С Владимир Ямалиев, икономист по образование, но със специализации по микро- и макроикономика, финанси, счетоводство, маркетинг и статистика и търговски директор на Global Net Solutions от 2009 г., говорим за развитието на пазара за мобилни телефони.
През 2011 година се говореше за 20% спад на продажбите на мобилни апарати. С какво е характерна 2012-а и оптимист ли сте за 2013-а?
Оптимист съм, знам, че Global Net Solutions ще бъде на пазара и ще се развиваме, а това е най-важното. Българите се оказахме истински смартманиаци, и тази ни мания спаси телекомуникационния бизнес. През 2013 очаквам мобилните оператори да заложат на комплексната услуга. Добре ще бъде да го направят, защото вкусът на родните потребители към иновациите и технологиите няма да ни спасява вечно.
Може ли да кажем, че масовата истерия по смартфоните е симптом за края на кризата?
Не. Има спад на потребителско доверие спрямо всички оператори, и то не само в България. Това означава, че все повече потребители предпочитат да пестят от сметките си. В Гърция например тенденцията за връщане към предплатената услуга е много ясно отличима. За България мога да кажа, че определено предпочитаме да пестим от сметката, но не и от качеството на апарата. Няма да повярвате колко много хора са привързани към логото на една известна марка, и чакат напрегнато всяка нова подобрена "версия" на устройството.
А какъв е твоят мобилен телефон?
(Усмихва се). Разбира, се с абонаментен план на ГЛОБУЛ.
Кои са големите играчи на пазара в момента?
Класните - тези, които предлагат скъпи устройства и инвестират в разработването на нов дизайн, и всякакви безплатни приложения. Ситуацията е интересна - едва 15-20% от потребителите използват всички приложения, но абсолютно всички се радват на най-големите безумия.
Как се управлява успешно една телекомуникационна кампания?
Тъй като определено не сме производители на смартфони, за нас остава инвестицията в хората. Това е шега, разбира се, но през 2012 стартирахме стажантска програма и сега в магазините ни работят 30 платени стажанти. Отделно служителите ни се обучават по различни магистърски програми. Искаме да развиваме своята компетентност, имаме търговски ръст, но не сме затънали в самодоволство...
Къде се информираме най-добре?
Във Facebbook. (Смее се).
Днес основният метод за информираност е интернет. През настоящата година имаме ръст в продажбите на мобилен интернет, което за мен е силно положително - определено сме в "мейнстрийма". Само година по-рано услугата се определяше като твърде скъпа и едва ли не ненужна. Сега, в края на 2012-а, тенденцията е напълно различна. Така че да, информирани сме, и то добре!
Global Net Solutions е част от Intrasoft International (Luxembourg) , водещ доставчик на IT услуги на гръцкия пазар. Intrasoft International е с доказан 20-годишен опит на Европейския пазар и е член на INTRACOM HOLDINGS, най-голямата гръцка мултинационална компания, инвеститор в сферата на далекосъобщения, електроника, банкиране, IT решения и конструкции.