Ивона Дмоховска е мениджър на образователните центрове на HP в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Тя беше сред представителите на технологичната компания, присъствали днес на откриването на нов образователен център у нас, който ще провежда обучения в областта на ИТ (информационни технологии) и бизнес умения.
Компанията е инвестирала в центъра, разположен в Бизнес център Камбаните, собствени средства в размер на 1 млн. лева. Той разполага с шест зали, три от които са оборудвани с технологии на HP. Това е първият в страната център за професионално обучение на компанията, като тя има 80 подобни центъра в различни страни по света. По думите на Дмоховска целта на проекта е той да обучава бизнесмени на технологични умения, както и специалисти в областта на ИТ на бизнес умения.
По информация на HP центровете на компанията обучават по 200 хил. специалисти на година, като във всеки един момент има обявени над 650 курса.
След проведената конференция Дмоховска отговори на няколко въпроса на Investor.bg относно конкурентоспособността на ИТ специалистите в ЦИЕ.
- Какво е впечатлението Ви за професионалните умения на ИТ специалистите в България и в ЦИЕ в сравнение с тези в другите страни, за които имате виждания?
Честно казано, мисля, че специалистите в ЦИЕ и Западна Европа са много професионални. Правили сме експеримент с една симулация, която правим в рамките на наши курсове. При нея участниците трябва да разрешат технологичен проблем за определено време. И колкото по-бързо го разрешат, толкова повече точки получават. Имала съм възможност да сравня как това става на различни места. В САЩ например имаха проблем въобще да разрешат задачата, без значение от времето, докато в Украйна всичко стана много бързо.
- Смятате ли, че в ценово отношение можем да се конкурираме успешно в областта на ИТ и ИТ аутсорсинга с други азиатски страни?
Ако ме питате дори не само за нашата индустрия, бих казал, че можем. Някои инвеститори предпочитат Азия, но не смятам, че там нивото на услугите е сравнимо. В Полша например има изградени големи и модерни центрове, предлагащи аутсорсинг услуги на много високо ниво.
- Какво трябва да направят икономиките и бизнесът от региона, за да увеличат дела си на световния пазар на аутсорсинг услуги? Да могат привлекат онези компании извън Европа, които избират Индия и Китай?
Трябва да накараме клиента да почувства, че можем да му предоставим по-високо качество на конкурентни цени. В това отношение Индия не може да се конкурира с нивото на услугите, което компаниите могат да предоставят в Европа. Ако аз бях компания, която търси доставчици на аутсорсинг услуги, щях да избера Източна Европа.
- Дори и ако бяхте американска компания?
Защо не. Днес има редица виртуални решения, които правят географското местоположение от по-малко значение. Ако погледнете нивото на компетентност, подготвеността в ИТ отношение, професионализма, нивото на владеене на чужди езици на специалистите от нашия регион и го сравните с това в Китай ще видите, че разликата е огромна.
- Но все пак не можем да предоставим по-евтини услуги от Индия и Китай.
Ние не сме по-евтини от Индия, но можем да заложим на качеството и експертизата на нашите специалисти. И в крайна сметка с този балансиран микс от фактори като цена, професионализъм, надеждност и бързина да сме по-конкурентни от Индия.