Тодор Ташев започва своята кариера в А1 преди повече от 20 години като инженер инсталации. През годините преминава последователно през няколко ръководни позиции, свързани с развитие и поддръжка на мрежата. През февруари 2011 година поема поста директор „Мрежа за достъп и пренос”, а от октомври 2016 година е старши директор „Мрежа и услуги“ и член на Лидерския екип на А1.
Тодор Ташев притежава магистърска степен по радиокомуникационна техника и технологии от Техническия университет в София и е завършил редица квалификационни програми в областта на телекомуникационните технологии в международни учебни центрове в Германия, Англия, Италия и Португалия.
Господин Ташев, каква сума инвестира А1 от началото на годината в 5G мрежата и колко очаквате да нарасне тя до края на 2021 г.?
- Инфраструктурата зад всяко поколение мобилни мрежи и най-вече 5G е основата, върху която компанията ще развива своите услуги в обозримо бъдеще. Възможностите на мрежата определят качеството и полезността на услугите, които крайните клиенти и бизнесът ще получат. По отношение на мрежите от пето поколение в момента има две основни 5G решения, които се прилагат от телекомите в целия свят. Всяко от тях е различно по отношение на инвестициите и на характеристиките на мрежата.
Единият вариант, който позволява бързо създаване на покритие, чрез използване на съществуващата 4G мобилна мрежа, е динамичното споделяне на спектъра или DSS. To изисква по-малки инвестиции, тъй като може да се използва съществуващото оборудване. Недостатъкът на този подход е, че макар и бързо да се създава покритие, основната характеристика на мрежата - скоростта е близка до скоростите, постижими в 4G, или с други думи липсват предимствата, които правят 5G толкова обсъждана тема дори и извън телеком индустрията.
Другият подход е да се изгради мрежа с ново оборудване и да се използват предвидените за 5G честоти, за да се предложат гигабитови скорости и малко времезакъснение на местата, където реално има търсене на 5G услуги. А1 избра тази стратегия, защото за нас качеството и надеждността винаги са били приоритет, а инвестицията зад нея - от есента на 2020 година до края на 2021 година, ще възлезе на близо 46,5 милиона лева.
На какъв етап от развитието си е 5G мрежата Ви? Колко голямо е покритието ѝ?
- От технологична гледна точка смятам, че нашата 5G мрежа – 5G ULTRA, е лидер в момента на пазара в България. Тя е единствената, която използва радиомрежа за достъп (RAN), изградена с оборудване на европейски доставчик – Nokia, и предлага гигабитови скорости на потребителите. До края на годината ще направим промени и по нашата основна мрежа (core) с другия ни европейски партньор Ericsson, чрез което ще можем да преминем към следващата фаза от развитието на 5G – „самостоятелните“, или standalone, мрежи, които ще позволяват значително по-широко приложение в индустрията.
В момента се въвеждат „смесените“ или non-standalone мрежите, които позволяват преминаване между различните поколения мрежи и така потребителите могат да ползват 5G в районите, където има покритие и 4G в случаите, в които не се намират на място с 5G. Днес ние предлагаме 5G услуги в над 75 града и курорта в страната, с тенденцията този брой да се увеличава. Това са локациите с най-голям трафик и най-голямо търсене на супербърз широколентов мобилен интернет.
Защо решихте да дадете на мрежата си името 5G ULTRA?
- Името 5G ULTRA цели просто да помогне на клиентите да се ориентират в различните технологии, които определят и клиентското преживяване. Вече стана дума за различните 5G решения, които използват телекомите и какви са техните предимства и недостатъци. А1 заложи на скоростта и малкото времезакъснение при развитието на своята 5G мрежа и за разлика от останалите оператори на пазара се фокусира изцяло върху внедряването на 5G в спектър в обхват 3600MHz, което ни направи и най-бързата 5G мобилна мрежа в България според Ookla. Затова решихме да разграничим 5G технологиите.
По този начин помагаме на клиентите да отличават нашата 5G ULTRA мрежа от DSS решенията. Вярвам, че те оценяват факта, че тя им предоставя различно и много по-добро преживяване, което е най-важното. Това е и гаранция, че там, където е налична 5G ULTRA, потребителите ще могат да се възползват от нейните реални предимства, за разлика от местата, където други самo индикират, че има налично 5G, без то да предоставя на практика предимствата на новата технология.
Показват ли потребителите интерес към 5G, когато става дума за избора на нови мобилни планове?
- Технологията се радва на голям интерес, но не трябва да забравяте, че не само мрежата и услугите са част от екосистемата на 5G технологията. Потребителите трябва да имат техническо средство, чрез което да ползват 5G и навлизането на крайни устройства също е много важно за бързото развитие на технологията. По отношение на смартфоните може да се каже, че масовото навлизане на 5G модели започна през тази година и пазарът вече предлага и достъпни предложения, но трябва да мине време, преди те да станат масови, тъй като не всички потребители ще си сменят устройствата веднага. Таблетите изостават в това отношение и все още са рядкост на нашия пазар. 5G рутерите са друга важна част от развитието на технологията, тъй като те намират приложение при предоставянето на домашен интернет по 5G мрежа. За съжаление тяхното производство се забавя поради недостига на чипове в световен мащаб.
В момента основните търговски приложения на 5G са две, не само в България, но и в целия свят. Първото е супербързият широколентов мобилен интернет с гигабитови скорости, който се предлага в нашите мобилните планове Unlimited.
Второто е домашният интернет по мобилна мрежа с услугата Net Box, която подобрява достъпа до широколентови услуги в местата, които все още не са част от фиксираната мрежа. Това е само началото на 5G, като вече виждаме първите приложения по отношение на добавената, виртуалната реалност и облачния гейминг.
А1 пусна услуга за облачен гейминг в Австрия в партньорство с Blacknut, като броят на достъпните игри вече е над 500. Очакванията от страна на бизнеса са по-големи, като там се работи по приложения в земеделието, здравеопазването, индустриалното производство, логистиката и енергетиката.
На каква стратегия ще заложите, за да привлечете останалите, които все още разчитат на технологията от по-старо поколение?
- Ще следваме същата стратегия, която имаме за развитието на 5G технологията. А1 предлага нова, в пъти по-бърза мрежа, и по-добро мобилно преживяване. Стойността на 5G идва от възможностите на мрежата, а ние ги осигуряваме и в момента. Разбира се, това е само част от процеса и също много важни ще са крайните 5G устройства и развитието на нови услуги, базирани на 5G, които до скоро не бяха възможни с предишните поколения мобилни мрежи. По този начин ще предложим истинска стойност на потребителите и вярваме, че те сами ще потърсят 5G услуги, когато видят ползите от технологията, но не по принцип, а тези, които са важни за тях.
A1 залага и на много корпоративни ICT услуги. Кои бизнеси виждат в най-голяма степен потенциала на 5G мрежата?
- Вярвам, че петото поколение мобилни мрежи дава тласък на необятни нови възможности както за потребителите, така и за бизнеса. 5G мрежите създават предпоставки за силно развитие на бизнеса чрез супербързия трансфер на информация и малкото времезакъснение. Благодарение на 5G ULTRA клиентите могат да се възползват от бързо изтегляне, стрийминг и свързаност. Уверен съм, че много скоро компаниите и публичните институции ще могат да усетят реалните измерения на мощта на 5G. Най-иновативните представители на бизнеса, които първи въведат 5G като част от своята дейност, ще имат сериозно предимство, независимо от кой сектор са – и в промишлеността и в производството, в логистиката и развлекателната индустрия, приложенията на 5G ще доведат до реален скок в бъдещето.