 |
2007-07 | -16 | -57 |
2007-08 | -22 | -95 |
2007-09 | -2 | -105 |
2007-10 | -18 | -128 |
2007-11 | 22 | -107 |
2007-12 | 8 | -98 |
2008-01 | -49 | -142 |
2008-02 | -46 | -140 |
2008-03 | 131 | -14 |
2008-04 | 175 | 173 |
2008-05 | 11 | 201 |
2008-06 | 36 | 231 |
2008-07 | -20 | 227 |
2008-08 | 1 | 249 |
2008-09 | -24 | 228 |
2008-10 | -62 | 183 |
2008-11 | -27 | 134 |
2008-12 | -40 | 87 |
2009-01 | -26 | 109 |
2009-02 | 85 | 239 |
2009-03 | -32 | 76 |
2009-04 | 38 | -61 |
2009-05 | 66 | -5 |
2009-06 | -1 | -42 |
2009-07 | -12 | -34 |
2009-08 | -14 | -49 |
2009-09 | 35 | 10 |
2009-10 | -3 | 70 |
2009-11 | -6 | 91 |
2009-12 | 37 | 168 |
2010-01 | -7 | 187 |
2010-02 | 151 | 252 |
2010-03 | 46 | 331 |
2010-04 | 54 | 347 |
2010-05 | 152 | 432 |