Павел Павлов е главен изпълнителен директор на HyperAspect, а от съвсем скоро и ръководител на Concord Europe. Той започва своята ранна кариера, работейки по различни проекти с отворен код и такива, наблягащи на сигурността в мобилните комуникации и електрониката. Той и екипът му в HyperAspect са създатели на базиран на изкуствен интелект автоматизационен облак, обединяващ обработка на естествен език, компютърно зрение и анализ на модели на данни, който има за цел да подобри както бизнес, така и финансови резултати в сфери като здравеопазване, финанси, електронна търговия и разширено производство.
Наскоро Hyper Aspect обяви, че американската IT компания Concord е придобила екипа ѝ за услуги. Така се роди нова компания, наречена Concord Europe, която обслужва европейските операции на фирмата от САЩ. Отделно от това под името Hyper Aspect продължава да работи продуктовият бизнес на досегашната компания. Павел Павлов пък остава начело на двете компании и в следващите редове разказва повече за плановете им и за сделката.
Как се стигна до сключването на това споразумение?
- Concord са наши партньори от доста дълго време. Аз лично съм работил за тях преди близо 10 години, после отново работихме преди 7 години, така че се познаваме отдавна. По един или по друг начин сме работили първо аз за тях, а после и Hyper Aspect. Така се случи, че те просто имаха нужда от офшор партньор. От Hyper Aspect им помагахме значително, но в един момент стигнахме до ситуация, в която компанията ни традиционно има някакъв консултантски бизнес и това звено се разрасна много. Бяхме станали около 80-90 души. Най-разумното беше Hyper Aspect да поеме по пътя, който ѝ е отреден от самото начало, а консултантската услуга и разработката на софтуер да бъдат преместени някъде другаде. Така се роди идеята. След няколко месеца работа се роди и новата компания.
Кой беше инициаторът на сделката с Concord?
- По-скоро беше взаимна инициатива. Ние знаехме за проблема, че държим две компании под шапката на една. По един или по друг начин нещата назряваха – дали заради финанси, дали заради броя служители. Просто е сложно като управление. Сложно е да се занимаваш с две дейности в една и съща компания. А пък от страна на Concord, те отдавна бяха идентифицирали търсенето, zатова по-скоро бих го нарекъл взаимна инициатива.
Колко време отнеха преговорите?
- Ако броим и по-предварителни стъпки, може би минаха 3-4 месеца. Всичко започна по време на ситуацията с коронавируса. Не бих казал, че тя възпрепятства процеса, но не го и улесни, просто защото много трудно се преминава целия този процес без контакт лице в лице. Трябваше да направим всичко онлайн, което за нас уж не трябваше да е проблем като компания, която има практики за изцяло дистанционна работа, но включването на нетехнически хора определено затрудни процеса.
Т.е. ако имахте възможност да пътувате, сделката щеше да се случи много по-бързо?
- Да, предполагам, че щеше да се случи по-бързо.
С какво точно ще се занимава новата компания Concord Europe?
- Новата компания ще унаследи всичко, с което се занимаваше Hyper Aspect от гледна точка на услугите, а също така ще пренесе портфолиото на Concord в Европа. Като цяло сегментът е доста голям. Ако трябва да го обобщя, става дума за консултантска дейност, разработка на специализиран софтуер, т.нар. digital user experience (потребителско преживяване в дигитална среда - бел.а.). Както Concord, така и ние, имаме много голям отпечатък в областта на миграция в облака, дигитална трансформация, интеграция, различни решения с данни. Нещото, което искаме да развием тук от Concord, е тяхната експертиза в информационната сигурност. А пък това, с което ние ще допринесем към тяхното портфолио, е експертизата в изкуственият интелект, която имаме от продуктовия бизнес.
Каква е стойността на сделката?
- Предпочитам да не я разкриваме.
Вие ли ще управлявате и Concord Europe?
- Да. Взехме общо решение, че не искаме да делим компанията на две части. Самият факт, че компанията се нарича Concord Europe, е резултат от юридически изисквания на местното законодателство. Като цяло нашата визия е за един голям глобален Concord, а не за две компании на две различни места.
Какво ще се случи с основния ви продуктов бизнес?
- Надяваме се, че ще започне да се развива още по-добре и след коронавируса.
Това значи ли, че кризата с Covid-19 му е повлияла негативно?
- Не бих казал, че ни повлия зле, тъкмо обратното. През този период разширихме екипа с поне 10-15 души, но определено не беше най-приятното изживяване. В случая е много важно правилното разнообразие на проектите. Хората, които се занимаваха с търговия на дребно, тези, които работеха в транспортната индустрия, пострадаха значително. Съответно и ние пострадахме значително в тази част на бизнеса. Но пък тези, които се занимават със здравеопазване, със застраховки, с по-виртуални решения, се разраснаха. До голяма степен може да се каже, че имахме късмета да сме достатъчно диверсифицирани.
Като цяло имаме много добре развита практика за работа отвсякъде, когато клиентът и изискванията за сигурност го позволяват, но определено не беше приятно. Обичаме да се събираме в офиса, така че от тази гледна точка трябваше да свикнем.