Нещо средно между Facebook и Google. Но за медицински служители, които разработват нови лечения. По този начин донякъде шеговито Росен Генчев, основател и главен изпълнителен директор на BioSeek, описва това, с което се занимава компанията му.
„Тръгнахме да правим търсещ алгоритъм за мода“, спомня си Генчев. Става дума за алгоритъм, който позволява търсене при използване на думи, описващи не само продуктовата категория (обувки, чанти, панталони и т.н), но и цветове, марка, ценови диапазон, отстъпка. По-късно обаче предприемачите са разбрали, че всъщност най-ценното, което са сътворили, не е модната платформа сама по себе си, а алгоритъмът на търсене, който може да бъде използван във всяка индустрия.
Затова и преориентират на няколко пъти бизнес целите си, докато на бял свят не се появява BioSeek - след едногодишна дейност по алгоритъмa за семантично търсене, осъществена от Генчев и неговия екип.
„Въпреки че като брой потребители областта на биотехнологиите е прашинка спрямо сумарното количество на други потребители, зад тях седи многотрилионна индустрия, защото на база на научните изследвания, свързани с биологията, се базират индустрии от типа на козметиката, разработка на лекарства, багрила, пестициди и др. Индустриалният потенциал е огромен. На фона на конкурентите ни нашите резултати даваха много по-добри резултати“, казва основателят.
Търсещият алгоритъм е гръбнакът на качествено новата онлайн платформа за научноизследователска дейност, която е основната дейност на компанията в момента. Платформата ще обслужва пълния спектър работни процеси, съпътстващи научните разработки – от проучвателно търсене до публикуване на научния труд, а модул за управление на лаборатории и специализиран онлайн магазин завършват напълно интегрираната екосистема.
„Разработката на едно лекарство в момента струва 3 млрд. долара. Ако имаш продукт или екосистема от продукти, които оптимизират дори с 1% тези разходи, това в световен мащаб е огромно количество спестени пари и спестено време за учените“, казва Генчев.
По думите му платформата вкарва технологиите на 21 век в тази сфера. В BioSeek има и елементи от машинното обучение – т. нар. самообучаваща се статистика.
Чрез платформата може например бързо да се установи връзка между дадени гени и определена болест или пък връзки между отделни заболявания. Милиони научни трудове и полезни линкове са свързани и са с лесен достъп, а учените могат и бързо да споделят откритията си чрез подобен на чат инструмент.
Първата версия на търсачката ще бъде пусната още следващия месец, а според създателите ѝ принципът ѝ може да се интегрира в различни сфери.
Очаква се при пускането му продуктът да е напълно безплатен с всички свои възможности – за всеки един университет, преподавател и студент. За университетската част всичко ще бъде безплатно, а в тази сфера България остава прекрасен пазар за компанията.
Компанията е започнала разработките без външна помощ, без кредити, фондове и без подкрепата на бизнес ангели. Екипът обаче вече има зад гърба си успешен стартъп, който е създал софтуер за управление на дентални клиники, впоследствие продаден на швейцарски консорциум, като с тези средства започват и новия си проект.
Преди месец компанията получи инвестиционна подкрепа от ImVenture I, компания, управлявана от Impetus Capital за инвестиции в начален етап. Инвестицията предоставя на BioSeek партньорство, което да подпомогне развитието на платформата и нейното пускане в продажба.
В момента BioSeek е в бета версия. Тя ще бъде пусната на пазара през февруари, като през първите два месеца целта е да привлече 2000 потребители. А след това стартъпът ще пробва да следва стратегията за развитие на Dropbox.
Как основателят на българския Google за биологични науки си представя компанията след една година – вижте във видео материала!
Изминали издания на UpDate гледайте тук.
Следете UpDate и във Facebook.
Още видеа гледайте на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.