Свилен Рангелов стартира Dronamics през 2014 г. заедно с брат си Константин. Свилен завършва "Икономика" в колежа Дейвидсън в САЩ през 2007 г. и се е занимавал с развитие на бизнеси и проекти на 4 континента.
Dronamics е стартъп, който разработва карго дрони, които могат да пренасят на дълги разстояния товар с маса до 350 кг. Как се е родил проектът, научихме от самия Свилен.
- Как и кога създадохте Dronamics? Защо избрахте България?
Преди 2 години получихме първото си финансиране от Eleven и преценихме, че е по-добре брат ми да се върне от Холандия и да развиваме проекта тук, отколкото там, заради по-достъпната екосистема. Именно Eleven и въобще общността от ментори и други стартъпи помогнаха с гледни точки и усъвършенстване на фокуса, тъй като все пак това, което правим, ще е по-адекватно за развиващи се пазари.
Тази растяща екосистема от стартъп предприемачи в София е една от причините да сме още тук. Всяка седмица има стартъп събитие, всеки ден стартират нови екипи, в коуъркинг пространствата не можеш да си намериш свободно бюро. Най-хубавото е, че поне в моя кръг от приятели тези, които работят или започват стартъпи в България, вече са повече, от тези, които заминаха на Запад.
- Разкажете повече за самата компания.
С брат ми стартирахме с желанието да направим по-добър самолет за карго полети. Много бързо разбрахме, че най-големите ползи ще се реализират, ако се раздели екипажът от машината - специално в малките размери самолети (аналогични на двуместни и четириместни самолети) пропорцията екипаж - товар е най-голяма.
Същевременно над 80% от пратките в наши дни са под 1 кг и затова според нас може да се постигне много по-добра оптимизация на средно големи разстояния, ако се ползват безпилотни еквиваленти на двуместни самолети вместо един голям Boeing например. Трикът е да го направиш по-ефикасно откъм разходи спрямо един голям самолет и тук е разковничето.
Нашата разработка на безпилотен карго самолет "Черен лебед" ще може да пренася 350 кг на 2500 км много по-евтино от който и да е друг самолет, правен някога.
- От колко души се състои екипът Ви?
- Екипът ни е малък, но разрастващ се. За съжаление, в продължение на десетилетия България не е имала развойна дейност в самолетостроенето (или поне не такава, която е комерсиализирана успешно) и повечето специалисти тук не са имали възможност да добият опит в друго освен ремонтни дейности (макар и в ремонтите има доста креативност и майсторлък).
Поради тази причина половината ни екип е от хора, учили и/или работили като авиоинженери в чужбина, и сме върнали не един от тях обратно в България, някои дори оставиха на Запад семейства, приятели и кариери, за да дойдат в България да работят с нас. Затова и имаме такива добри отношения с Тук-Там и форума "Кариера в България. Защо не?". Много компании се оплакват от липса на кадри, ние не се оплакваме - ние действаме, а и помага, че това, което правим, никой никъде не го прави в целия свят.
- От кои индустрии има най-голям интерес?
- Много са индустриите, които имат нужда да преместят група атоми от точка А до точка Б и всички искат местенето да стане по-бързо и по-евтино. Но особено в пазарите, където сме се насочили, например сайтовете за електронна търговия, са много ентусиазирани за това, което правим.
Колкото по-проблемна е инфраструктурата между регионите в една държава, толкова поддръжката на ритейл мрежа в национален мащаб е по-голям проблем и затова електронната търговия расте главоломно - там ти трябва само един огромен склад и всичко останало е оптимизация на инвентара, интернет реклама и доставки.
А от потребителска гледна точка ако цената е една и съща, ще пазаруваш от сайта, предлагаш по-бърза доставка. В Китай всяка пета покупка е онлайн, в САЩ - всяка двадесета, в Африка - все още е пренебрежимо малка, но расте с трицифрени темпове годишно. Т.е. тепърва ще се развива този пазар.
- Какво искате да кажете на българите в чужбина, които обмислят дали да се върнат в България?
- Трудно е да се генерализира, зависи много в коя професионална сфера се е насочил всеки и също какъв тип човек е. Моят съвет е, ако сте от типа хора, които предпочитат структурирана и подредена работа в голяма корпорация, връщане в България би било по-скоро стъпка назад.
Но ако обмисленият риск не ви плаши, ако искате да добиете опит "на терен", адаптивни сте и обичате предизвикателствата, България е чудесно място - тук за година можете да израснете личностно колкото навън за три.
Зависи много и в коя индустрия сте естествено, но например една голяма част от стартиращите компании в технологичния сектор в България са основани именно от българи, завърнали се от чужбина, и много от техните служители също имат опит или образование навън. А и завръщането не е нещо финално, повечето такива фирми като нас работят за експорт и имат офиси в чужбина, светът никога не е бил толкова достъпен и България може да бъде една доста добра база за личностно и кариерно развитие.
Преди да напусне високоплатената си работа в един от може би най-престижните хедж фондове D. E. Shaw, за да създаде Amazon, Джеф Безос е формулирал за себе си "рамка за минимизиране на съжалението" ("regret minimization framework") - всеки човек е различен, така че ако се колебаете дали да се върнете и дали сега е моментът, преценете сами за себе си за кое ще съжалявате повече след 20 години и просто изберете другото.
Свилен Рангелов е един от участниците в "Кариера в България. Защо не?". Деветото издание на "Кариера в България. Защо не?" ще се проведе на 9 септември в Интер Експо Център и ще срещне кандидати с опит или образование в чужбина с над 90 компании. Освен от личния контакт с работодателите, посетителите могат да се възползват също така от кариерни консултации, съвети как да подобрят своето CV, да присъстват на лекциите от семинарната програма и други активности, подпомагащи тяхното професионално развитие. Регистрацията за събитието е безплатна, но задължителна.