Жюстин Томс е водещ експерт в сферите на онлайн медиите, онлайн маркетинга и PR-а. Освен това тя е и преподавател в НБУ и автор на книги по същата тема.
Ръководи уеб агенция ABC Design and Communication и е основател и Мениджър бизнес развитие на „Аз Медиа“, която е собственост на „Инвестор БГ“ АД.
- Жюстин, 2011 г. беше нелека за онлайн бранша по отношение на рекламата. Какво показват резултатите от националното проучване за приходите от онлайн реклама за 2011 г., които ще бъдат обявени на IAB Форум България след няколко седмици? Резултатите от проучването още не са готови, но ще бъдат представени на IAB Форум България на 14 март в х-л Кемпински, София. Да, 2011-та не беше лека за никого, но като цяло онлайн браншът запази относително стабилни позиции. Истината е, че тук конкуренцията е голяма. Наред с няколко значими онлайн медийни групи има доста силна конкуренция от чужди брандове, както и редица по-малки проекти, които формират дълга опашка, усвоявайки част от средствата, разходвани от бизнеса за онлайн реклама.
По-любопитно ще е проучването на топ 50-те рекламодателя за онлайн, което IAB България прави за втора година. Изключително любопитни са данните, които ще се изнесат там. Основни рекламодатели в телевизията изцяло липсват от онлайн сферата – това показваха данните от предната година. Ще е интересно да се проследи тенденцията и случващото се на онлайн полето през последната година. Но, за всичко това – на форума.
- Какви бяха тенденциите в мобилната реклама през последната година, засилва ли се интересът към реклама в социалните мрежи и мобилната реклама?
Тенденциите в мобилната реклама тепърва ще следим, истината е, че през изминалата година тя направи своите плахи първи крачки у нас и ще видим, силно се надявам, по-добри резултати и по-смели експерименти тази година.
Относно рекламата в социалните мрежи - да, тя е доста търсена, макар не винаги ефективна. За жалост в момента наблюдаваме едно хвърляне в тази посока от страна на бизнеса, без задължително зад това да има добре обмислена стратегия. Надявам се това ще отмине или поне затихне през 2012-та.
- А какво можем да очакваме за бранша през тази година, може ли да се надяваме, че ще бъде по-добра?
Да, със сигурност ще е по-добра. Какво да очакваме ли? Засилен дисплей – в целия технологичен прогрес интернет и телевизия все повече се доближават. В този смисъл новите дисплей формати и възможностите, които те предоставят, ще са основен акцент за годината и ще засилят и имиджа, и резултатите, които се постигат чрез онлайн реклама.
- Как се промени потреблението през 2011 г.? Какво може да очакваме за настоящата година?
Да, истината е, че през 2011-та потреблението се промени основно със силното навлизане на мобилния трафик. Хората започват да проверяват пощата си още по път за работа – през мобилно устройство, по-често телефон, но все по-често и четец. Друг нов пик е вечерният, отново през мобилните устройства. Това ще продължи като тенденция и през тази година. Очаква се с навлизането и на мобилните разплащания по-активно, цялата динамика на потреблението да се промени.