Джефри Гитомър е световен експерт в областта на продажбите, автор на бестселъри и лектор. Той е работил като консултант и мотивационен лектор с редица световни компании като BMW, Coca-Cola, Wells Fargo, AC Neilsen, IBM и др.
В ексклузивно интервю за Investor.bg Гитомър представи мнението си за това как трябва да се се продава, за да се продава успешно, и как не трябва да се продава; какво отношение и какви качества трябва да има един търговец, за да е успешен в дългосрочен план.
- Какво е мнението Ви за манипулативните практики при продажбите? Смятате ли, че те са неизменна част от всяка продажба?
В продължение на последните 25 години се опитвам да не използвам манипулация. Установих, че ако манипулираш някого, може да забравиш какво си направил, за да го накараш да се съгласи с теб. А ако се опитваш да изградиш дълготрайни взаимоотношения с някого, това е най-лошият начин да постъпиш. Това, което аз се опитвам да правя, е да предоставям онази стойност на клиентите, която те възприемат като стойностна.
Също така се опитвам да им помагам да купуват, а не им продавам. Моето първо правило при продажбите е: хората не обичат да им продават, но те обожават да купуват. Когато отидете в магазина, вие не отивате да ви продават, а да купувате. Да, някой може да ви помогне, да ви обясни нещо, да ви покаже къде се намира нещо или да ви каже кое е подходящо за вас и кое не е.
Не става дума само за дрехи – а също кой автомобил е подходящ за вас, кой телефон, коя счетоводна услуга или кой застрахователен продукт. За каквото и да става дума, това е моделът, който е най-подходящ при дългосрочни взаимоотношения.
Манипулация означава да притискаш някого да направи нещо сега. Ако го убедиш да купи обаче и ако е доволен, ако ти има доверие, той ще купи от теб още 100 пъти. Манипулацията е веднъж, взаимоотношенията са завинаги.
- А в случаите, в които продавате нещо по-голямо? Имот например?
.. и смятате, че това е еднократно? Не. Никога няма еднократна сделка. Всеки, на когото продавате имот или кола, има съседи. Те също може би ще искат да купят нещо в бъдеще, за което ще искат да се осведомят. И начинът, по който сте се отнесли с клиентите, решава дали те ще се върнат при вас за в бъдеще, или не.
Всеки път, когато правите продажба, вие започвате да градите бъдещето си отново. И после добавяте към него и добавяте, и накрая всичко заработва.
- Т.е. за Вас изграждането на взаимоотношенията е ключово при продажбите? И всичко това е процес, а не еднократно събитие?
Да, и процесът не е просто програма от пет стъпки. Това би било система, а аз не искам това. Искам някой, който ще ми помогне, когато имам нужда от това; някой, който ще ме информира, ако имам нужда от информация; някой, който ще е насреща, когато имам нужда от него.
- Много твърдят, че продажбите не са изкуство, а по-скоро занаят, който може да се преподава и научи.
Точно така, продажбите са като наука. Ако изучите основите, ако овладеете необходимите неща – как да се представите, как да говорите пред публика и да бъдете убедителни, но също и честни и етични, всичко това в съчетание създава вашия имидж и всичко, което правите.
- Значи има принципи, които могат да бъдат усвоени и които да се прилагат?
... и които са повтаряеми – начинът, по който задавате въпроси, как правите последващо обаждане, начинът, по който говорите по телефона, по който оставяте гласово съобщение, как се презентирате – всичко това е наука, не изкуство.
- Това означава ли, че всеки има потенциал за тази работа?
Не, трябва да сте отворена личност. Трябва да бъдете привлекателни и дружелюбни. Не смятам, че можете да продавате успешно, ако сте срамежливи и затворени. От някои хора стават по-добри търговци в сравнение с други, но това разбира се не пречи на всеки, който иска, да опита.
- Как се справя човек с отказа?
Повечето хора се справят с отказа много зле. Излизат, започват да тропат на всяка врата. Десет души им казват „Не“ и те не искат да потропат на 11-тата врата.
- … където всъщност вероятно е техният клиент?
Именно.
- Имате ли някаква рецепта?
Не.
- Гъвкавост (Resilience на англ., б.а.)?
Да, това е много важно. Рецептата е: губиш единствено тогава, когато се откажеш. Това е рецептата. Много е проста. В Америка казват: При продажбите най-трудната врата за отваряне е тази на собствената ти кола – за да излезеш и да направиш следващото обаждане за продажба.
- Все пак да бъдеш отхвърлен и да се чувстваш зле от това е част от всекидневието на много търговци. Вие как се справяте с това?
Спирам да гледам новини, спирам да се занимавам с политика, спирам да говоря с идиоти и се съсредоточавам върху собствената си кариера.
- Дори, когато нямате нито една продажба от месеци...?
Това, че не продавате, не е проблем, това е симптом. Нещо не върви наред, нещо не правите както трябва, не спазвате основните правила за успеха.
- Един въпрос, който вероятно всички Ви задават, но не мога да пропусна – как се продава в период на рецесия?
Продава се по-малко, но все пак се продава. Това, което трябва да правите през този период е да гарантирате, че предлагате стойност, помагате на клиентите с техния бизнес. Защото вие страдате, именно защото и те страдат. Затова им помагате с техния бизнес, а икономиката бавно ще се възстанови. Това няма да стане бързо, а бавно. Когато стане обаче, отношенията, които изграждате сега, ще са ви от полза.
- Смятате ли, че добрите търговци се справят по-добре в живота?
Да, мисля, че е така. На първо място те работят на някаква комисионна, така че имат потенциал за неограничени доходи. И когато веднъж разберат, че могат да правят допълнителни пари с продажби, те полагат допълнителни усилия.
Единственото, което може да ги засегне, е да се намеси тяхната компания с прекалено много правила, с промяна на условията и комисионната, на която работят. Знаете, че има много начини, по които компаниите могат да развалят всичко и често те са достатъчно глупави и алчни, за да успеят да го направят. Опитват се да вземат повече пари от търговеца и тогава той напуска, а компанията се чуди защо.
- Смятате ли, че продажбите са гръбнакът на всяка една компания, въобще на предприемачеството?
Разбира се. Как въобще бихте могли да направите нещо, ако човекът от Продажби не продава нищо?
- Да, но ако продуктът ви не е достатъчно качествен или нещо друго трябва да се промени?
Да, ако продуктът е скапан, имате проблем. Но ако имате добър продукт, можете да сте най-добрите. Продават се както Фолксвагени, така и Мерцедеси. Едните са определено по-добри от другите, но все пак се продават и много Фолксвагени. Така че не е нужно да сте най-добрите. Достатъчно е да сте най-добрите в своя клас. Тогава можете да сте печеливши.
- Ами ако не сте сигурни в продукта си?
Трябва да вярвате в него при всички положения.
- А ако не вярвате, но все пак трябва да продавате? Така може ли да се продава?
Не. В такъв случай трябва да напуснете компанията и да намерите нещо, в което вярвате. Имам предвид – може да продавате, но никога няма да постигнете успеха, който искате.
- Какво трябва да заимстват от техниките за продажби хората от публичния сектор?
По-добро отношение. Много по-добро отношение. Само преди 25 години имаше период от 50 години, в който на хората се казваше какво да правят, те правеха каквото им се казваше, ядосваха се, говореха за това и нямаха пари да направят нищо по въпроса. И сега изведнъж всичко е различно. Въпреки това много от хората с онова отношение са все още тук.
- Има ли продукти, които се продават по-лесно от други?
Не. Ако вярвате в него е лесно, ако не вярвате – е трудно.
- Лично вие, след всичко, което сте направил и постигнал, налага ли Ви се все още да продавате усилено, както в началото?
Разбира се.
- Името не работи ли за Вас?
Да, името работи за мен, но ако смятате, че всичко е лесно, това просто не е вярно. Нищо не е лесно. Това е общо правило. Аз съм много голям късметлия, защото си скъсвам задника от работа. Също така пиша. Писането е моята тайна. Колкото повече пиша, толкова по-щастлив ставам.
- Как поддържате положителното си отношение и мислене?
Всяка сутрин чета нещо положително. Правя това цели 40 години.
- Значи заставяте се всяка сутрин да...
Не, не трябва да се заставям. Това ми доставя удоволствие. Научавам нещо ново. И ако правите това в продължение на 40 години, то се превръща в навик. Повечето хора се събуждат, гледат новините или времето. Това не е за мен. Времето не ме интересува. Излизам навън и виждам какво е времето. Ако е студено – връщам се и си взимам палто.
- И смятате, че не може да се продава без положително мислене?
Правилно. Може да се продава, но не дълго време.
преди 14 години Яко интервю! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Ха, ха - колко ми е познато - редовния номер Единственото, което може да ги засегне, е да се намеси тяхната компания с прекалено много правила, с промяна на условията и комисионната, на която работят. Знаете, че има много начини, по които компаниите могат да развалят всичко и често те са достатъчно глупави и алчни, за да успеят да го направят. Опитват се да вземат повече пари от търговеца и тогава той напуска, а компанията се чуди защо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Супер приятно интервю с много приятен събеседник.Най-много ми хареса....."- Имате ли някаква рецепта?Не."Искрено, точно,откровено! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Човекът е класика , отлично владее техниките на говор в разговор с клиентите. Абсолютно съм сигурен , че може да води и успешни преговори и то така , че клиента да почувства че има нужда от малко компетентна и дискретно подадена помощ за да вземе правилното за него решение. Точно така се печелят клиенти и те после казват на своите приятели . Ето това е ключът към успешният бизнес - живата реклама. отговор Сигнализирай за неуместен коментар