fallback

Андре Андреев: Кризата донесе по-малки, но повече проекти

Работещият в САЩ графичен дизайнер разказва пред Investor.bg как върви процесът по създаване на лого и дава примери за успешни попадения в това отношение

13:23 | 25.06.09 г.

Андре Андреев. Снимка: Личен архив

Андре Андреев е графичен дизайнер, който живее и работи в щатите от тринадесет годишен. Завършил е Колежа на изкуствата в Калифорния, след което започва работа в MTV. Две години по-късно, заедно с приятеля си Дан Ковърт, с когото се познават от колежа, основават дизайнерската фирма Dress Code. Техни клиенти са Adobe, Nike, Deloitte Touche.

- Как се определя цената на едно лого?

Зависи от фирмата, от клиента. Ние сме правили запазени марки и за театри, и за неправителствени организации, които нямат пари за подобни кампании. За нас това са интересни проекти, защото те ни оставят да правим, каквото искаме. Големите фирми ни казват – имаме толкова пари, какво можете да направите за тях. Ако е малък бюджетът, правим една опция и те нямат право на избор. За MTV например, като наш клиент, правим повече варианти, защото те имат интерактивна реклама. Ако е малка фирма и използва логото само на една картичка, това е по-евтино.

- Как се свързвате с големите компании и как като цяло се работи с клиенти от ранга на Nike и MTV?

Зависи. Почти всички големи клиенти познаваме лично по приятелска линия. Много наши познати работят в рекламни агенции, които непрекъснато ни дават работа. Работих в MTV две години, преди да започнем нашия бизнес, те ни познаваха и ни вярват. Проектът с Deloitte Touche например отново е благодарение на наш познат. И този вариант е за предпочитане, защото така много повече се отдаваш на проекта, няма как да не дадеш най-доброто от себе си, защото иначе проваляш приятелството и доброто си име. MTV проектите са за по една-две седмици – което е доста бързо за телевизионния бранш. В Deloitte Touche проектите ни отнемат от три до шест месеца – доста по-масивни и големи.

- Какви са стъпките, които следвате, когато се появи нов клиент?

Първото нещо е интервю с клиента - да разберем каква е фирмата, с какво се занимава, как искат да изглежда логото, коя им е конкуренцията, като фирма как искат да се представят, какви са им клиентите. После виждаме колко човека одобряват логото, защото това удължава нещата много. Ние решаваме какво е подходящо за фирмата – текст и картинка или само едното. Някои фирми, като дистрибуционните компании, банките или финансовите къщи например, имат малко и обикновено лого, на което не акцентират, то играе минимална роля в маркетинговата им стратегия.

Съобразяваме се с дейността на фирмата и това в какъв тип реклама ще се използва нашия продукт. Обикновено идеята за визията и елементите на логото идва от нас - за това ни плащат. Ако фирмата е нова, трябва да има текст с картинка като начало, за да стане разпознаваемо за клиентите.

Въпросът, който винаги задаваме на първите срещи, е кой е любимият цвят на клиента. Има много клиенти, които като погледнат нещо, казват, че цветът не им харесва и това обезсмисля труда ни. Проучванията за потребителските вкусове са важни за компании с много външна реклама, за останалите, чието лого живее на уеб сайт например, това няма голямо значение.

- Кога идва време за обновяване на фирменото лого?

Много фирми искат да изглеждат прогресивни, но нямат парите да го направят. Затова си слагат изцяло нови запазени марки. Но това не е нужно, ако ти върви бизнесът и всичко е познато с логото и имиджа, който си градил с времето, това само обърква клиентите. Ако обаче искате да промените нещо във фирмата – нов продукт, услуга или нова визия - тогава инвестицията си заслужава.

- Криза в бранша?

Нашата фирма е достатъчно малка и работа не ни липсва. От година не сме спирали да правим проект след проект. Но сега, поради кризата, наблюдаваме, че фирмите са съкратили бюджетите си за проектите за сметка на броя – повече и по-къси проекти. Което е повече работа за нас, повече идеи.

- Как се измисля идеята за проекта, талант или труд преобладава в работата ви?

Започваме с малка скица за идеята. Всичко е много работа и опит. Талантът според мен е желанието да работиш. Имаме толкова много сполучливи, дори гениални идеи, които рисуваме, но изхвърляме, защото ни трябва нещо още по-добро. Зад всяка добра идея има поне двадесет, които сме изхвърлили в кошчето.

- Най-успешните примери за фирмено лого?

FedEx със стрелката между буквите. Отне ми доста време, за да видя посланието. Интересно е как е скрито и не се забелязва на пръв поглед. Ако е евтин майтап, ще се разсмееш първия път и после няма да го забелязваш. ВР имат интересно лого като слънце. Милтън Глейзър например е много талантлив дизайнер, създал логото на I love NY, което седи на тениски по цял свят. Това е идея, която той е измислил и тя е доразвита от други. Ето тази идея е пример за идея в много суров вид, която отива към лого.

Интересна е и историята на логото на Nike. Малцина знаят, че е създадено от студент, на когото са платени 35 долара... Дори маратонките на Nike не струват толкова. Днес това лого е уникално с минимализма си и е толкова разпознаваемо. Има запазени марки, които струват хиляди долари, но не могат да се изплатят както логото на Nike дори след десетки години.

- Валидна ли е още максимата „Сексът продава“?

Винаги ще има такава максима, но не във всеки сектор. Ако продаваш луксозни стоки, бижутерия, мода, това винаги ще е актуално.

- Мислили ли сте дали да не продадете бизнеса си след време?

Да, това е хубав въпрос. Мислили сме, това е възможност, но за момента се надявам да остане наш. Трябва още време, за да стане такъв, какъвто го виждаме. На фирмата ни с Дан гледам като на брак - подписали сме договор и сме създали общо дете. Сега се грижим за него, развиваме го, за да почне след време то да се грижи за нас.

- С Дан Ковърт поделяте ли си работата или всеки си има свой ресор?

Всичко минава между двамата. Но той е много по-добър в логата, докато аз се интересувам повече от електронната медия, анимация, уеб страници.

- Кризата в САЩ тръгна от многото кредити и заемните средства, които хората така и не успяха да върнат. Вие имате ли проблеми от този характер?

Засега не. Ако нямаме парите в кеш, не харчим. Това е проблемът според мен в Америка – че беше много лесно да се вземе кредит за десет, двадесет, тридесет хиляди долара. Сега вече е по-трудно, но като вземеш няколко такива кредита, няма как да ги изплатиш в близките 10 години. Ние влагаме пари, с които разполагаме, и не сме изпадали във финансови затруднения.

Още по темата:

Какъв е лайфстайлът на един успешен български дизайнер

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:43 | 12.09.22 г.
fallback