Ангел Георгиев е основател и изпълнителен директор на Sappience. Той има над 12 години опит в областта на корпоративния софтуер и интегрираните системи за управление на бизнеса.
В периода на дигитален ренесанс и воден от иновациите Ангел създава компанията Sappience. В нея той се фокусира върху прилагането на нови подходи и бизнес модели в създаването и внедряването на бизнес приложения. Стъпвайки върху Low-Code Application платформи, сравнително непознати в Централна и Източна Европа, компанията цели да развие както собствено продуктово портфолио, така и Low-Code концепцията и пазара като цяло.
Интересите на Ангел са в т. н. Smart Apps (интелигентни приложения, включващи технологии като Internet of Things, Machine Learning, Artificial Intelligence), базирани на Low-Code Application платформи. Това е посоката за развитие на Sappience.
Първият продукт на Sappience е приложение за управление на активите. Какво е важно да знаем за това направление като цяло?
Когато говорим за тази област, всъщност визираме управлението на физическите активи. В голяма част от случаите тя се бърка с управлението на наличности, а от друга страна се припокрива с управление на капиталови активи. Затова нека направим едно изначално разграничение и посочим, че става дума за физическите активи в компанията или извън нея. Целта на това направление е да обхване абсолютно целия жизнен цикъл на един актив - от самата идея за потребността до момента, в който го отписваме, бракуваме или губим, а след това правим анализ какво се случва в този жизнен цикъл на актива. В последните години става все по-належащо управлението на активите по ред причини. В търсене на варианти, чрез които да се максимизира маржът, компаниите започват да се оглеждат и в другите посоки, отвъд ERP системите. Така управлението на активите, което не е нова наука, става все по-належащо и приложимо. През 2014 г. за първи път излиза стандарт за управление на активите ISO 55000. За сравнение всякакви други стандарти за управление на процеси, качество и други са наложени още от 2000 г.
Концепцията за управлението на активи има три направления - управление на риска, продуктивност на самия актив и съпътстващите го разходи. Много компании, които взимат актив под формата на услуга, смятат, че елиминират всички тези неща и те се прехвърлят към доставчика на услугата, а той грубо казано трябва да се грижи за всичко. Това не е точно така. Взимането на нещо под формата на услуга по-скоро решава конкретни проблеми, свързани с цената и разхода, частично решава други проблеми по поддръжката, но всякакви останали рискове от злоупотреби, изгубване и т.н. в крайна сметка остават в самата компания. Преминаването към нещо като услуга не елиминира всички грижи, които трябва да полагаш в цялата концепция за управление на активите.
Как стигнахте до идеята за това решение?
За доста компании, с които сме говорили назад във времето, това е бил домейн, който не е автоматизиран и контролиран. Не му се е обръщало толкова голямо внимание, да не говорим за дигитализирането му. Първите стъпки в тази посока са свързани със съвсем други процеси - управление на производствена дейност, на клиентите, на финансите. Така постепенно осъзнахме, че се появява нуждата от управление на активите - област, която досега е била много неглижирана от повечето компании. Има компании, които са ориентирани към активите. За тях те са основен източник на средства. Такива са например лизинговите компании или тези, които отдават строителна или агротехника под наем. За тях активите, с които работят, са източник на пари. Те по един или друг начин са намерили решение на този въпрос. Доста други разглеждат случая в частност. При управлението на активи говорим и за малки елементи, преминавайки през компютри, таблети, складово, производствено оборудване, транспортни средства и дори можем да стигнем до сгради, комплекси и т.н.
Всички тези фактори доведоха до появата на Asset Insider, решението ни за управление на активите
Предвид нивото на сложност при ERP системите, има ли опция за интеграция между решението и една подобна система?
Интеграцията е почти задължителна, защото един актив се разглежда от много перспективи. Да кажем, че нашата компания е фокусирана върху управлението на активите. Без значение в кой отдел се намират те и дали са такива, които сме предоставили на клиентите под една или друга форма, ние все пак носим отговорност за тях. Но един актив е обект на други процеси в компанията, като финансовият мениджмънт. Ако активът е дълготраен, той се амортизира, влиза в счетоводните планове, в баланса на компанията. Този актив трябва да бъде еднакъв в различните приложения, които се ползват от компанията.
Приложенията за управление на активите съществуват на пазара от доста време. Всеки ден обаче излизат нови технологии, като интернет на нещата, сензори, изкуствен интелект и машинно обучение, а нашата цел е да вкараме именно тези технологии в приложения, които дават възможност за по-добро управление на активите и това да се случва спрямо стандартите и спрямо доказаните практики. В това число говорим и за автоматизирана интеграция, както с другите системи, така и със самите активи.
Има ли част от данните, която да остава при Вас, когато дадена компания използва приложението Ви за управление на активите, или всичко е при нея?
В случая говорим за облачна услуга и за софтуер под формата на услуга, но те са на място, до което има достъп само компанията, плюс хората, на които тя разшери. Има случаи, в които компанията може да отвори приложението към околната среда - към доставчици, партньори или клиенти.