Анри Моасинак, допреди година и половина директор Мобилни услуги в eBay, сега заема същата длъжност във Facebook. Investor.bg подбра част от негови изказвания, главно пред френското специализирано издание 01net*, в които той обяснява защо мобилният интернет е двигателят за нов растеж на съществуващите сайтове в мрежата, включително и за Facebook.
- Колко са мобилните потребители на Facebook?
Към август броят им е над 65 млн. души (общият брой членове на социалната мрежа е над 300 млн.), в момента вероятно са повече. Искаме да присъстваме по целия свят – навсякъде, където има интернет или мобилна връзка, тя е двигателят ни за по-нататъшен растеж. В този смисъл сме ограничени в развитието си в тези региони, където пазарът за обмен на данни е слабо развит.
- Къде са най-добре развити мобилните услуги?
Страните с развиващи се икономики най-активно ползват мобилни услуги. В Индонезия нямахме потребители през 2008 г. Днес това е втората страна в света по брой на ползващи мобилната ни услуга потребители. 60% от индонезийските ни членове ползват интернет само чрез мобилния си телефон.
- Какво правят членовете на Facebook на сайта от мобилния си телефон?
Актуализират статуса си, качват снимки, но по различен начин. С мобилния телефон потребителите искат да споделят на момента. Докато при интернет достъпа отделят време за ретуширане на изображенията, преди да ги сложат в онлайн албума си.
- Facebook има 15 млн. активни потребители от iPhone. Кога ще има приложение, работещо под всички мобилни платформи?
Facebook за iPhone със сигурност е най-добре развитото ни приложение. На практика ни е невъзможно да разработваме едновременно еднакви продукти за всички видове телефони. Присъстваме на операционните системи за мобилни телефони по два начина: или с разработването на собствено приложение, или вграждайки основни функции на социалната мрежа. Най-новите мобилни апарати позволяват пренасянето в телефонния бележник на рождените дати и последните онлайн статуси на хората в списъка с контакти, които са едновременно във Facebook и в мобилния телефон на потребителя.
Под Android сме достъпни чрез иконка на входния екран и приложение. Под Symbian базовото приложение трябва да се изтегли от Ovi Store на Nokia. Имаме и създадена програма за сензорните телефони на Nokia N97 и 5800. Все още не присъстваме на Palm. До Коледа обаче ще пуснем приложение за Palm OS.
- На Facebook mobile няма реклама. Как смятате да монетизирате платформата си?
На този етап целта ни е потребителят да може да се свърза (с Facebook) чрез мобилния си телефон. Въпросът с монетизирането е фокусиран върху уеб услугите. Що се отнася до мобилната реклама, тя се развива главно в Европа и САЩ. На този етап нямаме интерес към нея, защото се стремим към глобално развитие.
- Собствена операционна система за мобилен телефон?
Разработването на собствена операционна система е много сложно и лишено от смисъл, защото на практика ще влезем в конкуренция с нашите партньори.
- Амбиция за гласови услуги?
Нямаме такъв проект.
*Други използвани източници са Clubic.com и NetEco.com