Борислава Христова е председател на УС на БУА и управител на MediaBASKET. През 2007 г. тя съосновава фирмата за онлайн маркетинг и реклама „MediaBASKET”, чиято първоначална идея, а в последствие и основна дейност е да създава кампании, които да провокират и ангажират потребителите, които да стават носители на посланието на кампаниите. Сред клиентите на MediaBASKET са рекламни агенции, съвместно, с които компанията реализира онлайн „вирални” кампании, както и крайни клиенти, за които изработва предимно уебсайтове и консултира относно присъствието им онлайн. С нея говорим за последните тенденции в българския уеб бранш, както и за конкурса „Български награди за уеб“.
Г-жо Христова, какви са новите тенденциите в българския уеб бранш, които бихте откроили през тази година?
Безспорно през последните месеци нарасна осезаемо ролята на електронната търговия, която отчита двуцифрен ръст на месечна база и се превръща във все по-важен двигател за търговията на дребно. Огромен брой нови компании стартират именно в този сегмент, генерирайки около себе си нови работни места в много свързани сфери – от уеб дизайна и програмирането, през инсталацията на платформи за онлайн магазини и оптимизацията за търсачки, до такива професии като фотографията, писането на текстове, куриерските услуги и др. Очаквам тази тенденция да се запази поне до края на годината, тъй като все още много традиционни магазини не са навлезли в онлайн пространството и предстои да го направят. Друг важен тренд е увеличаващият се дял на мобилния интернет, който се дължи преди всичко на все по-доброто разпространение на смартфони и на мобилни широколентови услуги у нас. Онлайн търсачките също отчитат този факт и вече променят своите алгоритми така, че да извеждат с предимство сайтове, които имат мобилни версии, а това от своя страна ще доведе и до ново увеличение при използването на уеб услуги през смартфони и таблети. Бихте ли разказала малко повече за конкурса „Български награди за уеб“? Конкурсът е инициатива на Българската уеб асоциация. Той се провежда за седма поредна година и с времето се е наложил като най-реномираната надпревара за отличаване на най-добрите проекти в българското уеб пространство. Желаещите да се включат през тази година, могат да направят това тук, а срокът е до 10 юни. Целта ни не е просто да организираме поредните браншови награди, а всяка година да маркираме най-значимите тенденции в един толкова динамичен бранш, какъвто са онлайн услугите, дизайнът и дигиталният бизнес. Днес уеб сегментът се развива с изключително бързи темпове, нови типове услуги възникват буквално всеки ден, някои от тях изчезват скоро след това, а други заживяват собствен живот, променяйки постепенно ежедневието ни. Желанието ни е всяка година да поставяме акцента върху наистина успешните и полезни за обществото примери. Затова и събрахме в журито едни от най-добрите експерти в редица браншове, свързани с интернет – от дизайна, през програмирането, до маркетинга, стартиращите предприемачи, оптимизацията за търсачки и редица други сфери, които да определят наистина най-значимите уеб проекти. И мисля, че нарастващият интерес през годините показва, че успяваме да постигнем тази своя цел. Какво е новото тази година? Обликът на интернет се променят буквално с месеци и това прави всяко ново издание на „Български награди за уеб“ много различно, отразявайки тези промени. През тази година има редица нови категории, както и нови членове на журито. Бихте ли разказали повече за категориите на конкурса? Категориите тази година са разпределени в три панела: „Бизнес“, „Технологии и дизайн“, както и „Дигитален маркетинг“. Първият обхваща категории като „Е-Бизнес“, „Продукти“, „Услуги“, „Медии“, а също и две обществено значими категории - „Държавни институции и НПО“, както и „Култура, образование, изкуство“. Вторият панел включва „Графика и дизайн“, „UX и ползваемост“, „Мобилен сайт или приложение“, „Сложен за реализация проект“, „Иновативен проект“, „Електронна търговия“, Мулти скрийн решение“, „Уеб сайт на една страница“, както и „Start-up проект“. В третия панел, посветен на маркетинга пък са включени категориите „Цялостна онлайн кампания“, „Криейтив на рекламни банери“, „Видео за уеб“, Кампания в социалните мрежи“, „Мобилно решение за рекламна кампания“, „Социално отговорен проект“ и „Ландинг уеб страница с рекламна цел“. Защо за една българска фирма е важно да участва в конкурса? През последните години конкурсът „Български награди за уеб“ се наложи в публичното пространство като маркер за качеството на работа на фирмите от бранша. Затова и все повече клиенти на уеб услуги взимат предвид наградите в него, при избора на агенция, а победителите в конкурса привличат по-голям брой нови клиенти. Като цяло надпреварата повишава разпознаваемостта на компаниите победители.