Виктор Динев е експерт по дигитален маркетинг. Има защитена магистърска степен по „Мениджмънт“ в University of Liverpool. Професионалният му опит включва 4 години в областта на дигиталния маркетинг. От три години работи като мениджър проекти в бутиковата дигитална агенция BEYOND ID Studio. В рамките на Beyond Academy е създател и лектор на обученията по инстаграм маркетинг. Виктор е работил по дигиталните проекти на клиенти като Jack Daniel’s, Finlandia Vodka, NIVEA, Eucerin, Escapelle, Ozone.bg. Организатор е на семинара „Интернет маркетинг с нулев бюджет” - като част от екипа на Web and Events. Ръководил е вътрешнофирмени обучения по социални медии (Instagram, Twitter, LinkedIn) за клиенти на BEYOND ID Studio.
Г-н Динев, за кой тип компании е най-подходяща рекламата в Instagram?
Позиционирането на бизнес и рекламирането в Instagram са напълно подходящи както за големи компании, така и за среден и дребен бизнес. Предвид нарастващата аудитория, която наскоро достигна 800 млн. месечно активни потребители, можем да очакваме, че бизнеси от повечето сфери ще открият потенциални клиенти в Instagram.
Потребители често се оплакват, че виждат реклами, които по никакъв начин не са свързани с интересите им. Според Вас толкова успешно ли е таргетирането на аудиторията в Instagram, колкото във Facebook?
От една страна, това се дължи на некачествено използване на рекламния инструмент в самата платформа. В работата си съм срещал доста случаи на бизнеси, които пробват автоматичната настройка за рекламиране, базирана на интересите, които алгоритъмът на Instagram записва. Това е проблем, защото интересите се добавят много лесно, например при гледане на Story (за което често не сме наясно като съдържание) или докато се включваме с коментар под публикация, която може да обхваща няколко различни интереса.
От друга страна, все още няма достатъчен набор от настройки, по които да дефинираш аудиторията, към която искаш да таргетираш рекламата. Все пак важно е да отбележим, че имате възможност да използвате и Facebook Ads Manager, за да рекламирате в Instagram, a там имате доста повече опции, с които да достигнете правилната аудитория. Възможността за реклама в самото приложение съществува само от година, така че можем да очакваме още куп подобрения в тази насока.
Каква е честотата на показване на реклами в Instagram?
- Не би могло да се каже точно с каква честота се показват рекламите в Instagram. Това зависи пряко от броя рекламодатели и средствата, които те инвестират за спонсориране на публикации в социалната платформа. Със сигурност знаем, че броят на бизнесите се увеличава, така че можем да очакваме да се повиши присъствието на реклами в инста фийда ни.
А с каква честота е необходимо да публикува снимки една компания?
- Съветът ми е да се публикува толкова често, колкото качествено съдържание имаме. Идеята да споделяме нещо, просто за да ни виждат и да събираме интеракции, няма да се отрази добре на профила в дългосрочен план. Ниските резултати от недобре обмислени и некачествени идеи ще бъдат отчетени от алгоритъма на инстаграм и ще доведат до по-лоши позиции при показване на следващо съдържание.
До коя аудитория се достига най-успешно в платформата?
- Ако говорим за възрастови граници, в България най-голямата аудитория е между 13 и 24 години (44%), следвана от 25-34 (28%). Интересното е, че спрямо началото на 2017 г., първата аудиторна група е намалила броя си, докато втората, както и тази между 35-44 години расте. Важно е да отбележим, че дори и бизнесът ни да таргетира по-възрастна аудитория, всеки човек расте, така че ако обръщаме внимание на по-младите, утре те могат да бъдат наши клиенти. На база полово разграничение жените имат лек превес в Instagram – 54%.
Какви са предимствата на Instagram пред Snapchat от гледна точка на бизнеса, на фона на войната, която двете платформи водят?
- Не бих казал, че може да става дума за война. Големият брой Instagram потребители в платформата още преди въвеждането на Stories и лесното достигане до нови потребители в тази платформата говори достатъчно за превъзходство пред Snapchat. Един пример ще демонстрира най-добре позициите им.
Създаденото от Nike Instagram Story на първия ден от използването на тази функционалност постига 800 хил. гледания, докато най-популярният Snap на Nike e реализирал едва 66 хил. гледания. Статистиката също е красноречива. Хвърляйки поглед към последните данни, Snapchat има 173 млн. потребители, влизащи в платформата всеки ден, докато потребителите на Instagram достигнаха 500 млн. дневно, като Stories използват половината от тях.
Кое е най-важното за корпоративните публикации в платформата – качеството на снимката, хаштаговете или друго?
- Instagram е възникнал като приложение за поставяне на филтри върху снимките. Впоследствие се е превърнал в социална платформа за споделяне на красиви визии. Това именно и е най-ценено в нея. Хората искат да виждат естетическо добре подбрано съдържание. Ако нямате достатъчно качествени снимки, които привличат вниманието и подканват потребителя да взаимодейства, то тогава няма да бъдат ефективни резултатите от активностите ви в Instagram. Оттам насетне имаме нужда от подходяща стратегия и идеи, за да развиваме социалния канал, използвайки хаштагове, локации, реклама и т.н.
Достатъчно ефективни ли са генераторите на хаштагове, които станаха толкова популярни?
- Хаштаговете са нужни, за да достигнеш по-лесно до определена таргет аудитория. Специално за българския пазар, в голямата си част те са непотребни. Използването на генератори ви дава най-популярните такива по дадена тема на английски език без ограничение по локация.
Тук виждам три проблема. Първо, няма как да научите кои са популярните хаштагове в България. Второ, нямате опция да търсите кирилизираните такива. Трето, не е съвсем удачно да използваме само най-популярните хаштагове, защото в тях е много по-трудно да бъдем видяни от потребителя.
В България има ли достатъчно специалисти по Instagram маркетинг?
- У нас има солиден брой специалисти по дигитален маркетинг и в частност по маркетинг за социални медии. Смятам, че това е отлична предпоставка за постигане на експертност и в социалната платформа Instagram. Развитието на мрежата в последните една-две години го предполага.