Брайън Морис е директор "Бизнес развитие" на Mastercard Европа. Той се фокусира върху развитието на водещите продукти на Mastercard от страна на иновациите и въвеждането им в бързо развиващите се и динамични пазари. Обхватът на работата му е насочен към разработването и прилагането на нови дигитални инициативи, формиране на партньорства с местни партньори в индустрията, цифрова платформа за управление и разширяване, както и разработването на стратегия за иновации. Той работи с финансови институции, оператори на мобилни мрежи, NFC и партньори на Digital Wallet платформа и други индустриални сътрудници.
- Често говорим за нова епоха в дигиталните плащания. Какво се разбира под тази нова епоха? До каква промяна ще доведе изобщо?
- В разгара сме на глобална трансформация, при която хората преминават от офлайн свят към свят, в който всеки човек и заобикалящите го неща са свързани. И този вид свързаност преобръща начина, по който потребителите си взаимодействат, в това число и начина, по който извършват финансови трансакции - цифровите разплащания биха се равнявали на 20-30% от всички потребителски плащания до 2020 г.
Ако погледнете хората наоколо, ще видите, че мобилните телефони играят наистина голяма роля във всяка част от ежедневието им - от работата до забавленията и общуването. Те проникват и в търговията. Според проучване, проведено наскоро, в световен мащаб до 2019 г. потребителите на мобилни телефони и таблети ще извършват 195 млрд. онлайн трансакции на година. В сравнение с извършените 72 млрд. през тази година, това е огромен ръст, равняващ се на 167%.
В действителност през следващите пет години ще станем свидетели на по-голяма промяна в света на плащанията, отколкото сме виждали за последните пет десетилетия – ще има огромно разнообразие от възможности за плащане, така че е от съществено значение за финансовите институции на всички нива да останат на върха на технологичната тенденция и да се възползват от преимуществата.
В България също имате чудесни примери за иновативните решения, свързани с онлайн разплащанията. Мобилни ПОС-терминали, интегрирани с предплатени бизнес карти, позволяват на таксиметрова компания – типичен представител на малкия и среден бизнес - да приема плащания, включително безконтактни, с незабавен достъп до средствата на шофьорите в предплатените карти. Според данните използването на мобилни ПОС-терминали е нараснало с 53% за първите 6 месеца на 2016 г. в сравнение с всички трансакции, направени през 2015 г., като днес над 40% от автомобилите от автопарка са оборудвани с мобилни ПОС-терминали.- Какво ще донесат на потребителите и какво ще им отнемат тези промени?
- Когато пазаруват, потребителите не искат да мислят за плащането – това трябва да е безпроблемен и удобен процес – така че хората в бъдеще ще могат да плащат с всяко устройство, което желаят да използват. Например, ние въведохме нова програма, чрез която плащания с Mastercard ще се извършват с широк спектър от потребителски продукти от автомобилостроенето, модата, технологиите, и още категории, които тепърва предстои да бъдат добавяни. Програмата дава на потребителите свободата да пазаруват с помощта на устройството или нещото, което им е най-удобно, при най-високото ниво на сигурност, което е възможно.
Според Cisco до 2020 г. ще има 50 млрд. свързани устройства. Интернет на нещата – свръхсвързаният свят, където всяко устройство - от телефон до перална машина - ще бъде свързано с интернет - трансформира начина, по който потребителите си взаимодействат и извършват трансакции.