Том Серес е основател и изпълнителен директор на социалната платформа Rally.org (преди Pyrix), която помага на множество потребители да привличат капитал за различни каузи. Наскоро компанията нашумя с огромния инвестиционен интерес, след като привлече близо 8 млн. долара за своя втори кръг финансиране.
Том Серес е също основател на Texas Venture – кръг от инвеститори, подкрепящи стартиращи компании. Наред с това е член на борда и съветник на редица стартиращи компании.
С него говорим за историята и успеха на Rally.org, за „роляата на разказвачеството“ в привличането на капитал и за „икономиката на каузите“.
- Наричате себе си „филантрополог“. Какво означава това?
Това беше нещо като шега, която измислихме. Много хора ме питат какъв е нашият бизнес, дали сме технологична компания, или сме в бизнеса за набиране на средства. Обикновено казвам, че не сме нито едно от двете. Ние сме в бизнеса за подобряване на условията на живот.
Използваме такава терминология, защото всички тук в Rally.org всъщност се занимаваме с наука. Опитваме се да вникнем в това какви са ценностите на всеки един от потребителите и как можем да им помогнем да комуникират по по-добър начин своите каузи.
Така че нещата не се свеждат просто до това да добавим един Facebook бутон или да сме много активни в Twitter и изведнъж привличаме много пари. Всъщност се концентрираме върху науката и изкуството на разказвачеството – да разкажеш една история, твоята история.
- Какво е значението на историята във вашия бизнес?
През годините научихме, че историите са първичният продукт на всяка една кауза. В крайна сметка именно те са причината хората да подкрепят дадена кауза. Също така историите комуникират ценности.
Чрез науката и изкуството на разказвачеството помагаме на потребителите да разкажат по-добре своята история, за да може да изградят по-добри връзки с колкото се може повече хора и благодарение на това в крайна сметка да наберат пари.
Така че Rally.org е на първо място платформа за разказвачество.
Добър пример са да речем обувките марка TOMS. Когато отивате в магазина да си купите обувки TOMS, всъщност обувка ли купувате? Не точно. Вие купувате значението на обувката, всичко, което стои зад нея – цялата история зад продукта. Не че тази точно обувка е по-добра от останалите, но вие знаете, че когато купувате чифт обувки TOMS, подарявате още един чифт на някой друг, който има нужда от тях и всъщност вие рекламирате това послание с факта, че носите тези обувки.
Именно тук идва науката. Ние непрекъснато правим обширни проучвания и публикуваме данните всекидневно.
- Каква е историята е зад Rally.org и каква е разликата с първоначалната платформа Pyrix?
Rally е нова глава от едно много дълго пътуване, което стартирах преди много години – още, когато бях в колежа. Около 2004 - 2005 г. исках да се занимавам активно с политика. Не знам всъщност какво ме привлече, но исках да участвам. Появи се една жена, която ме помоли доброволно да се заема с нейната политическа кампания. Тя беше от испански произход и беше кандидат за областен съдия.
Не може да се каже, че беше фаворит за поста, но ме вдъхнови фактът, че има искрено намерение да бъде в услуга на общественото благо. За мен нямаше значение дали беше най-подходящият кандидат за позицията.
- Как стартирахте?
В началото бяха основни неща – това да създадеш сайт за кандидата, да стартираш набирането на средства. Те обаче бързо прераснаха в по-сложни задачи, като това да убедиш хората да ти се доверят и да те подкрепят.
В крайна сметка загубихме изборите с малко, но през целия този процес разбрах колко хора има по света, които наистина искат да променят нещата, да дадат своя принос.
А тя не беше кандидат за президент на САЩ, а просто за областен съдия. Такъв кандидат обикновено остава скрит за обществото, защото е с регионално влияние, въпреки че всъщност има огромно значение за всекидневния живот на хората – нещо, за което малцина си дават сметка.
Така че аз разбрах, че вероятно има възможност да съм в полза на повече хора като нея, които не разполагат с нужните средства. Замислих се как може да превърна това в бизнес, който да служи на милиони хора. Моята хипотеза беше, че в САЩ има поне 1 млн. души, които са кандидати за някаква политическа позиция и в крайна сметка искат да подобрят живота на другите около тях.
Започнах да консултирам много кандидати при изготвянето на стратегията им и в крайна сметка изградих име в този бизнес.
По време на президентските кампании от 2007 и 2008 г. се замислих какво би означавало ако всеки разполага с платформа като тази на президента Обама. Замислих се как мога да изградя платформа, за която не е нужно всеки да има десетки милиони долари.
- Какъв бизнес модел избрахте?
Започнах да изграждам това още докато бях в колежа. Вместо да искаме от хората такси, решихме да опитаме да създадем ситуация, в която всички печелят. Казахме си, че ако успеем да им помогнем да привлекат средствата, които искат, можем да оперираме като PayPal – обработваме плащанията и изграждаме бизнес, основан на това, че помагаме на хората да набират парите, от които се нуждаят, за да разпространят своето послание.
Това е нещо, което всеки може да ползва, без да е експерт. Така се роди Pyrix и започна да расте много бързо. Започнахме да обслужваме хиляди организации в страната и в крайна сметка напуснах колежа и се преместих в Силициевата долина.
Тук се свързах с няколко души, които повярваха в идеята. Сред тях беше Майк Мейпълс – един от основателите на Floodgate Capital, както и още един инвеститор – Рийд Хофман – партньор в Greylock.
Преди тях обаче преминахме през многобройни перипетии и откази, защото в крайна сметка как се изгражда голям бизнес около благотворителност?
- Да, не звучи много „секси“.
Никак. Не е като да си кажеш: „О, ето тук ще падат милиарди долари“. Въпреки това разбрахме, че хората имат растяща нужда да говорят за това, за което ги е грижа най-много. А какво е това? Това са основни неща – като облекло например. Всичко, което отговаря на техните основни ценности. Те искат да се свързват с други хора, които споделят тези ценности.
Това е свързано с "икономиката на каузите".