През ранната пролет на миналата година стотици датчани са полудели по една нова игра във Facebook. Става дума за стратегията Real Estate Manager, разработена от рекламна агенция за най-големия в страната брокер на недвижими имоти.
Потребителите на социалната мрежа купуват и продават имоти с виртуални пари в мрежата. Те плащат и данъци, имат и приятели, на които ходят на гости и така разглеждат жилищата им. С едно уточнение – парите са виртуални, но имотите – напълно реални. Целта е потенциалните клиенти да се запознаят с истинските имоти, които се предлагат от брокера.
През септември друга интернет кампания също набира скорост. Рекламната агенция Naked Communications CPH създава за клиента си Nike състезанието „Take Copenhagen – Run Unleashed“. Всеки квартал на датската столица излъчва свой представител, който да бяга за честта на цялата градска част. Докато състезателят тича, качва резултатите си във Facebook посредством рекламираните от Nike измервателни уреди. Така състезателят оцветява в специфичния на квартала си цвят улиците на града, по които е минал, на специална карта във Facebook. Кампанията е състезание между различните квартали на града в продължение на 60 дни. Победителят има шанса да завърши проекта, от който обаче ще спечелят всички участници.
Преди година и половина, отново в датския Facebook, в опита да привлече млади и амбициозни хора в армията, The Royal Danish Aifrorce (Датските кралски въздушни сили) организират викторина, като голямата награда е разходка в небето с изтребител F16.
Общото между трите маркетингови кампании е, че в изработването им участва българо-датската компания Komfo, специализирана в интегрирането на маркетинг решения в социалните мрежи и разработката на Facebook приложения. Фирмата е създадена от българите Ивайло Христов и Динко Танев и двама техни датски съдружници преди четири години с начален капитал от едва 2000 лева, а през лятото на 2008 г. е открит българският офис.
Точно по онова време Facebook е отворила платформата си за външни разработчици и набира скорост не само в САЩ, но и в Европа. Четиримата предприемачи решават от самото начало да се концентрират в тясна ниша – маркетингови разработки за социалната мрежа.
Точно тогава започва и глобалната икономическа криза, която за Komfo има и друго, по-приятно лице. Маркетинг бюджетите на компаниите се свиват драстично и маркетинг мениджърите са принудени да търсят алтернативни източници за реклама на по-ниски цени.
„Едно Facebook приложение може да достигне до много повече хора от една телевизионна реклама на много по-ниска цена. Самите потребители по естествен начин разпространяват онова, което им е харесало и така се получава т. нар. „вирусен маркетинг“, обяснява Христов. Освен това заради кризата повечето IT компании спират да наемат специалисти, а някои от тях дори смаляват екипите си. Това помага на Komfo да получи достъп до добри специалисти в момент, когато компанията все още е непозната на пазара на труда.
И тогава, както и в момента, бизнес моделът на компанията е един и същи – производство в България и продажби на Скандинавския полуостров. „Това ни помага да предложим по-ниски цени на актуалните пазари“, признава Христов. Днес 80% от потребителите на Facebook в Дания ползват социалната мрежа от 30 до 60 минути всеки ден. „Това дава голямо предимство на маркетинг кампаниите във Facebook пред маркетинг и рекламата чрез конвенционалните комуникационни канали“, убедени са в Komfo.
Големият успех идва в началото на 2010 г., когато компанията е избрана от Facebook за Facebook Preferred Developer Consultant. Едва 12 компании от общо 48, включени в Preferred Developer Consultant, са извън САЩ и нито една няма дейност на Скандинавския полуостров.
Включването в този списък носи огромни ползи за всяка организация, попаднала там - самата световна социална мрежа признава високите технически качества на софтуерните продукти. Общността от фирми е подпомагана от Facebook с вътрешна информация за промените, които социалната мрежа планира. Освен това има собствен канал за комуникация между служителите на Facebook и възможност за работни срещи и семинари в централата на Facebook в Пало Алто.
Междувременно всеки трети българин вече има профил във Facebook, а според данните на Komfo в социалната мрежа се наблюдава и активиране на хората на възраст над 40 години. „Преди година социалната мрежа в България служеше предимно за забавления, за източник на вицове. Сега се използва повече за споделяне на информация, снимки, видеа и наблюдения“, казва Христов.
По думите му „българският“ Facebook се развива с година закъснение от датския, може би защото и социалната мрежа е преведена на български година след появата на датската версия. Днес над 2 милиона българи ползват социалната мрежа, а половината от тях са се присъединили към Facebook през последните 13 месеца. Всичко това дава голямо предимство на маркетинг кампаниите във Facebook пред маркетинг и рекламата чрез конвенционалните комуникационни канали, убеден е Христов.
Нарастването на броя потребители в социалната мрежа води и до още по-силен интерес на предприемачите към възможностите на Facebook, а това, съвсем логично, се отразява и върху бизнеса на Komfo. През 2009 г. в българския офис работят едва 8 човека, а днес са над 30. Komfo има 12 служители в Дания и петима в Норвегия. А Христов, който през миналата година спечели наградата “Млад предприемач” на 2010 г. на Junior Achievement България, днес освен компанията си води и семинари на Института за предприемачи на „Сиско“ и Висшето училище по застраховане и финанси.