Хелена Норман е глобален ръководител „Маркетинг и корпоративни комуникации“ и член на Борда на директорите на шведския производител на телекомуникационно оборудване Ericsson. С Хелена се срещнахме на Световния мобилен конгрес в Барселона – две години след първото ни интервю с нея, за да ни разкаже повече за 5G битката, ролята на Ericsson в нея и пред какво е изправена индустрията в момент, в който Huawei води битки на няколко фронта.
По време на Световния мобилен конгрес главният изпълнителен директор на Ericsson Борхе Еколм обяви, че тази година ще се прехвърлите изцяло на 5G. Какво означава това за Вас?
- Това, разбира се, е годината на 5G. Годината, в която мрежата се превръща в реалност и нашият основен приоритет е да работим така, че на клиентите ни да им е по-лесно да започнат да пускат 5G услуги. Това няма да се случи за един ден. Ще бъде продължителен процес, който ще отнеме години. В различните страни, в отделни области ще мине повече време, докато всичко бъде изградено, но определено 2019 ще е годината, в която всичко това ще започне. Знаем, че тези, които се включат рано, имат предимство. Естествено, искаме нашите клиенти да са тези, които ще получат подобно предимство.
Не е ли прекалено голяма еуфорията все още?
- Вече преминаваме от еуфорията към реалността. Първата 5G мрежа е факт в САЩ. Обикновено това, което се случва, когато нещата се превръщат в реалност, е, че се появяват реални приложения. Мрежите са изградени, хората започват да разбират какво могат да правят с технологията, а тогава започват да виждат истинските приложения вместо да са в еуфория.
Наистина смятам, че сме в началото на истинския 5G цикъл. Когато става дума за нови възможности за използване, като самоуправляващите се коли и свързано здравеопазване, Индустрия 4.0, може би сме подранили и може би все още има еуфория, но стъпка по стъпка всичко това ще стане реалност, защото се нуждаеш от идеи, за да достигнеш до реални неща.
Смятате ли, че инвестициите в 5G наистина ще Ви помогнат да постигнете целта си за 12% оперативен марж до 2020 г.?
- Да, абсолютно! Именно към това се целим от самото начало. Когато създадохме стратегията си и поставихме целите си, решихме, че искаме да инвестираме в лидерска позиция в 5G. Това и направихме и това виждаме като резултати към днешна дата. Особено добре сме позиционирани по отношение на новото поколение мрежи.
А кой ще бъде първият 5G пазар в Европа?
- В Европа ще е Швейцария. Swisscom вече изгради 5G мрежата си с нас. Тя все още не обслужва потребителски трафик. Не съм сигурна кога ще стартират, но моментът не е далеч. Смятам, че те ще са първите.
Кои ще са следващите?
- Не знам. Европа е доста бавна по отношение на освобождаването на необходимите честоти от спектъра, в осигуряването на базата за всичко това. САЩ и части от Азия са много по-напред. В Европа всичко се случва страна по страна.
Отдавна се говори за единна регулация на сектора. Очаквате ли тя да стане факт скоро?
- Засега сякаш няма подобни планове. Взети са само няколко решения, но всичко е до голяма степен на национално ниво. Просто това е начинът, по който работи системата в Европа.
Не е ли прекалено бавен целият този процес?
- Да, прекалено, прекалено бавен е. В Европа има два проблема. Единият е, че по-малко от половината от държавите са освободили нужните честоти, а вторият е, че в някои страни е много скъпо, нещо като данък за индустрията. Вместо за това да се мисли като за инфраструктура, от която държавата ще спечели, и регулаторите да предоставят нужните честоти, така че компаниите и хората да получат тези ползи, те се опитват да максимизират приходите си от спектъра, което ние вярваме, че има само краткосрочен ефект.
Това ли е най-голямото Ви предизвикателство в момента?
- Смятам, че е най-голямото предизвикателство за Европа като цяло. Най-големият проблем тук е, че Европа рискува да изостане по отношение на индустриите. Ако други страни имат достъп до по-напреднали технологии, те ще развиват по-напреднали решения. В страните, в които няма подобен достъп до технологии, тези държави, индустрии и компании рискуват да се превърнат в доста по-неконкурентоспособни. Това наистина е проблем според нас, но не е нещо, което можем да решим, защото става дума за регулация. Не е липса на технологии, не е липса на продукти, а фактът, че инвестиционният климат става много предпазлив.
Малко преди Световния мобилен конгрес сключихте много важно партньорство с един китайски играч – Oppo. Какво значи то за Вас?
- Oppo e един от най-големите доставчици на смартфони в света. За нас това е много важно споразумение, защото това е голяма компания, която не бяхме лицензирали преди. Този лиценз покрива 2G, 3G и 4G, но не и 5G. Важно е, защото показва, че екосистемата работи глобално.
Готови ли сте да работите и с други китайски компании?
- Работим глобално. Ако говорим за лицензи, идеята ни е да работим с всякакви компании, независимо откъде идват. Могат да имат достъп до технологиите ни, ако са съгласни с условията на лиценза. Как работи всичко това? Инвестираме значително в проучвания и развитие на продукти и услуги, а част от средствата, които си възвръщаме, идват от това лицензиране към други играчи в екосистемата. Имаме лицензионни споразумения и договори и с други китайски компании.