Мартин се увлича от дете по видео игрите и дигиталните забавления, а кариерата му в сферата на електронните спортове започва като професионален състезател Warcraft 3, където се нарежда сред най-добрите в света (2003-2004 г.)
През последните 20 години Мартин Кадинов се посвещава на развитието на гейминг културата и електронните спортове в България. Той работи за популяризиране на игрите и оборване на митовете за вредите от тях.
През 2003 г. основава български франчайз на световния пионер и лидер в сферата на електронните спортове – ESL, а от 2014 г. поема позиция в компанията като мениджър за Югоизточна Европа и отговаря за регион от 14 държави с общо население от 80 млн. човека.
Съосновава българската Фестивална Асоциация, в чийто управителен съвет е до 2014 година. През 2020 Мартин създава и е управляващ партньор в TDB Play - компания с фокус развитие на проекти в сферата на видео игрите, електронните спортове и “geek” културата, и с дейност в България и Югоизточна Европа.
Поканихме Мартин да ни разкаже повече за гейминг стрийминга и предстоящия Български гейминг маратон, който ще се проведе на 4 май.
С колко нарасна гейминг стриймингът в света по време на пандемията – като аудитория, приходи, време за гледане? Ще опитам да отговоря без числа, но с повече контекст. От години, посредством технологиите и все по-достъпния интернет, наблюдаваме категорични промени на методите, по които медийния бизнес функционира, промени в потребителските навици и очаквания, и, разбира се, редица иновации. Помним, все още, макар и да се усеща като от отминала епоха, времето в което нямахме интернет джоба си. Времената, в които нямахме и бърз интернет у дома, ако изобщо имахме такъв. Времената на dial-up-ът. Тогава 100% от видео съдържанието, което консумирахме, беше чрез телевизиите, видео касети и CD/DVD-та и кино салоните.
Днес изборът е по-богат от всякога и съдържанието има ясен и кратък път до своята публика. Създателят на съдържание избира платформата/платформите, на които да бъде активен, и практически, чрез нея има глобален и почти неограничен достъп до публика.
А геймингът, и съдържанието с видео игри или т. нар. „гейминг стрийминг“ са не само една от най-популярните форми на съдържание, но бележат и постоянен растеж. Към днешна дата в България има десетки професионални „стриймъри“, т.е. хора, които работят като популярни, ефективни и добре развити медийни канали. Те биват гледани от все-по голяма публика.
Какви ще бъдат тенденциите в тази посока за цялата 2021 г., предвид набиращата инерция ваксинационна кампания в света и предстоящия летен период, когато хората ще имат повече развлечения навън? Традиционно летният сезон е с „по-нисък рейтинг“, както мисля, че е и при телевизиите. Тази година, аз лично се надявам лятото да има допълнителен отлив, заради (дай Боже) отшумяващия Ковид.
В бизнес аспект колко голяма е ролята на стриймърите в гейминг индустрията?
Обективно - все по-осезаема и към момента – ключова. Бих посочил и 2 конкретни фактора:
1) Количеството публика, която може да бъде достигната чрез стриймърите, нараства и като количество, и като „качество“. Качество, в смисъл на специфики/профил на публиката - все по-важен и ключов фактор за издателите на игри.
2) По-личната, интимна дори, връзка, която създателите на съдържание изграждат със своите публики, позволяваща им те да имат по-близки отношения с нея и вследствие на това да имат шанса да оказват по-силно влияние върху нея.
Кои български стриймъри на игри си заслужава да следим?
Любопитен факт и добра новина според мен е, че има стриймъри със съдържание, което покрива много широк спектър от интереси и публики. От тиин възраст до 50+, от компютърни и конзолни игри до изцяло мобилни, аматьор-геймъри, които си „цъкат за кеф“, до високо ниво състезателни е-спорт личности, които играят на топ глобално ниво. Добавяйки към това и различните личностни специфики, мироглед и разбиране за шоу, изборът е доста богат. Това е и едно от нещата, които целим да покажем с маратона, че видео игрите, всъщност, предлагат много широк спектър от забавления.