Стефан Гьошев е глобален директор „Продажби“ в Софтуер Груп, международна технологична компания, специализирана в разработването и интегрирането на алтернативни канали за институции, които предлагат финансови услуги. От близо 10 години работи в ИТ индустрията, основно в сферата на продажбите на софтуер. Преди да се присъедини към Софтуер Груп, заема различни ръководни позиции в Америка, последната от които регионален мениджър „Продажби“ за Северна Америка - Източен регион в Progress Software.
Какво е участието на Софтуер Груп при популяризирането на дигиталните финансови услуги и как се развива кредитирането за малки бизнеси в най-бедните страни – за това разговаряме с г-н Гьошев.
- Г-н Гьошев, Софтуер Груп е единствената българска компания, партньор в новата инициатива на фондацията на Бил и Мелинда Гейтс за разработване на софтуер с отворен код, който да помага за достъпа до финансови услуги в развиващи се страни. Какво дава това партньорство на компанията Ви? - Работата ни с фондацията започва през 2013 г., когато Софтуер Груп става партньор по проекта Level 1. Той цели да популяризира предоставянето на дигиталните финансови услуги и да покаже как трябва да изглежда една екосистема за разплащания на национално ниво. През годините имаме няколко успешно приключени инициативи съвместно с фондацията.
Конкретно за последния проект Софтуер Груп е една от петте организации в световен мащаб, които допринесоха за създаването на платформата с отворен код Mojaloop. Това е проект на фондацията за разработване на оперативно съвместим софтуер за разплащателни системи, който дава равен достъп до финансови услуги на всички лишени от такъв. Радваме се, че можем да бъдем сред ключовите партньори на фондацията за постигането на основните й цели. Това съответства и на социалната мисия на Софтуер Груп.
- През последните години даването на кредити за малки бизнеси в най-бедните и слабо развити страни в света набира все по-голяма популярност. Защо Софтуер Груп избра да се насочи и в тази сфера и да специализира в микрофинансирането? Кога започнахте да разработвате подобни услуги?
- Всичко стартира с основателите на компанията - Калин Радев и Джералдин О‘Кийф. Двамата са дългогодишни специалисти в сферата и имат опит на африканския пазар. В своята практика виждат огромната нужда от решения, които да подпомагат обслужването на клиенти от най-слабо развитите райони.
Основните технологии и иновации, които се налични по това време, са насочени основно в сферата на Core Banking системите. Липсват дигитални канали, които биха позволили максимално ефективното обслужване на такъв тип клиенти. Затова и фокусът на компанията е насочен именно натам.
Решенията, които предоставя Софтуер Груп улесняват даването на кредити на малки бизнеси и спомагат за цялостното повишаване на качеството на живот на хората в развиващите се страни. Това е и в основата на социалната ни мисия.
- Колко голям е този пазар, какъв е потенциалът и в кои страни?
- По данни на Световната банка през 2017 г. над 211 млн. души в световен мащаб получават микрофинансиране. За сравнение през 1997 г. те са били едва 13 млн. Има изключително голям ръст. Пазарът в страни като Пакистан например е нараснал с около 40% на годишна база, а в Индия ръстът е с около 53%.
Вярвам, че тази тенденция ще продължи и занапред. Отново според Световната банка около 90% от най-бедните хора в цял свят имат мобилно покритие.
Отдалечеността от банков клон вече не е толкова съществен фактор, тъй като технологиите позволяват тези хора да получават финансиране през мобилните си устройства. Така се отварят още повече възможности финансовите средства да достигнат до по-голям брой хора. Очакваме голям растеж на този пазар дори и извън пределите на развиващите се държави.
- В колко страни вече се е позиционирала компанията и с колко и какви институции работите?
- В момента Софтуер Груп оперира от девет офиса по целия свят. Централата се намира в София, а останалите офиси са базирани в Австралия, Египет, Гана, Индия, Кения, Мексико, САЩ и Филипините. Имаме над 400 реализирани проекта в повече от 65 държави.
Основните сегменти, в които оперираме, са микрофинансирането, традиционният банков сектор, телекомите и FinTech компаниите.
Вече споменах фондацията на Бил и Мелинда Гейтс. Сред клиентите на компанията са още организации като MasterCard Foundation, International Finance Corporation (IFC), ACCION International, VisionFund International, Association of Asia Confederation of Credit Union (ACCU) и др.
- Какви са спецификите на микрофинансирането спрямо „традиционното“ финансиране?
- Микрофинансирането е насочено основно към тази част от населението в развиващите се държави, която няма достъп до финансови услуги. Според последни налични данни това са близо 2 млрд. души. Чрез отпускането на малки и сравнително краткосрочни заеми те могат да си набавят най-необходимите неща, за да изкарват прехраната си ежедневно.
Така тези хора получават достъп до обучения за по-успешно управление на финансите, както и възможност да стартират собствен малък бизнес и да бъдат финансово независими.
- Какви точно решения предоставя Софтуер Груп на клиентите си?
- Софтуер Груп е фокусирана в разработването и предлагането на алтернативни канали (alternative delivery channels) и интеграционни решения за институции, които предлагат финансови услуги. Предоставяме възможност на организациите да достигнат крайните си клиенти по възможно най-ефективния и ефикасен начин.
Сред основните ни решения са интеграционна платформа, payment switch, мобилен портфейл, софтуер за управление на агентски мрежи, приложения, даващи възможност на служителите на финансови институции да достигнат до клиенти в отдалечените региони и други спомагащи дигитализирането на традиционните процеси по банкиране.
- Какви са очакванията Ви за развитието на компанията в краткосрочен план?
- Към момента в компанията работят близо 400 души. От създаването на Софтуер Груп досега средно екипът ни расте с около 50% на годишна база. Смятам, че вече сме достигнали едно сериозно ниво на растеж откъм персонал. Въпреки това и през 2018 г. очакваме да продължим да се разрастваме и да наемаме специалисти със специфични компетенции в ключови за нас локации.
Що се отнася до приходите ни, растежът съвпада с този на персонала. През 2018-та очакваме отново сериозен ръст на продажбите, благодарение на инвестициите ни в последните две години в екип, решения и продукти, както и инвестицията ни в сделки от тип SaaS абонаментен модел.
- Разкажете малко повече за потенциала на пазара у нас.
- Първоначалният ни фокус беше насочен към регионите, при които микрофинансирането има много голям потенциал – основно в Азия, Африка и Латинска Америка. В края на 2016 г. взехме решение да се насочим и към европейския пазар и в частност към българския.
През 2017 г. изградихме екип, който е изцяло фокусиран върху операциите ни в Европа. В комуникация сме с голяма част от банковите институции, както и компании от други индустрии, които предлагат финансови услуги. Потенциалът на пазара у нас е добър на фона на навлизането на европейската регулация PSD2. Тя ще засили конкуренцията на пазара на финансовите услуги и ще спомогне банките да направят промени в начина си на работа, както и в начина, по който чисто архитектурно са организирани техните системи.
Нашата платформа би била от голяма помощ за повишаване на конкурентоспособността на банките спрямо бързо навлизащите FinTech и други компании. Благодарение на новата регулация, те ще имат възможност да развиват и предлагат финансови услуги без наличието на характерните за банковия сектор сериозни оперативни разходи.
Очакваме много интересни 2-3 години и се надяваме, че съвсем скоро ще можем да обявим стартирането на няколко нови проекта в България.
- Как оценявате като цяло предприемаческата среда в България през последните години? Кои са най-сериозните предизвикателства пред сектора и пред Вашата компания?
- Предприемачеството в България се развива с изключителни темпове. Очаквам да се развият все повече продуктови компании в страната и постепенно да се промени тенденцията България да бъде аутсорсинг дестинация. Предизвикателствата пред индустрията са всеизвестни – недостигът на квалифицирани кадри и задържането на качествените такива поради огромната конкуренция при работодателите. Вярвам, че компании като Софтуер Груп, които имат свои иновативни решения и работят на по-нетрадиционни пазари, могат да се откроят именно с това пред останалите работодатели.