Скот Нюман е глобален маркетинг директор на IBM, отговарящ за Watson Internet of Things. Свързахме се с него, за да поговорим по горещата тема за Интернет на нещата и как новите технологии могат да променят начина, по който работи бизнесът. Повече по тези въпроси, бъдещето на когнитивните технологии и възможностите, които ни предоставя свързаният свят, прочетете в интервюто.
- Какви са възможностите на Интернет на нещата (Internet of Things - IoT)?
- С напредването на облачните и когнитивните технологии, Интернет на нещата става все по-актуален. IDC изчислява, че до 2020 г. се очаква близо 29 милиарда устройства и сензори да бъдат вградени в различни вещи и предмети, които ползваме в ежедневието си - от автомобили до сгради, от нашите домове до неща, които ползваме всеки ден. Тези устройства ни дават огромна възможност да оптимизиране начина, по който взимаме решения, и да повишим продуктивността си.
- В следващите няколко години Интернет на нещата ще се превърне в най-големия източник на данни на планетата, създавайки огромен потенциал за трансформиране на начина, по който хората взаимодействат с физическия свят. Фундаментална за съществуването на Интернет на нещата е способността ни да извличаме от тези огромни масиви данни полезна информация, която да ползваме в бизнеса и в ежедневието ни. Това е и причината IBM да инвестира 3 милиарда долара в когнитивни компютърни технологии и IBM Watson, които могат успешно да се справят с предизвикателствата на Интернет на нещата, както и в създаването на нов глобален център Watson IoT в Мюнхен, Германия.
- Защо бизнесът трябва да интегрира Интернет на нещата? В кои области според вас Интернет на нещата и неговите съпътстващи технологии биха имали най-голямо въздействие?
- 90% от информацията в света е генерирана през последните няколко години, но човечеството успява да анализира едва около 1% от нея. Представете си възможностите, които биха се открили пред нас, ако можехме автоматично да превръщаме данните в полезни за хората и бизнеса конкретни действия. Ето защо е време да накараме Интернет на нещата да заработи.
Консултантската компания McKinsey Consulting изчислява, че до 2019 г. „Интернет на нещата“ ще прибави 1,7 трилиона долара към световната икономика. Проучване на IBM сочи, че 82% от взимащите решения в компаниите възприемат Интернет на нещата или като стратегически приоритет, или като трансформационен стимул за своята индустрия.
Основните направления за иновации, възможни поради „Интернет на нещата“, са:
1. Увеличаване на оперативните резултати на базата на по-свързана снабдителна верига;
2. Подобряване на връзката и обслужването на клиентите чрез персонализирани и адаптивни продукти;
3. Индустриална трансформация, базирана на по-свързана екосистема от „неща“ и данните, които тя генерира;
4. Дълготрайна грижа и подобряване на околната среда чрез информирани и насочени действия, които ни помагат да заздравим връзката ни с планетата;
5. Увеличаване и съхраняване на институционалния опит чрез инкорпориране на човешкото знание в системи, които са интуитивни, могат да учат, разсъждават и взаимодействат.
В Югоизточна Европа например до 2020 г. ще има над 244 млн. свързани устройства, което ще създаде пазар на стойност 3,18 млрд. долара.
- По какъв начин когнитивните технологии помагат на бизнеса да извлече изводи от данните, с които разполага?
Когнитивните технологии дават тласък на цяла нова ера в информационните технологии, която ще промени начина, по който работим, създаваме и консумираме. Тяхното развитие стана възможно благодарение на Big Data (големите обеми от данни - бел. ред). Всеки ден в света се генерират 2,5 млрд. GBа данни, или това е равносилно на всекидневната доставка на 170 вестника до всеки мъж, жена и дете на планетата. Без технология би било невъзможно да се извлече полезната информация от всички тези данни. Всъщност днес 88% от данните в света остават “на тъмно” - неусвоени и съответно неизползвани. Светът буквално изхвърля огромни масиви ценни данни, защото не може да ги анализира.
Това е нишата, която IBM Watson и когнитивните компютърни технологии запълват. Watson е революционна технологична платформа на IBM, която използва разговорния език и възможностите на машинното обучение, за да извлече познания от големи масиви неструктурирани данни. Когнитивните системи обработват тези данни и могат да разберат тяхното значение, посредством взаимодействието с хората. Те могат да ги анализират, да генерират хипотези, аргументи и препоръки. За разлика от известните ни компютърни системи, те не са програмирани, те по-скоро се учат – от обучения с експерти и от личния си опит. Всъщност, те никога не спират да учат.
- Как българските фирми – малки и големи – могат да се възползват от предимствата на когнитивните компютърни технологии?
- На 30 и 31 май тази година в Будапеща ще се състои първата за Югоизточна Европа конференция IBM SEE BusinessConnect 2016, организирана от IBM. Темата на форума „A New Era of Thinking“- подсказва, че на събитието бизнес лидерите от региона, които си задават точно този въпрос, ще разберат от топ лектори на IBM и партньори на компанията как когнитивните компютърни технологии им предоставят възможност за иновации и икономически растеж.
Събитието предлага и провокира. Например то ще бъде открито от известния робот NAO – интелигентна система, базирана на IBM Watson. Над шест сесии ще помогнат да усъвършенствате стратегическите, технологичните и практическите си умения в области като когнитивни решения, анализи, IBM Watson и други. Специална сесия е посветена на модерните теории и практики, свързани с Design thinking (Дизайн мислене).