SAP присъства на българския пазар вече повече от 10 години. Компанията е световен лидер в областта на корпоративния софтуер. SAP България ЕООД притежава изключителните права да продава в България лицензи за продуктите на SAP. Изпълнителният директор на SAP България Петър Миленков отговори на няколко въпроса на Investor.bg.
- Как световната финансова криза се отрази на пазара на софтуер и конкретно на SAP?
Времената на финансова нестабилност винаги са били добро изпитание за всички компании. Когато високите приходи престанат да компенсират неефективността на дадени организационни процеси, е крайно време да насочим поглед вътре в компанията и да инвестираме в оптимизиране на тези процеси.
Наблюдаваме сигнали, че световната финансова криза вече постепенно върви към своя край. Очевидно е, че поведението на клиентите, готови да инвестират, се е променило - виждаме, че компаниите са много по-фокусирани върху бизнес стойността, която ще получат от експлоатацията на решенията. Те желаят да им бъдат представени конкретни бизнес проекти за всяка ИТ инвестиция и сега със сигурност са по-добре ориентирани.
По отношение на продуктите, изглежда, че класическите ERP системи неизменно остават „бестселър” сред бизнес приложенията. Със своята способност да оптимизират всички основни бизнес процеси и да повишават ефективността на работата на компанията, ERP системите (Enterprise resource planning – системи за управление на работните процеси) са задължителни за всички добре управлявани организации, особено в тежки времена.
- А увеличават ли се вложенията в CRM системи (Customer relationship management -системи за управление на взаимоотношенията с клиентите)?
Да, освен ERP приложенията, най-важните проекти са тези, които спомагат за увеличаване на приходите и намаляване на разходите за функциониране на фирмата. Ето защо клиентите сега са склонни да инвестират по-често и в CRM решения.
- Какви са продажбите ви за 2009 г. в България?
SAP не публикува финансовите резултати на дъщерните си дружества. На глобално ниво SAP AG обяви 12% ръст през първото тримесечие на 2010 г. (за софтуер и софтуерни услуги). В региона EMEA (Европа, Близкия Изток и Африка) приходите ни в този пазарен сегмент нараснаха с 13% и достигнаха над 1 млрд. евро.
- Какви са очакванията ви за развитието на пазара в страната през тази година? Какви продажби очаквате през 2010 г.?
Очакваме нашите софтуерни приходи и приходите, свързани със софтуерни услуги, да се увеличат в рамките от 4% до 8% на глобално ниво, а нашият оперативен маржин да е между 30% и 31% при липса на изменение на валутните курсове.
- Смятате ли че SAP има монополна позиция на българския пазар?
Макар че съм поласкан от този въпрос, смело мога да заявя, че SAP не е монополизирал нито един от пазарите, на които е представен. Ние сме най-голямата компания за бизнес софтуер в света и сме извоювали тази позиция благодарение на нашите изключителни продукти и опит. Освен това считаме, че свободният пазар и конкуренция са двигатели за развитието на всяка компания. Именно поради тази причина ценим и уважаваме своите конкуренти.
- Могат ли българските компании да кандидатстват за еврофинансиране на ERP системи?
Да, българските компании биха могли да кандидатстват за еврофинансиране на ERP системи. Вече имаме няколко примера за клиенти, които финансираха покупката на системи за управление на бизнеса благодарение на еврофондовете.
С цел да улесним процеса за кандидатстване по европроекти, вече анонсирахме едно от предимствата на решението ни за малки и средни компании SAP Baseline – а именно детайлната документация и описание, които са неизменна част от позиционирането на продукта. Това ще улесни компаниите, решили да кандидатстват за еврофинансиране, защото, както знаем, изискванията за коректно и детайлно попълване на документацията по всеки един проект, са решаващи за неговото одобрение.
Освен това разбираме, че малките и средни предприятия разполагат с ограничени човешки ресурси и се надяваме поне малко да ги подпомогнем в тази насока.
- След представянето на SAP Baseline имате ли планове за предлагане на други нови продукти на българския пазар?
Плановете ни за предлагане на нови продукти на българския пазар се основават на вече очертаните ни приоритети и нуждите на локалните ни клиенти. В рамките на 2010 г. предвиждаме локализация на решението SAP CRM Best Practices (най-добри практики в управлението на взаимоотношенията с клиентите), както и новите продукти от фамилията SAP BusinessObjects, като там ще се фокусираме върху пакета за Управление на ефективността на организацията (Enterprise Performance Management - EPM).
- Предлагате ли пълната гама от ваши продукти в България и, ако не, каква е причината?
SAP България е оторизирана да предоставя пълния набор от продукти и услуги на компанията майка, SAP AG, на територията на България. Но не всички наши решения са локализирани и се предлагат на нашия пазар.
Причината е, че ние внимателно подбираме решенията, в които да инвестираме средства за локализация. Стремим се да предлагаме продукти, които са ценово подходящи за нашия пазар и отговарят на настоящите и бъдещи нужди на клиентите ни. Като цяло нивото на зрялост на българския пазар определя продуктовото портфолио на SAP за българския пазар.