Крис Проктър е главен научен директор на "Бритиш Американ Табако" и ръководител на групата за управление на научни продукти, работещ в Центъра за изследователска и развойна дейност в Саутхемптън, Великобритания. Той има докторска степен по химия и постдокторантски изследователски опит като Фулбрайтов стипендиант в Корнелския университет, както и в Университета в Кент.
Крис се присъединява към БAT през 1983 г., като работи в изследователската и развойната дейност в областта на аналитичната химия. През 1990 г. Крис напуска БАТ, за да поеме длъжността на старши научен съветник в адвокатска кантора във Вашингтон, преди да се върне отново в компанията през 1993 г. Крис представлява БАТ в публични изслушвания пред Световната здравна организация (СЗО) относно Рамковата конвенция за контрол на тютюна и пред научната група на СЗО във връзка с регулирането на тютюневите изделия. Председателства две ръководни групи на Европейския център за политика относно използването на науката при вземането на регулаторни решения и по-добра регулация. Участва като научен експерт в семинари на Агенцията по храните и лекарствата на САЩ и е член на Корпоративните сътрудници към Американската асоциация по химия.
През 2003 г. Крис публикува книгата „Понякога една цигара е само цигара“, която изследва историята на усилията на тютюневите компании, изследователите и общественото здравеопазване за насърчаване на по-малко рисковите тютюневи изделия.
Г-н Проктър, каква е ангажираността на БАТ за намаляване на вредата от тютюнопушенето? Кои са основните фактори за това?
Трансформацията на тютюневата индустрия чрез разработване, тестване и пускане на пазара на серия от продукти с потенциално намален риск, е ключова за стратегията ни. Само в периода 2012-2018 г. сме инвестирали над 2,5 млрд. долара, за да постигнем това, като много нови учени станаха част от нашия екип в Центъра ни за изследователска и развойна дейност, където те създават тези иновативни продукти. Основният фактор за това е да можем да предложим на пълнолетните пушачи, които искат да продължат да използват никотинови продукти, такива с потенциално намален риск спрямо конвенционалните цигари. Също така смятаме обаче, че този подход има потенциал да бъде много добър за общественото здраве, за нашите служители и акционери.
Как биха могли вашите продукти с потенциално намален риск да развият напълно потенциала си?
Направихме чудесно начало, но знаем, че трябва да продължим да създаваме иновации чрез нови функции в продуктите, които ги правят още по-добра алтернатива на цигарите, както и да продължим да тестваме нововъведенията, за да гарантираме, че намаленият риск при тях се запазва. Виждаме, че в страни като Великобритания и Канада, в които органите за обществено здраве активно подкрепят намаляване на вредата от тютюна, този подход е бързо приет. Все още обаче има много държави, в които съществуват значителни регулаторни ограничения, които ще забавят потенциала на тези продукти.
Каква е ролята на регулаторните органи в този процес? Можете ли да ни кажете повече за регулаторната среда и социално отговорните инвестиции?
Регулаторните органи са важни, защото гарантират на потребителите, че тези относително нови продукти са произведени по високи стандарти, както и че се следват основните правила като спазване на стандартите за безопасност на батериите и много други. Вярваме обаче, че регулаторните органи трябва да имат активна роля в намаляването на вредата от тютюнопушенето, като по този начин ще се намали и вредата върху общественото здраве.
Това означава създаване на регулации, които са по-благоприятни за продуктите с потенциално намален риск, както и възможността тези продукти да се комуникират към пълнолетните потребители като алтернативи на конвенционалното тютюнопушене.
Очаквате ли постепенно регулаторните органи да станат по-отворени към алтернативите на цигарите?
Да. Вече видяхме как в Канада и Нова Зеландия променят рестрикциите и приемат методи за намаляване на вредите, и вярвам, че много други държави ще ги последват. Някои от тези продукти са все още относително нови, но с провеждането на все повече научни проучвания вярвам, че регулаторните органи ще започнат по-уверено да ги подкрепят като алтернативи на тютюнопушенето.
Защо не продавате продуктите си с потенциално намален риск на повече пазари? Кои страни имат най-голям потенциал да се превърнат в най-мащабните пазари за glo?
Разширяваме бързо броя на пазарите, на които се предлага нашият продукт за нагряване на тютюн glo. За първи път устройството беше пуснато в Япония, в края на 2016 г., а днес то се предлага в 15 държави, включително и в България, където продуктът беше успешно лансиран през октомври 2018 г. Продуктите за нагряване на тютюн бяха бързо приети в Япония, от една страна, защото се разглеждат като по-деликатен начин за употреба на тютюн както за потребителите на тези продукти, така и за хората около тях, тъй като миризмата и въздействието върху качеството на въздуха в затворени помещения при използване на glo са много по-малки в сравнение с тютюнопушенето. Вярваме, че glo има потенциал във всички държави, в които се предлага, и България не е изключение в това отношение.
Как се представя glo по света?
glo е популярен продукт на много пазари, като делът му е най-голям в Япония, където се предлага от най-дълго време.
Как си представяте бъдещето на тютюневата индустрия?
Смятам, че за компании като "Бритиш Американ Табако", които се фокусират върху трансформирането на тютюневата индустрия чрез иновация, има обещаващо бъдеще.