Божидар Крапчев e управляващ партньор в LLP Dynamics и член на борда на директорите на LLP Group от 2006 г. По образование е психолог, но повече от 11 години се занимава с управление на продажбите в областта на информационните технологии. През 2000 г. под негово ръководство стартира дейност английската консултантска компания LLP Group. Към момента компанията има oфиси в 11 държави, а от началото на 2011 г. се обособява отделно звено в групата - LLP Dynamics, което се специализира изключително и само в предлагането на Бизнес решенията на Microsoft. Под негово ръководство LLP се превръща във водеща международна консултантска компания и основен партньор на Microsoft за продуктите MS Dynamics NAV, AX и CRM. Към днешна дата LLP Dynamics е най-значимия партньор на Microsoft за България и сред първите в Централна и Източна Европа.
- Г-н Крапчев, току-що бяха обявени одобрените проекти по процедура „Покриване на международно признати стандарти и въвеждане на системи за управление в предприятията (СУП)". Колко са фирмите, които кандидатстваха и колко са одобрените проекти?
От всички 1274 проекта, които бяха подадени, одобрените са около 241, както и прогнозирахме. От тях 125 се намират в София и околността, а от останалите най-много компании има във Варна и Пловдив. По отношение на индустриите резултатите отново съвпадат с нашите прогнози. Най-много одобрени проекти има в сферата на производството – близо 100, следвани от услугите – също около 100 компании. На трето място по численост се нареждат търговските и дистрибуторски компании.
- Наскоро вие предупредихте, че много от компаниите, чиито проекти по тази процедура бъдат одобрени, няма да успеят да усвоят отпуснатите средства. Защо очаквате такъв развой?
Съществува риск, защото в нормална година в България се внедряват около 60-70 системи. Сега над 200 проекта следва да бъдат стартирани в следващите месеци и са длъжни да бъдат завършени до месец май 2013 г. Сега това изглежда далеч, но административните изисквания ще позволят реалното стартиране на внедряването едва в края на юни или юли, което оставя много малко време за внедряване. Особено като се имат предвид летните ваканции и традиционно многото неработни дни около Коледа и Нова година. Същевременно капацитетът на компаниите-внедрители е ограничен до не повече от 100 внедрявания. Това ясно показва, че част от фирмите, които са спечелили финансиране, реално няма да могат да внедрят система и съответно да усвоят средствата. Това е тъжно на фона на огромния интерес към тази програма и в частност към желанието на компаниите да внедрят ERP система за управление на бизнеса.
- Какви решения предлагате, за да бъдат преодолени натрупаните проблеми?
Към днешна дата няма лесно решение за така създадената ситуация. Това, което мога да препоръчам на фирмите, които са спечелили, е следното: стартиране на проектите незабавно и започване на подготовка – подготвяне на съществуващите бизнес процеси, избор на вътрешен екип, подготовка на данни. Да бъдат внимателни с фирми, които ще искат да ги консултират за избор на доставчик. Някои от най-шумните такива фирми всъщност забавят процеса, вместо да съкратят времето. Така фирмата, спечелила проект, може да се окаже на опашката и да не успее да внедри системата. Да проявят здрав разум и да не се поддават на плашещи изфабрикувани статистики.
Ако компаниите държат да ползват външен консултант за избор, тогава е важно да проверят опита на служителите в реални внедрявания на ERP системи. Много често ще чуят от тях, че са работили в една или друга компания с голямо име. Но също както санитарят в болницата не може да извършва операция, така и това, че някои хора са работили в големи фирми не означава, че имат опит с внедряване на системи или с описание на бизнес процеси. Важно е също така да искат ангажимент за успешно завършване на проекта, а не само за избор на доставчик.
В бъдеще това, което може да се направи, за да се предотврати подобно „струпване“ на проекти, е оставяне на програмата да бъде постоянно отворена и да се пренасочат средства от други програми, които не се радват на толкова голям интерес.
- Как може да се предотвратят потенциални злоупотреби с европейските средства?
Разбира се със строг контрол и добро планиране. Контролът следва да бъде упражняван във всеки етап на изпълнение на проекта и хората, които го извършват, следва да бъдат добре обучени. Внедрителите вече предложиха методическа помощ в този смисъл.
По отношение на планирането ще дам един пример – в одобрените проекти има фирми с 2-3 служители, които печелят финансиране от 300-400 хиляди лева. Това е огромна сума за мащаба на такива фирми. Колкото и скъпа система да си купят, колкото и компютри да са необходими – дори и най-скъпите – такъв тип проекти не могат да надхвърлят 100 хил. лева. В този смисъл добре би било държавата да добави механизми, които да изключват такива очевидни несъответствия.