По време на технологичната конференция Technology Week, която се провежда в Лондон, се разгоря дискусия около възможността в Европа да бъде създаден голям технологичен гигант от ранга на Google, Facebook и Twitter. “Защо не? Това е въпрос, който трябва да си зададем. Доста е притеснително всъщност,” коментира британският министър на търговията Винс Кейбъл. “Ние сме креативна страна с брилянтни стартъп компании. Но защо те не се развиват?” Въпреки че в Европа все още няма компания с възможностите на оценяваната на 370 млрд. долара Google, на Стария контенинт не са изключение прохождащите технологични компании с пазарна стойност над 1 милиард долара. Според анализатори от инвестиционната банка GP Bullhound Европа е много по-опитна в създаването на такива компании, известни в предприемаческите среди като “еднорози”. По-рано през седмицата от банката публикуваха доклад, според който в периода януари 2000 г. - април 2014 г. в Европа са се появили над 30 технологични компании със стойност минимум 1 млрд. Нещо повече, средната стойност на тези фирми е колосалните 3 млрд. долара. За сравнение, за десетте години между 2003 и 2013 г. в САЩ са били регистрирани 39 такива “еднорози”. Инвестиционни проблеми Какво спира европейските компании да се развиват след едномилиардната бариера и да достигнат класа на мултимилиардните компании? Според Винс Кейбъл, който е говорил с репортер на CNBC, основната причина се крие в липсата на достатъчно финанси. “Разработваме фондове за финансиране на прохождащи компании (т.нар. бизнес ангели), но те далеч не са толкова големи и усъвършенствани като американските. Много трудно е да осигурим финансиране от банките,” казва той. “Финансирането за бизнес развитие е доста сложно в Англия, но се опитваме да превъзмогнем това.” Проблемът е разпространен в цяла Европа, заявява Павел Чуджински, съосновател на берлинската инвестиционна компания Point Nine Capital. “Европа изостава във финансирането на технологичния сектор. На всеки етап от развитието на дадена компания, се усеща недостиг на средства. Особено спрямо американските стандарти,” допълва той пред CNBC. Според Чуджински една от причините за това е, че високорисковите инвестиции в технологии в Европа набират сила едва през 90-те – много по-късно от Щатите. “След това започна да се надува големия dot-com балон и инвеститорите тотално забравиха за технологични компании. Това означава, че те все още не са имали възможността да спечелят в Европа, което продължава да ги отблъсква от Стария континент,” допълва той. Европейските стартъпи са между 5 и 10 пъти по-слабо финансирани от тези в САЩ, смята Изи Видра, който оглавява стартъп центъра на Google в Лондон, а подобрение в ситуацията не се забелязва. Според него това се дължи на популярността на финансирането чрез собствен капитал в Европа, както и на закъснялото въвеждане на данъчни облекчения за бизнес ангели. “Вярвам, че сме в началото на нещо удивително,” допълва Видра. “В близко бъдеще ще станем свидетели на все повече европейски стартъпи, отбелязващи значителен ръст.” Разграбени Въпреки че първоначалното финансиране може би се подобрява, истинският проблем е в постигането на устойчив растеж, смята Кейбъл. Според него има огромна пропаст между първоначалното набиране на капитал - “от семейство, глупаци и приятели” - до осигуряването на финансиране за по-нататъшното бизнес развитие. Като резултат на това, повечето британски компании се обръщат към САЩ, заявява Питър Брифет, главен оперативен директор на приложението за планиране на събития YPlan. През миналата година YPlan съобщи, че си е осигурила финансиране в размер на 12 млн. долара от американския инвестиционен фонд Catalyst Partners. Ако европейските инвеститори продължат да бездействат, много успешни европейски инвеститори рискуват да бъдат погълнати от американските си колеги, смята Кейбъл. “За страната ни ще бъде по-добре, ако успеем да ги запазим.” Културен шок? Авторекламата също изглежда е непозната за европейските компании, смята кметът на Лондон Борис Джонсън. На откриващата церемония на Technology Week миналия понеделник, Джонсън коментира пред репортери, че неувереността на британските компании да печелят милиарди е причината страната да не е създала технологичен гигант. Повечето наблюдатели на индустрията се обединяват около мнението, че европейската технологична сцена отбелязва прогрес, но гадаят кога той ще е достатъчен за появата на “следващия Google”? “След три или четири години, ако съдим единствено по очаквания ръст в инвестициите, може да очакваме компании, които наистина напредват,” коментира Брифет от YPlan. Гуджински смята, че обръщаме твърде много внимание на създаването на "европейски Google, Facebook или Twitter". “Това са гигантски еднорози, които се появяват веднъж на 10 години. Няма основателна причина такъв да не се роди и в Европа, просто му дайте време.”
fallback
Кога Европа ще създаде "следващия Google"?
Въпрос на време е потенциалът на европейските стартъпи да преодолее консервативните инвеститори на Стария континент, смятат експерти
10:31 | 22.06.14 г. 2напиши коментар
fallback