Горица Белогушева е завършила обществени комуникации във Факултета по журналистика и масови комуникации към СУ „Св. Климент Охридски“ и има магистърска степен по Връзки с обществеността. В началото на трудовата си кариера е журналист и редактор в СД „Топтийм” и главен редактор на вестник „Интернет” и списание „Web.bg”.
През 2002- 2005 г. работи към “Вирус” ООД като журналист и редактор на списание HiComm. След това е назначена за мениджър маркетинг продажби, връзки с клиенти и ръководител проекти в ABC Design & Communication, а в периода юли 2006 – май 2008 г. е управител на „Аз Медиа“ ЕООД. От май 2008 г. досега е управител на компанията за маркетингови услуги „Ком Он“ ЕООД.
Онлайн маркетингът е инструмент, който дава разнообразни възможности за компаниите, които искат ефективна маркетингова комуникация, но какви са предизвикателствата, които той среща по пътя към утвърждаването си в България? Говорим с Горица Белогушева по темата:
- Вие сте съавтор на книга за онлайн маркетинга. Според Вас какви са ползите от онлайн маркетинга?
Силата на онлайн маркетинга произлиза от спецификата на самата медия, в която се развива – интернет. Той е преди всичко интерактивен – дава потенциал за пряко взаимодействие между потребителя и продукта, марката. Важно е участието на потребителя в процеса на маркетинговата комуникация – онлайн от него искаме много повече от това да види нашето послание. Очакваме потребителят да кликне на банера, да прочете допълнителната информация на промо страницата, да се включи в игра, конкурс или анкета онлайн, да направи онлайн поръчка, да предаде на приятелите си, да се ангажира колкото се може по-дълго в емоционалното преживяване, което създаваме за него онлайн и т.н.
Интернет има много малко ограничения по отношение на пространство и формати, което прави онлайн средата много подходяща за обяснение, допълнителна информация, а също и за интеграция на видео, аудио, изображения.
Онлайн можем да достигнем както широка аудитория, така и само до няколко души, дори обръщайки се към тях по име. Онлайн маркетингът е подходящ както за масова, така и за тясно таргетирана комуникация. Освен това е измерим и много гъвкав като формати, методи, техники, похвати.
- Как се измерва ефективността от него?
Всяка кампания може да има заложени различни критерии, по които да се измерва нейната ефективност. Технологиите улесняват много проследяването на ефективността – всичко, което се случва онлайн може да се измери. По-трудно се оценяват ефекти като повишаване познаваемостта на бранда и реализиране на повече продажби (когато не са онлайн), но за тях се ползват класическите техники на измерване и двете неща се допълват.
- В какъв етап на развитие е той в България?
Етапът на развитие на онлайн маркетинга у нас в момента е съвсем адекватен на етапа, на който се намират пазарът като цяло. Има достатъчно разнообразни и стабилни онлайн медии, има професионалисти в сферата на онлайн маркетинга, предлагат се съвременни високо технологични решения и услуги. Радостното е, че все повече стават рекламодателите – малки и големи – които се обръщат към онлайн маркетинга. Разбира се, все още има сериозна нужда от обучение за предимствата и възможностите на интернет рекламата и онлайн маркетинга, но в тази посока работим всички и то отдавна. Това е и основният мотив с Жюстин Томс да напишем книгата „Онлайн маркетинг – мисия още по-възможна“.
- Кой от методите за онлайн маркетинг е най-ефективен?
Трудно е да се каже еднозначно, още повече за България липсват сериозни изследвания в тази посока. По света за най-ефективни се считат оптимизацията за търсещи машини и имейл маркетингът. Но ефективността винаги зависи от целите и концепцията на конкретната кампания – един метод може да е много ефективен в един случай, и изобщо да не проработи в друг. Нашата задача е точно това – да изберем най-подходящите техники и канали за всяка онлайн маркетинговата комуникация и да планираме цялата стратегия така, че да постигнем висока ефективност по отношение на зададените цели.
- Кой метод е най-скъп, а кой най-евтин?
Отново условен отговор ще трябва да дам. Съвсем общо казано имиджовата банер реклама изисква по-големи бюджети, отколкото трафик ориентираната с текстови линкове и купуването на кликове. От друга страна, ако нямате нужда от голям корпоративен уеб сайт, можете да си направите бързо, лесно и значително по-евтино корпоративен блог. Арсеналът на онлайн маркетинга е достатъчно голям и разнообразен, за да може да предложи подходящи решения както за големите бюджети, така и за съвсем малките такива. За разлика от телевизията, всеки бизнес може да използва интернет за своите маркетингови цели, независимо с какъв бюджет разполага.
- От каква индустрия са компаниите, които като рекламодатели най-често ползват онлайн маркетинг?
Доколкото у нас все още повечето кампании са основно с банери и те концентрират голямата част от бюджетите, най-активни онлайн са телеком операторите и банките, масовите бързооборотни стоки, фармацевтичните компании и козметиката, туристическите услуги, автомобилите. Въпреки това инструментите на онлайн маркетинга се използват успешно от всички индустрии.
- Има ли по-подходящ метод за онлайн маркетинг в зависимост от спецификата на маркетираната компания или всеки метод е еднакво подходящ за всякакви компании?
Естествено, всичко зависи от спецификата на компанията - няма еднакво работещи за всички решения. По-точно зависи от насочеността на бизнеса й – дали е директно към крайния потребител или към други бизнес организации. Често една компания работи едновременно и в двете посоки: B2C (business-to-consumer – комуникация към потребителя) и B2B (business-to-business – комуникация към бизнес партньори) – и използва комбинация от инструменти и техники за да ги достигне.
- Очаквате ли да се увеличи броят на корпоративните блогове у нас? С какви темпове?
Българските корпоративни блогове ще стават повече, но бавно. Далеч съм от идеята, че всяка компания трябва да си има блог – напротив. Блогът е прекрасно решение, когато компанията е успяла ясно да си отговори на въпроса защо й е необходим, дали усилията по поддържането му си заслужават и най-вече дали е готова да погледне публиките си в очите. Тези, които го направят и влязат в истински диалог с потребителя, ще спечелят.
- Започват ли компаниите да осъзнават ползите от корпоративните блогове като част от онлайн маркетинга?
Определено да, макар че все още компаниите виждат повече рисковете, отколкото ползите. За съжаление по стечение на обстоятелствата у нас важни корпоративни блогове се появиха в отговор на криза с репутацията. Затова в момента като че ли някои от големите компаниите се притесняват, да не би стартирането на блог да се изтълкува като знак за съществуваща криза.
Реалността за щастие показва обратното - в момента българските корпоративни блогове са около 30 и повечето от тях са създадени навреме, преди потребителите да дадат конкретен повод. Ние работим активно да обясняваме значението на блоговете от маркетингова гледна точка. Дори една компания да реши да не поддържа собствен корпоративен блог, тя не бива да пренебрегва блогосферата, социалните медии и социалните мрежи, тъй като те действително имат потенциал да окажат сериозно влияние върху нейната репутация, не само онлайн.