Максим Бехар е бивш журналист, в момента PR експерт, основател и изпълнителен директор на PR компанията M3 Communications. Той е почетен консул на Сейшелските острови за България и бивш председател на Българския форум на бизнес лидерите.
През 2003 г. основава M3 Communications College, посветен на професионалното обучение по маркетинг, връзки с обществеността (PR) и бизнес комуникации, асоцииран с Manhattan Institute of Management.
През 1995 г. Бехар стана първият българин, който получи пълноправно членство в Международната асоциация за връзки с обществеността, както и през 2005 г – в Американското общество за PR. През 2003 г., заедно с губернатора на Невада Боб Милър, създава българо-американската консултантска компания Miller&Behar Strategies която промотира американските инвестиции у нас и предлага консултантски услуги на български предприемачи, които проявяват интерес към инвестиции в САЩ.
По думите му е голям фен на всички компютърни иновации и прекарва дълги часове в интернет.
Пред Investor.bg той представя становището си за развитието на пазара на връзки с обществеността в България през тази година, отражението на кризата в PR сектора, значението на PR в контекста на задаващите се избори и ролята на интернет и новите технологии за добрия PR.
– Има ли обществото достатъчно доверие в PR у нас – въпрос, който е особено актуален в контекста на предстоящата предизборна кампания? Какви са Ви очакванията за нея?
Има. Нашият бизнес на практика е бизнес на доверие. Но въпросът според мен не е в обществото. Далеч по-важно е дали политиците имат доверие в PR компаниите. Със сигурност и тук бих дал положителен отговор. Те все повече се ориентират към опитни PR експерти и консултанти и все по-малко обръщат внимание на прекрасните девойки с дълбоки сини очи и чаровни усмивки, които те гальовно обичат да представят като „Това е моята любима пиарка...”.
Изборите тази година ще се най-сериозните от много време насам. От една страна, обществото е далеч по-зряло, но и много по-нетърпеливо и очакващо ползите от членството ни в Европейския съюз. От друга, смятам, че дори и политиците ни са много по-опитни, по-интелигентни и вече разбиращи нуждата да бъдат... наистина политици, избраници на хората.
Тези факти поставят и нас, PR експертите, в съвсем други условия и вдигат доста високо летвата пред нашия професионализъм. По-добра новина за нашия бизнес от това да има среда, която да прави стандартите по-високи, едва ли може да има.
– Какво означава да си добър PR специалист в България? Какви качества трябва да притежава човек за това?
Не съм се замислял над това през последните 15 години... Може би просто да си вършиш добре работата и да можеш да виждаш поне две или три години напред. Нашата професия е изключително динамична, тя наистина се променя всеки ден и това не е клише или стандартна фраза. Ние се намираме на вторичния пазар, на основният пазар са нашите клиенти. Ако при тях има сътресения, те при нас ще се отразят двойно. Понякога в положителна насока – да оправим сътресенията, или пък в отрицателна – да спрат бизнеса си и съответно да отпадне нуждата от PR консултации. Задължителните качества в нашия бизнес обаче са честност, лоялност, почтеност и особено бързината на вземане на решения. Твърдя, че и най-лошото решение е по-добро от невзетото решение. Поне в нашия бизнес.
– Кой прави PR на PR-ите? Какви подходи трябва да използва един PR, за да достигне до потенциалните клиенти и въобще да се наложи на пазара?
Ами просто... да си върши добре работата. И още едно необходимо условие. Да бъде много, много добре представен онлайн. Преди десетина години твърдях, че ако един бизнес не е онлайн, той все едно не съществува. Сега вече това важи за всеки един отделен човек. Много силното присъствие онлайн говори и за качествата на една PR компания или на един експерт да управлява своите комуникации не само в България, но и пред света. В крайна сметка обаче за уменията на една PR компания говорят самите клиенти и проектите, направени за тях.
– Какво е мнението Ви за PR, който се прави (или не се прави) на страната ни? Чие задължение е това и смятате ли, че правим нужното в това отношение? Каква е рецептата да подобрим имиджа си в международен аспект?
България няма PR, каквото и да означава това сега. Няма никакъв. Затова не мога и да имам мнение за него. За България трябва да се говори много, да се представя много активно всичко, което се случва тук, защото в България се случват страшно много хубави неща, пълно е със страхотно кадърни хора, но на практика малко хора по света го знаят. Дори да вземем един прост факт. В момента България е сред държавите с възможно най-нисък корпоративен данък в света, а данъкът върху дивидентите със сигурност е най-ниският в целия свят. Кой го знае това? Само тези, които правят бизнес тук, но те така или иначе са тук. Ако беше намерен интелигентен начин на тези, а и на много други факти да бъде дадена гласност и световният бизнес да ги знае, инвестициите в една PR кампания щяха да се върнат стократно.
– Забелязвате ли повишение на интереса на Вашите клиенти към нови модели за PR, като използване на платформи за социални контакти, блогове и др.?
О, категорично! PR отдавна не е това, което беше. Естествено, че новите медии са и новите инструменти на модерния PR и клиентите все повече и повече се убеждават в това. Ето защо и цялата ни компания на практика е онлайн, ден и нощ...
– По какъв начин се усеща кризата на пазара на PR услуги? Каква е прогнозата Ви за него през 2009 г.?
През 2009 година пазарът на PR услуги ще е с около 10 процента надолу. Но това не е нищо в сравнение с кризата в момента на пазара на имоти и в строителството, а само след няколко месеца това ще се случи на финансовия и индустриалния пазар в България. 10 процента са просто едно добро пожелание. И ако някой от нашия, а и от други бизнеси, сега се разхожда гордо с розови очила и разказва псевдооптимистични приказки, по-добре да си седне на мястото и да реорганизира бизнеса си, иначе съвсем скоро ще излети от него. Кризата си има и своите много положителни страни, но трябва да ги разбереш, дори да ги осъзнаеш и да ги използваш в името на бизнеса си.
– Различава ли се PR-ът в условията на криза? Има ли някои съществени фактори, на които съветвате клиентите си да обръщат внимание в този период?
О, да, различава се много. Сладките години на „захарно спокойствие и смели мечти” вече безвъзвратно, надявам се, отминаха и сега вече идват годините на прагматизма и на резултатното бизнес действие. Този факт ще се отрази в подходите на PR компаниите към медиите, към клиентите, към публиките....
– Дейността Ви включва много и разнообразни направления. По-скоро допълват ли се те, или някои от тях са в конфликт? Бихте ли дали примери?
Не виждам – поне засега – някои от различните ми бизнеси да са в конфликт. Оперирам единствено и само в областта на публичните комуникации и бизнесите ми се допълват перфектно.
– На какъв етап от развитието си е телекомуникационната компания ProWave, в която също сте акционер?
Отдавна не съм акционер в ProWave. Преди много време продадох всичките си дялове в нея, това наистина беше бизнес, леко встрани от моя основен бизнес, но аз твърдо вярвах, а вярвам и сега, в огромната необходимост от криптирани и сигурни комуникации – такива, каквито позволява само стандартът ТЕТРА. Доколкото ми е известно, новият собственик все още не може да намери финансиране за проекта, а това беше и причината да се откажа от този бизнес преди няколко години.
– Преди време заявихте амбиции M3 Communications да стане публична компания. Докъде стигна идеята? PR ход ли беше това?
Не, точно обратното. Няма как да бъде PR ход. Имахме дълги дискусии с компанията, която изготвяше проспекта, после започнаха да се усещат първите странни явления на Софийската борса, малко по-късно леко подухна и вятърът на кризата и реших да отложа проекта за по-късни времена.
– Какви биха били предимствата на една публична компания за PR, освен съпътстващата публичност, която целият процес ще й даде?
Това не е малко, ама никак не е малко. Ние имаме две основни думи в нашия бизнес. Едната е public, а другата е relations. Публичността в крайна сметка гарантира честност и почтеност – качества, жизненоважни за нашия бизнес, но също така гарантира и по-добро управление, и повече хора, въвлечени със съвети и оценки. Това наистина са важни неща, които могат да бъдат стопроцентово гарантирани единствено и само от пълната борсова публичност на една компания.
– Хареса ми определението за един Ваш приятел от САЩ, чието основно хоби е да „свързва хора с други хора“. До каква степен нетуъркингът е основен фактор при PR и кой е ключовият принцип за Вас?
Важен фактор е. Като познаваш хората, като познаваш бизнеса, познаваш и техните проблеми, идеи, много по-добре знаеш как да помогнеш и как да ги насочиш. Тук припомням двете думи от предишния отговор. Ако първата – public, се отнасяше за борсата, то втората – relations, се отнася вече до това, което Вие наричате нетуъркинг. Без тези две думи на практика няма PR бизнес.
– Каква е Вашата формула за успеха?
Ще Ви го кажа точно като формула. Умения по усилия по концентрация. Несъмнено трябва да имаш умения, да имаш усет към хората, да си креативен и свободолюбив, за да успееш в нашия бизнес. После трябва да положиш необходимите усилия, да не кажа гигантски, и да се концентрираш напълно. С това, последното, имам най-много проблеми. Но забележете, това е формула и действието е умножение. Ако един от множителите е нула, то крайният резултат е нула.
– По колко часа на ден работите?
Винаги съм твърдял, че не е важно колко много работиш, а как релаксираш. Работя между 12 и 18 чàса всеки ден. И намирам начин добре да релаксирам.