Янив Натан е основател на YNV Holdings, международна група от компании, специализирани в ИТ услуги и търговски недвижими имоти. Преди да създаде YNV Holdings, Янив прекарва 7 години като главен изпълнителен директор на компанията за ИТ услуги The Yana Group. Неговият международен опит включва и 5 години в Африка на челни позиции в няколко строителни и телекомуникационни компании. Янив подкрепя няколко благотворителни организации по целия свят, като активно помага на деца в неравностойно положение. Той твърдо вярва, че неговите бизнес интереси трябва да следват този принцип и чрез своите компании насърчава хилядите хора, които работят за него, да направят същото.
Стоите начело на компанията Tek Experts, която е базирана у нас, но оперира и в редица други страни. Разкажете повече за нея.
- Tek Experts е глобален доставчик на ИТ и аутсорсинг услуги и поддръжка, включително софтуерни решения, базирани на облачни технологии на водещи международни ИТ компании по целия свят. Ние сме активни 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, 365 дни в годината от 7 държави и предоставяме услуги на клиенти в повече от 50 страни и на повече от 40 езика. В основата на нашия бизнес стои разбирането на нуждите и очакванията на нашите клиенти. Развиваме екипи, услуги и модели за поддръжка, съобразени изцяло със специфичните изисквания на нашите клиенти и клиентите на компаниите. Започнахме нашия бизнес през 2010 г. в София, а в момента имаме повече от 3000 служители по целия свят.
Как се развива бизнесът Ви в България?
- Бизнесът се развива много добре и през последните 8 години се разраснахме значително. Когато започнахме в София, имахме 20 души, а сега сме над 500. До края на годината ще наемем още 600 души, така че през следващите 6-9 месеца ще имаме над 1000 служители. Въведохме и редица нови услуги в България.
Започнахме да правим бизнес, като се фокусирахме върху техническата поддръжка, но разширихме дейността си в посока професионални услуги в сферата на архитектурните решения и осигуряване на качеството, а всичко това се дължи на местната експертиза. Тук е чудесно място!
Имаме наистина много компетентни служители и не само, защото те са много добри професионалисти от гледна точка на технологиите. Те работят упорито и осигуряват много високо качество на обслужване на клиентите. Почти всяко нововъведение, което искаме да интегрираме в компанията, първо тестваме тук и след това прилагаме опита си на други места.
На кои пазари оперирате?
- Ние оперираме от 9 международни офисa в Китай, Малта, САЩ, два в Коста Рика и два във Виетнам, както и в България, разбира се. Преди няколко седмици открихме нов офис в Лагос, Нигерия, и вече осигуряваме работа на почти 300 души там.
Кои пазари са най-големият Ви приоритет?
- За нас от изключителна важност е бизнесът в Централна и Южна Америка, Европа и Азия. Но начинът, по който правим бизнес, е такъв, че ние не мислим за пазара. Вместо това мислим за това от какво има нужда клиентът и създаваме нашите решения, така че да можем да отговорим на променящите се изисквания на пазара. Вместо да търсим нови пазари, ние обикновено следваме нуждите на нашите клиенти и след това идентифицираме най-доброто място, за да отговорим на техните нужди.
Коя ще бъде следващата ви локация и защо? Може би друга държава на Балканите?
- Ние вече сме активни в Централна и Южна Америка, Европа и Азия и току-що отворихме нов офис в Нигерия. Търсихме друга локация с голяма техническа експертиза в същата часова зона, която да притежава всички характеристики и потенциал, характерни за София. Знаехме, че ако наистина искаме да окажем влияние като компания, ще имаме по-голямо въздействие на места, където има по-малко възможности, вместо да се превърнем просто в поредната аутсорсинг компания на място като Индия или Филипините, където всички компании вече са активни. Така решихме да отидем на място, където бихме могли да окажем най-голямо влияние върху местната общност. Много мениджъри са на мнение, че България е перфектната дестинация за аутсорсинг компаниите. Защо? Заради високото ниво на експертиза или има друга причина?
- Когато решихме да започнем нашия бизнес, търсихме локация в европейската часова зона, където бихме могли да имаме комбинация от висока експертиза в областта на технологиите, конкурентни разходи за правене на бизнес и култура, която съответства на нашите собствени ценности. Когато дойдохме в България, срещнахме хората и наистина ги харесахме. И аз вярвам, че това важи и за другите мениджъри, които решават да започнат бизнеса си тук. В България има наистина висока експертиза в областта на STEM науките и невероятни професионалисти по отношение на технологиите. Тук има сериозни традиции в развитието на технологиите и много технически университети, които подготвят изключителни професионалисти.
Има ли голяма разлика между това да правиш бизнес в Източна Европа и в Африка?
- Да, има. Една от големите разлики е инфраструктурата, особено на места като Нигерия. Там инфраструктурата е много по-слабо развита, отколкото в Източна Европа, а това е предизвикателство за развиване на бизнеса. Необходими са генератори, оптични влакна и т.н. 24/7, както и добре оборудвано помещение. Понякога на хората им отнема по 4 часа, за да стигнат до офиса сутрин.
Второто нещо е опитът на хората, които искат да си намерят работа, защото има много повече кандидати за всяка длъжност. По отношение на експертизата, там където ние оперираме в Нигерия, има добри университети с много добре обучени кадри, но им липсва опит. В София е много по-лесно да намерим кандидати с 5-6 години опит. Но на място, където почти няма ИТ компании, повечето кандидати са млади, току-що завършили висшисти. Имате ли клиенти в България и кои са най-големите Ви партньори и клиенти в света?
- Нямаме български клиенти, но възнамеряваме да променим това през следващата година. Нашата бизнес структура е такава, че работим с мултинационални клиенти. Те са най-големите ИТ компании в света.
Какво бихте посъветвали някой, който иска да започне бизнес в България?
- Съветът ми би бил един и същ за всяко място, а не само за България. Бих започнал с намирането на правилните лидери. В нашия бизнес, но и във всеки един бизнес, най-голямото предизвикателство и значение за успеха на бизнеса, е намирането на правилните лидери. С правилното ръководство и с ресурсите, които съществуват в България, няма да бъде толкова трудно да успеете.
И още нещо, което важи не само за България, а навсякъде - мениджърите трябва да познават добре клиентите си и да разбират каква е позицията на компанията на пазара. Те трябва да знаят какво е уникално за нея. Когато всички тези фактори са налице, ще имате успешен бизнес.
Ако възнамерявате да дойдете и просто да репликирате бизнес модела на някой друг, няма да оцелеете много дълго. Трябва да бъдете уникални. Това е начинът, по който този бизнес е създаден - не да репликира онова, което другите компании правят, а да бъде няколко крачки напред.