Алберто Матроне е италианец, роден в Рим, но понастоящем живеещ във Виена. Причината да е базиран там е фактът, че е вицепрезидент на технологичната компания HMD Global за Източна Европа. HMD, която придоби правата над марката Nokia за производството на смартфони, разшири значително своето портфолио от устройства през последните месеци, а тази седмица представи нови смартфони на пазара. В тази връзка успяхме да се срещнем с Алберто в Австрия, за да поговорим повече за визията на HMD и за възраждането на стари модели телефони, които са се превърнали в легенди в индустрията, но днес живеят нов живот.
На пазара вече има няколко смартфона с марката Nokia, които представихте наскоро. Кой от тях е най-големият Ви приоритет?
- С тези нови устройства ние навлизаме в нови ниши и засилваме нашето портфолио, така че всеки от продуктите е наш приоритет на база на това, от което пазарът се нуждае. Имаме силни екипи на локално ниво, включително в България. Във всяка страна имаме такъв тим, който знае какво трябва да се предложи на потребителите. След това се нарежда и онова, което ние самите искаме да разработим. Вече имаме пълна серия от различни устройства, от смартфони. Това, което правим, е да разширяваме бизнеса си, но пазарът е този, който всъщност решава кой е най-важният продукт за всеки потребител. Бих казал, че всички продукти са приоритет номер едно за нас. Нямаме един, който да кажем, че е основен.
В такъв случай можем ли да кажем, че имате приоритет в определен сегмент?
- В момента покриваме всички ценови сегменти. Всичките ни устройства ще продължат да се развиват. Стратегията ни е свързана с това да сме по-близо до потребителите и да им носим това, което обичат.
Същевременно има голяма еуфория за старите модели на Nokia, които възраждате. Защо решихте отново да ги пуснете на пазара?
- Много добър въпрос. Присъединих се към тази компания в нейния първи ден, когато обмисляхме какво точно да направим. Ако говорим за Nokia 3310, трябва да кажем, че дори само от маркетингова гледна точка пускането му на пазара отново беше добър ход, защото искахме да покажем, че имаме връзка с миналото, че има еволюция, но има и връзка. Така решихме да възродим модела 3310. Помните какво се случи с него миналата година, не само на Мобилния конгрес в Барселона, но и като цяло, колко добре се представи.
Ние сме номер едно във feature устройствата (конвенционалните телефони, без интернет, б. ред.) в Централна и Източна Европа, не само по стойност, а и по обем, за което 3310 изигра наистина важна роля.
Получихме ужасно много запитвания за различни модели от страна на потребителите и тази година представихме 8110. Кой ще е следващият? Не знам. Но най-важното е, че ние сме единствената компания, която наистина може да върне миналото в бъдещето.
На Световния мобилен конгрес тази година всички говориха за това ново старо устройство, за т.нар. бананов телефон.
- Беше много забавно, защото ръководителят на този проект в компанията мислеше дори да пуснем синия модел. Истината е, че всичко това е важно от гледна точка на маркетинговите дейности, но реалността е такава, че потребителите харесват подобни неща. Nokia 8110 има толкова много характеристики. Той е 4G продукт, който можете да ползвате като хотспот. Аз например вече го ползвам. Тази зима пътувах за ваканция малко преди конгреса в Барселона и използвах една от мострите именно като хотспот. Въпреки че бях на ски в Италия, използвах австрийската си карта. Бях свързан. Това, което носим, е иновация. Не е просто дизайн, а дизайн с иновация.
Можете ли да разкриете колко бройки сте продали от Nokia 3310 и каква е прогнозата Ви за 8110?
- Изчакваме преди да съберем такива данни. Наистина има много потребители, които твърдят, че искат тези телефони, че искат да са първите, сдобили се с тях. Но истината е, че това са данни, които не споделяме, защото всичко е в прогрес. Както казах Nokia 3310 ни помогна значително. Той е много важен и силен елемент от нашия растеж.
Планирате ли да възродите и други добре познати стари модели?
- Кой знае? Имаме много хора в екипа по проучвания и развитие, които не спят и са много активни. Имаме възможността да направим нещо страхотно и сме готови да пуснем всичко, което се харесва на хората.
Как се представя Централна и Източна Европа от гледна точка на Вашия бизнес?
- Представя се много добре. Аз съм изключително щастлив, защото нашият регион е регион, който още от миналото обича марката Nokia. Имаме силно наследство тук. България е един от нашите ключови пазар, макар че не е голям пазар, но предлага много добри резултати. Този пазар дава точната идея, че все още сме марка, която е добре разпознаваема и е част от историята на Централна и Източна Европа. Сигурен съм, че можем да продължим да се представяме добре тук, каквато е целта ни - да бъдем един от най-важните и адекватни брандове в сектора.
Как планирате обаче да се борите с китайските смартфони? Компаниите, които стоят зад тях имат доста агресивни стратегии.
- Не бих казал, че ще се борим с тях. Искаме да сме конкурентни на пазара. Трябва да следим конкуренцията. Харесва ми да мисля за нея, защото тя дава нещо, което трябва да научиш, което да последваш, да разбереш какво е необходимо да направиш. Важното е да си зададеш въпроса: “Как мога да направя нещо по-добре?”. За това е конкуренцията. Със сигурност не сме спокойни и това е важно. Но е важно също, че имаме силни локални екипи, които познават добре пазарите в региона, както и конкуренцията.
Т.нар. millenials, младото активно поколение, е особено привлекателно за технологичните компании. Кой от Вашите модели до момента привлича най-много представители на тази възрастова група?
- Не можете да си представите колко от тези хора на миналогодишния Световен мобилен конгрес дойдоха да видят 3310. Виждаме, че обръщат внимание и Nokia 7+ - друг продукт, с който можете да стриймвате, да редактирате видео - неща, които им харесват. Със сигурност ще ги привлечем и с новите ни модели. Най-важното е, че има вълнение около телефоните, които представяме постоянно.
Планирате ли експанзия на ключови пазари като Индия и Китай?
- Имаме силни активи в Индия и Китай. Индия се представя добре. Искаме да присъстваме във всички страни, но държим да сме адекватни на всеки пазар. Дори Русия е един от ключовите ни пазари не само в Централна и Източна Европа, а глобално.
А как се представя бизнесът Ви в Индия? Знаем колко играчи гледат с апетит към този пазар.
- Със сигурност растем. Индия е пазар, на който Nokia е силен бранд. Искаме да ставаме все по-силни там. Имаме завод в Индия, така че имаме присъствие там.
Кой е най-големият Ви пазар на Балканите?
- Бих казал България и Сърбия са двата силни пазара, които движат бизнеса на Балканите ни напред. В момента България е малко пред Сърбия, така че е най-добре представящата се на Балканите.
Все пак какви са плановете Ви за нашия пазар?
- Тя беше ключов пазар за нас през 2017 г. и се представи по-добре от редица други пазари. Вече виждаме силни резултати в България, от което сме изключително щастливи. Идеята ни е да инвестираме повече в отношенията с клиентите. България е част от балканските страни, но наистина расте и е особено важна крачка за нас. Искаме да продължим да се развиваме там, а за целта имаме силен екип на място.
За финал, планирате ли да разширите българския екип?
- Това се случва според бизнеса. Ясно е, че трябва да разберем от местния екип какво точно е нужно. Важното е, че сме компанията и бизнесът ѝ растат, така че не можем да разчитаме, че ще продължим да се справяме с екипа, който имаме днес. Така че защо не?