Руди Кобза е председател на най-голямата рекламна групировка в Австрия - Interpublic Group (IPG), включваща Draftfcb Kobza, Lowe GGK и Alphaaffairs. Кобза е член на Съвета на Международната рекламна асоциация в страната и участва в журито на редица национални и международни награди, например като председател на Фестивала Златен барабан през 2007 г. Той ще бъде председател на консултативния съвет на тазгодишния медиен фестивал в Албена – Mediamixx 08, който ще се проведе от 4 до 8 юни.
Попитахме го за мнението му за рекламния и медиен пазар у нас и в Европа и за очакванията му за предстоящото събитие.
- На какво ниво е според вас креативността в рекламния бизнес у нас? Откривате ли достатъчно оригинални и иновативни решения?
Ако говорим за хората, виждам много творчески потенциал и страст за нова и изключителна работа. От друга страна, ако разгледаме текущите кампании, мисля, че още има какво да се подобри.
- Кое е най-трудното изискване, което сте имали от клиент?
Да бързаш и да постигнеш резултати от 0 до 1000 за 5 секунди. Разбира се, рекламата може да работи бързо, но същевременно големите кампании имат нужда от известно време и от мултимедиен подход, за да се максимизират усилията.
- Освен собственик на IPG, сте и председател на отделните агенции в групата. Как съчетавате управлението на всяка една от тях, получават ли се конфликти и какви качества трябва да притежава човек, за да бъде успешен лидер?
В рамките на холдинга има 3 марки: Lowe GGK и Draftfcb Kobza са рекламни брандове, а Alphaaffairs е за връзки с обществеността и организиране на събития. Всички марки функционират независимо една от друга, имат различен мениджмънт, различни култури, различни клиенти. Всъщност на пазара те се явяват дори конкуренти.
- Различни изследвания показват, че приходите от реклама в интернет имат изпреварващ ръст пред тези на традиционните медии. Какво е според Вас бъдещето на последните? Очаквате ли скоро интернет да се превърне в основна дестинация за рекламните бюджети?
Разходите за онлайн реклама в Европа още са под 10% от общите, а на някои пазари като Австрия са дори 5%. Същевременно в САЩ те са почти 20%. Затова пътят е ясен и предвид утрешните клиенти на възраст между 15 и 25 години важността на този фактор ще нараства.
- Как виждате развитието на рекламата през мобилните телефони в България? Какъв е нейният дял в момента в Австрия?
Мобилната реклама все още е на много експериментален етап и в близко бъдеще ще става по-професионална. Към момента няма налични данни за Австрия. Единственото нещо, което е факт, е че в Европа проникването на мобилните телефони е над 100%, което означава повече от един телефон на човек. България е много мобилно ориентиран пазар с много активни оператори. Така че и тук рекламата ще покаже ръст.
- Кои са най-динамичните рекламни пазари в Европа, що се отнася до ръст на разходите на реклама, до увеличаване на броя на рекламните и PR агенции (чужди и местни)? А също и до криейтив и концентрация на добри идеи и ентусиазирани хора... Има ли региони, които са лидери по всички тези показатели?
Виждам България по средата на това интересно и нарастващо рекламно и медийно поле. Именно затова страната е идеалното място за международния медиен фестивал Mediamixx (от 4 до 8 юни в Албена). Двуцифрен ръст на разходите, страст на хората, които искат да създават, иновативни клиенти и медии. Какво друго ви трябва? Пазарите в Румъния, Украйна показват същата тенденция, която според мен ще трае още пет години. През този период ще се развият много структури и таланти, които ще станат посланиците на креативна и медийно активна България.
- Какво очаквате от тазгодишния медиен фестивал в Албена? Защо решихте да се включите в организацията му?
Фестивалът Mediamixx е водещото медийно събитие в целия регион. Хората от България ще споделят опита си и ще създадат контакти с хора от Австрия, Гърция, Румъния, Сърбия, Турция, Украйна, Русия и Близкия изток. Новият конгрес ще събере над 50 експерти от различни пазари. Това е абсолютна новост тази година и е задължително събитие за всеки, който се интересува от медии и комуникации.