Д-р Десислава Бошнакова е сред първите, получили специализирано ПР образование у нас. Днес преподава ПР в НБУ, управлява ПР агенция ROI Communication. Част от дейността на агенцията е насочена към издаване на професионална ПР литература. Автор е на редица специализирани статии. С нея разговаряме за пазара на ПР услуги у нас.
- Ще се оправдаят ли очакванията (цитирани от Нина Нейкова в интервю за Investor.bg) за обем на пазара на ПР и маркетингови услуги от 1,5 млрд. лв. за 2008? Какво очаквате за 2009?
Истината е, че не мога да се ангажирам с точни цифри, но си мисля, че в условията на кризата, за която всички говорят, би било добре, ако обемът се запази в сравнение с 2008 г.
- Ще се увеличи ли ролята на интернет като комуникационен канал през следващата година? Очаквате ли спад на интереса към традиционните медии, ако да – към кои по-точно?
Според мен значително ще се увеличи интересът към онлайн формите на комуникация по няколко причини. Първо, там са хората, към които всички се стремят като целева аудитория. Второ, онлайн кампаниите са по-ценов ефективни и много точно може да се измери ефектът от тях. А в условията, в които се очертава да работим през 2009 г. това ще е изключително важно.
Спадът към традиционните медии в известна степен зависи и от това какво ще направят самите традиционни медии. Ако не се променят, за да отговорят на промените около тях, спадът ще бъде неизбежен. Мисля си, че при списанията няма да има спад, защото те предоставят информацията, която не е обвързана със скорост и актуалност на минутата, което ги прави предпочитано четиво за уикенда и свободното време.
- Преподавате ПР, добра ли е според подготовката на ПР практиците у нас като цяло и каква е основната ви препоръка към вашите студенти?
Според мен подготовката на ПР практиците у нас – тези, които излизат от университета, е добра като теория, но все още трябва да се работи за връзката между теорията и практиката. За целта и университетите, и ПР практиците трябва да намерят начин да се срещнат в интерес на по-добре подготвените нови кадри. Лично аз винаги казвам на студените, че в университета учим идеалната ситуация, съвършения модел. В практиката е различно. И ще успее този, който мисли, който е инициативен, трудолюбив и може да признае пред себе си, че добър ПР се става с добро образование и натрупване на практически опит. Иначе не е възможно.
- В такъв случай може ли да се стане добър ПР само чрез практика или натрупан опит от друга професия – най-често журналистическата? Доколко е задължителна теоретичната подготовка, за да си успешен в професията?
Както казват, няма нищо по-полезно от една добра теория, приложена в практиката. Добрият ПР професионалист трябва да има теоретична подготовка, която не винаги се придобива само в университета. На първо място трябва да е изключително мотивиран да се занимава с ПР, защото това е една много обсебваща професия – няма работно време, няма начало и край, няма как да излезеш в отпуск. Събитията се случват постоянно и ти трябва да си в крак с времето и събитията. Не мисля, че е задължително да имат опит като журналист, въпреки че на мен и много мои колеги това изключително много ни помага.
- Прилага ли се често у нас практиката комуникациите на един и същи клиент с различните медии да се водят по различен начин – например различни текстове на прессъобщенията, различни акценти, поднасяне на определена информация под различен ъгъл, игнориране или предпочитане на едни медии пред други?
Това е по-скоро нещо, което преподавам на студентите, но, поне моят опит показва, че не се прави толкова често у нас. Но натам вървят нещата. Защото всяка медия има специфика и очаква от ПР практиците да се съобразят с нея.
- Кой е по-добрият избор за една компания – вътрешен ПР отдел или външна агенция?
Най-добрият избор е и двете. Защото само така може да се използва максимумът на възможностите на ПР-а. Те не се противопоставят, нужно е да има хармония между тях, от което печели компанията.
- Вярно ли е, че повечето представители на вашата професия у нас (а всъщност и не само у нас) са жени. Защо е така според вас?
Повече наистина са жени. И много хора се опитват от години да дадат обяснение защо това е така. Може би, защото жените по принцип имаме развито шесто чувство за нещата, които се случват, отдава ни се да общуваме, обичаме да приказваме, да организираме събития. Но има и една друга истина, според авторите на библията на ПР, че съществува глоба от над 100 хил. долара в Америка, затова че си жена в ПР. До тази сума се стига, като се сравнят доходите на мъжа и жената в ПР-а със сравнително сходни кариери. Но и в този случай нещата вървят в посока постигане на по-добра ситуация за жените. Не мисля, че у нас това е ситуацията.
- Какви лични и професионални цели си поставяте за изпълнение през следващата една година?
Лично аз искам да имам повече време за семейството си и за нещата, които обичам да правя извън работата. В професионален план искам да издадем още много и хубави книги, да имаме доволни клиенти и да продължим да държим повече на качеството, за сметка на количеството. Оптимист съм, защото знам, че ако си подготвен за кризата, тя ще ти окаже положителен ефект. И най-вече не бива да забравяме, че най-важното е да сме живи и здрави. Винаги ще има нови и по-високи цели за постигане.