В Източна Европа класацията на най-големите производители на смартфони е подобна на тази в останалите региони - Samsung е най-големият играч с пазарен около 30%, Huawei следва като втори най-голям играч, и трети е Apple.
„Това, което е интересно, и е разликата между пазари като Централна и Западна Европа, не е единствено класирането, но също и комбинацията от различните ценови точки. За да ви дам пример, в Западна Европа 42% от всички продажби на смартфони са на устройства от висок клас или устройства от ултрависок клас, тоест устройства, струващи над 800 долара. Свързано е с желанието и после със способността на потребителите да си позволят по-скъпи устройства. Също в някои случаи е свързано със субсидиите от операторите, но много повече се дължи на начина, по който е структуриран пазарът и какво желаят потребителите. Този извод направи в предаването UpDate на Bloomberg TV Bulgaria Франсиско Джеронимо, Research Director, European Consumer Wireless and Mobile Communications в IDC.
По думите му във Великобритания, един от най-големите пазари в Западна Европа, потребителите са склонни да купуват устройствата си чрез абонаменти, тоест за 24 месеца те изплащат определена сума за устройството си. И всичко е включено в покупката – мобилните данни, съобщения и обаждания. На пазари, в които потребителите са склонни да предпочитат отложено разплащане или договор, те обикновено купуват по-скъпи устройства. В крайна сметка те не плащат първоначалните 1000 долара на телефон. Те плащат 40-60-70 долара за устройство с включително обаждания, интернет и съобщения - за 24 месеца.
В други страни операторите се концентрират повече в предлащане. Тоест, потребителите трябва да платят устройството в началото. Което значи, че трябва да платят 1000 или 700 долара на устройство.
А в много страни потребителите не могат да си позволят такава цена за смартфон. В много случаи това е по-висока сума, отколкото е заплатата им за месеца, поясни Джеронимо.
„Там, където виждаме по-високо разграничение между средната заплата сред различните страни, там виждаме най-високото разграничение между най-скъпите устройства и ниския клас на пазара. В Централна Европа само 15% от продажбите са на устройства с цена над 600 долара. А в Западна Европа са 42%. Тоест - това е огромна разлика. Средните заплати в Западна Европа и в много западни страни са много по-високи от тези в Югоизточна или Централна Европа. Това е съществената разлика в крайна сметка между това, какво получават потребителите, и какво могат да си позволят, дори и да желаят по-скъпи устройства и по-добри смартфони“.
Затова и устройства като iPhone 6, iPhone 7 се представиха по-добре в Централна Европа, отколкото iPhone 7 или iPhone X, тъй като са много по-евтини, когато бяха представени. По думите на Джеронимо това е стратегия, която много играчи са склонни да прилагат – да предложат всички версии на по-ниски ценови точки, когато са напът да спрат производството на тези устройства или когато вече имат готови повече нови версии.
Какви са другите разлики в предпочитанията на потребителите и какви са тенденциите като цяло за 2018 г. на пазара вижте в целия видео материал.
Изминали издания на UpDate гледайте тук.
Следете UpDate и във Facebook.
Още видеа гледайте на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.