Васил Терзиев е съосновател и главен изпълнителен директор на Telerik, където играе ключова роля за успешното разрастване на Telerik, от стартираща компания в България през 2002 г. до водещ световен доставчик на софтуерни решения за бизнеса, с 9 офиса в 7 държави и над 130 хил.клиенти, включително 450 от 500-те организации в списъка „Fortune 500“.
След придобиването на Telerik от Progress (NASDAQ: PRGS) през 2014г., Терзиев пое поста главен директор „Иновации“ в Progress. На тази позиция той отговаря за дългосрочната стратегия за разрастването на Progress, идентифицирането на нови пазари и развитието на иновациите.
Васил има бакалавърска степен по „Бизнес администрация“ от Американския университет в България. Преди да създаде Telerik, той заема различни позиции в компании от високотехнологичния и инвестиционния сектор, както и сектора на недвижимите имоти.
С Васил Терзиев говорихме за бъдещето на Telerik след сливането на компанията с Progress и технологичната индустрия в България.
Как оценявате оценявате сливането на Telerik с Progress 18 месеца след сключването на сделката?
Като цяло много позитивно, с всичките предизвикателства, които съвсем нормално имаше. Не мисля, че имаше каквито и да било негативни изненади в целия процес. Нормнално е да има трудности, предизвикателства, особено когато не си преминавал през подобно нещо в такъв размер. Често казвам на нашия екип, че на него му е много лесно да промени един навик, но когато има очакване, че на 2000 души навиците, процесите, системите, всичко ще се промени, нещата са различни. Това е един еволюционен процес, който тече бавно, но има важни неща, които трябва да се направят, за да може всичко да се случи добре - по-внимателно да се пипа, да се оформи една визия, да стане наистина една голяма компания. Особено когато става дума за обединяването на две сравнително големи компании. Изисква се време и внимателен подход към изчистването на стратегията и наместването на всички парчета.
Колко души от Progress дойдоха в България, за да помогнат за създаването на новата стратегия?
Не много, предимно такива, които се занимават с брандинг стратегията, защото това е процес, който не може нашата компания да направи сама. Каквито и консултанти да вземеш, те могат да ти помогнат чрез процес, така че да извлекат мисленето и общото между отделните хора, но както казват: Ако не си помогнеш сам, не може да ти помогне и Господ. Ние винаги сме вярвали в това, че контролираме съдбата си, че имаме идеи за бъдещето и трябва да начертаем пътя си и някой да ни помогне да направим всичко по-добро.
Наложи ли се голямо преструктуриране на бизнеса на Telerik във връзка със сделката?
Не, в нито една част нямаше. С двете компании подходихме много постъпателно, така че да няма прибързани интеграции, просто защото така се прави по учебник. Искахме да измислим къде искаме да отидем като компания, каква ни е душата, каква ни е стратегията, а след това да видим как всички тези неща подкрепят общата стратегия и посока. Ако направиш стратегия, която е базирана само на текущите продукти, които просто си събрал, това няма никаква пазарна стойност и не работи за никого. Също толкова опасано е да завиеш много в някоя посока, тогава хората и клиентите не знаят коя е тази компания. Тогава зачертаваш всичко направено. Искахме да избягаме от това и да изградим стратегия, която надгражда всичко, което имаме - като хора, клиенти, продукти, партньори.
А имаше ли съкращения на служители?
Не, напротив. Реално от придобиването при нас броят на заетите в София е пораснал, нараснал е и глобално, дори текучеството ни е по-ниско спрямо предходните години. Това показва един доста добре структуриран процес, че не сме загубили фокуса си.
Какви са следващите стъпки, които ще предприеме компанията? Вече обявихте няколко амбициозни проекта.
Да продължаваме да изграждаме една наистина много успешна компания, която решава много голям проблем на нашите клиенти.