Атанас Добрев е главен изпълнителен директор на „Виваком“ от 21 юни 2013 г. Преди това заема поста финансов директор на компанията. Той се присъединява към „Виваком“ през септември 2008 г., като преди това е работил в конкурентния оператор „Глобул“.
Атанас Добрев има MBA по финанси и счетоводство от Rollins College, Crummer Graduate School of Business във Флорида, САЩ, както и магистърска степен по Международни икономически отношения от Университета за национално и световно стопанство в София, България.
- Г-н Добрев, преди броени дни Виваком обяви, че вече има най-високи приходи сред телеком операторите в България. Дайте малко повече детайли за този факт.
Миналата година беше ключова за Виваком. За първи път от осем години насам постигнахме най-високите приходи на телекомуникационния пазар. През последните години Виваком се промени. Инвестирахме много в мобилната си мрежа, в оптична инфраструктура и естествено, резултатите не закъсняха. През 2013 г., още през първото тримесечие на годината, станахме оператор номер едно по приходи, а в рамките на годината постигнахме приходи от продажби в размер на 811,9 млн. лв.
- А как стои въпросът по отношение на броя абонати? Колко абоната имате в момента и какъв е пазарният ви дял по този показател?
Ние сме един от малкото оператори на пазара, който обявява официално броя на абонатите си. На нашия сайт са публикувани не само финансовите резултати за всяка година, но и за всяко тримесечие. Предоставяме и подробна информация за клиентите ни по тримесечие за последните пет тримесечия. Но на въпроса - имаме 2,556 млн. мобилни абонати, от които 84% са на договор. Средният приход от абонат е 11,2 лева, като най-бързо растящият сегмент тук са приходите от данни, които достигат 17% от общите приходи. Имаме 1,325 млн. абонати на фиксирани услуги, като тук средният приход от абонат е 12,4 лева; 327 000 са клиентите ни за услугата широколентов интернет, като 22% от тях ползват оптична връзка, а средната сметка е 11,7 лева.
По общ брой на мобилните абонати сме на трето място за момента. В някои сегменти обаче сме лидери или сме втори. Последните пазарни проучвания показват, че сме номер едно оператор за мобилни данни и сме на второ място в мобилния корпоративен сегмент. Във фиксираната телефония и широколентовия достъп сме лидер.
В България обичаме класациите, но аз трябва да отбележа, че за нас на първо място по важност не са цифрите, а отношението към всеки отделен клиент. Доказваме го ежедневно с отношението си към абонатите ни и с високото качество на услугите, които предоставяме на оптимална цена.
- През последните месеци се наблюдава промяна в навиците на потребителите, свързана с по-засиленото ползване на мобилния интернет. В тази връзка - какви услуги и на какви цени искат клиентите и в какви насоки планирате да разширите спектъра от услуги?
Както вече отбелязах, приходите от мобилни данни и трафикът на мобилни данни растат, като темпът на нарастване на трафика е много по-бърз от този на приходите. Ние сме в такъв етап на пазара, в който има бурен ръст на потреблението и падаща цена на мегабайт. Все по-голям дял от клиентите ползват смартфони и броят им ще расте още. Делът на хората, които използват такива устройства, вече отдавна е двуцифрен. До 2-3 години според мен поне половината българи ще разполагат със смартфон.
Друг фактор е ръстът в продажбите на таблети. Таблетите с 3G свързаност са много популярен продукт. Все повече хора виждат удобството от тези устройства – те притежават по-голям екран и предоставят свързаност по всяко време във всяка точка на страната, а това провокира интереса на хората.
Трендовете и темите през следващите няколко години може да се обобщят с три ключови понятия: навсякъде, бързо и лесно. „Навсякъде“ в телекомуникационния сектор се свързва най-лесно с покритието – широколентов мобилен достъп навсякъде, оптика във все повече български домакинства. Ние вече имаме оптична свързаност до 670 хил. домакинства и продължаваме да инвестираме в покритие. Това означава, че всички тези хора могат да гледат висококачествена телевизия с много канали и в HD формат. По този начин повишаваме качеството на живот, както и стойността на тези имоти.