Ново проучване на IDC и Oracle разкри, че до края на 2017 г. дигиталната трансформация ще стане основен фокус за бизнес стратегиите на над две трети от водещите компании в света. Същевременно облачните услуги стават все по-важни за бизнеса, като 34% от запитаните вече използват такива, а 39% - планират да го направят. 41% пък използват мобилни технологии, докато 25% се възползват от решения, свързани с големи обеми от данни.
В тази връзка поговорихме с Георги Александров, управляващ директор на Oracle България. Той е част от екипа на компанията вече 8 години, като през последните две години заема сегашната си длъжност. Преди това е работил последователно в търговския отдел и е заемал позицията търговски директор. Александров има 15 години професионален опит в сферата на информационните и комуникационни технологии, като преди Oracle e работил в български и международни компании в сектора.
- Г-н Александров, след като са ясни данните от проучването, можете ли да кажете какви са приоритетите на бизнеса в момента?
- Това, което на мен ми направи най-голямо впечатление в самото проучване, е, че фокусът се премества от оптимизирането на процесите вътре в компаниите към това да се усъвършенстват услугите, които се предлагат на клиентите. Има поглед навън към клиентите, което представлява положителна промяна спрямо 2008-2009 г. Това означава, че ефектът от кризата може би е отминал.
Другото, което ми прави впечатление, е, че голяма част от компаниите не само мислят за неща, свързани с дигитална трансформация, а тя реално присъства в плановете им краткосрочно и дългосрочно. Около 34% от тях планират в следващите 12 месеца да направят стъпка, свързана с дигитална трансформация. Това е тенденция, която доскоро не съществуваше толкова изразено.
- Според проучване на Progrеss 60% от предприятията смятат, че са закъснели с дигиталната си трансформация. Смятате ли, че наистина е така?
- Не мога да кажа, че са закъснели. Всъщност моята гледна точка е малко по-различна. Самоцелната дигитална трансформация няма много смисъл. Тя трябва да е в контекста на нуждите на компаниите. Така че може да са закъснели от гледна точка на тенденцията, защото тя присъства в други държави много по-отдавна. Но ако погледнем от гледна точка на техните нужди, на пазара, на който оперират, на конкурентите или клиентите, може да не са закъснели, а сега да е най-подходящият момент. Въпросът е контекстът, в който оперират.
- Какво коства цялото дигитализиране на бизнеса?
- Гледната точка на Oracle към дигиталната трансформация е следната: има много входни точки към нея, много начини една компания да започне да върви по този път. Съответно има много различни пътища, които могат да бъдат извървени. Целта ни е да предоставим облачни услуги, които да бъдат възможни входни точки за максимално широк брой и тип компании, независимо от размера им. Идеята е това да е входната точка и след това компанията да върви напред, а не да се ограничи заради услугата, която ползва. Имаме услуги, подходящи както за големи корпорации, така и за малкия и среден бизнес, т.е. те са съобразени с техните нужди и възможности.
- Какъв тип клиенти имате в България?
- Всякакви. Обслужваме от наистина малък и среден бизнес до най-големите банки, телекоми, корпоративни клиенти.
- Има ли статистика за това какъв процент от компаниите в България ползват облачни услуги?
- Не съм запознат с такава статистика, но понятието “облачна услуга” е доста широко. Въпросът е да се направи разлика между различните типове услуги. Всеки ползва някаква облачна услуга - например да държи файловете си в облака. Въпросът е дали това изчерпва дигиталната трансформация.
За мен по-важната част от въпроса е не каква част използват облачни услуги, а каква част са тръгнали по пътя на дигиталната трансформация и съответно имат реални планове за нея. Оттук насетне стои изборът какви облачни услуги да са част от този път. Важна е добавената стойност към самия процес, как това прави компанията по-конкурентоспособна, по-успешна и по-печеливша. За някои съхранението на файловете в облака може да е достатъчно. Въпросът е дали за други е така.
Иска ми се да внесем повече яснота относно типовете облачни услуги. Това е и едно от нещата, които трябва да постигнем в Oracle - да направим портфолиото ни от облачни услуги по-популярно и по-разбираемо за местния пазар, за да могат компаниите, които са тръгнали по този път, да припознаят себе си в дадена услуга и тя да им донесе ползи.
- Проучването показва, че голям процент от компаниите казват, че основното им притеснение за облака е свързано със сигурността. Какво трябва да направят самите доставчици, за да се справят с това?
- За нас сигурността на данните на нашите клиенти е изключително важна, тя е топ приоритет. Как подхождаме? Услугите, които предлагаме, имат вградени в себе си функции, които са насочени към сигурност и това е начинът, по който адресираме проблема. Така в една услуга сме заложили сигурността на най-ниското ниво, защото всички нива над нея се възползват автоматично от най-ниското ниво. По този начин няма нужда да се осигурява сигурност на всяко отделно ниво.
Освен това имаме процеси, в които има вградени мерки за сигурност. Останалото е контрол от гледна точка на клиента - да може той да знае какво се случва и да има контрол върху данните си. Имаме и трети подход за адресиране на това предизвикателство. Ние го наричаме “облак при клиента”, което реално означава, че можем да предоставим част от нашата облачната инфраструктура в неговия център за данни и по този начин клиентът да придобие допълнителен контрол върху услугите, които използва.
- Напоследък се очертава все по-ясна тенденция. Екипите, занимаващи се с информационни технологии, стават все по-важни за бизнеса. Доколко те ще влияят на бизнес решенията оттук насетне?
Има промяна в ролята на ИТ екипите в организацията. Сега те стават партньори на организациите, защото би следвало да помагат на бизнеса да бъде по-успешен. В България има ИТ мениджъри, които проактивно предлагат решения на бизнеса от тяхна гледна точка, с техните средства, търсят как могат да са полезни. Това става все по-засилена тенденция. Всичко е въпрос на колаборация между бизнеса и ИТ, въпрос на дискусия и намиране на допирна точка, начин как нещо да бъде свършено, но водено от постигането на по-добри бизнес резултати.
Преди свързвахме ИТ екипите с един отговор - “НЕ”. Казваха го, каквото и да попиташ. Сега подходът вече е коренно различен. ИТ организациите разбраха, че всъщност предоставят услуги на своите вътрешни клиенти. За да е осмислено съществуването им, техните услуги трябва да се ползват все повече и повече. Виждам тази тенденция и в България и тя се засилва все повече. Фактът, че вече има ИТ мениджъри, които са в бордовете на собствените си компании, показва ясна тенденция, че вече са на бизнес масата за разговори.