fallback

Web 2.0 и как се променя бизнесът с него

Как най-ефективно се въвеждат технологични промени в една организация и до какво могат да доведат те?

08:29 | 25.11.09 г.
Автор - снимка
Създател

През последните години употребата на новите технологии в ежедневната работа на организациите означаваше многобройни, болезнени смущения в процеса, в който промените „се спускаха отгоре“ към служителите, приемащи ги с неохота.

Днес обаче процесът значително се промени и е по-вероятно самите служители с ентусиазъм да „внасят“ технологичните промени – било то стартирането на блог или съвместна работа по документи, които се съхраняват онлайн.

Консултантската компания McKinsey цитира мнението на изследователя към Центъра за дигитален бизнес в Sloan School of Management в Масачузетския технологичен институт (MIT) Андрю МакАфий.

Промяната

МакАфий нарича промяната и мигрирането в посока Web 2.0 с термина „Предприятие 2.0“. Той прави аналогия между въвеждането на нови технологии в дадена организация и ранната фаза на разработване на проекта Wikipedia.

Тогава целта също е била създаването на безплатна онлайн енциклопедия, но за разлика от модела, приет впоследствие, в началото е бил изработен стриктен план от седем стъпки за реализацията на целия процес. Според този план съставянето на енциклопедията е било поверено на отделни групи от писатели, редактори, коректори и т.н. Така обаче проектът не е провокирал почти никакъв интерес.

Затова впоследствие било решено да бъде дадена пълна свобода на всеки да редактира както иска съдържанието и потребителите да бъдат едновременно писатели и редактори и всеки да си избере собствената роля.

Според него най-удивителният факт при този проект е, че цялото съдържание е с много високо качество.

Отправна точка

По думите на МакАфий съществува дебат относно начина, по който дадени технологични промени се внедряват в организацията.

Според един от моделите, независимо от посоката на инициатива (от страна на мениджмънта или на служителите), управлението подкрепя нововъведенията, но без да се налага авторитарно по време на самия процес. При тези инициативи трябва просто да се остави енергията да довърши започнатото.

Според друг модел е необходимо поне някаква индикация от страна на мениджмънта, че въпросните технологични въведения са според корпоративната политика и стратегия. В противен случай служителите няма да са уверени, че тези промени са необходими и последните просто няма да се случат.

Той смята, че и двата модела имат предимства. Първоначално някой може да сметне, че нови открития като Facebook, Wikipedia, Flickr и YouTube са, в своята същност, толкова модерни и атрактивни, че хората сами се впускат да ги ползват.

Това на практика не е така, отбелязва той. Модернизирането на настоящите работни практики и движението в посока „Предприятие 2.0“ е голяма промяна, особено за служителите, които заемат дадена позиция от по-дълго време.

„Така че, когато видя мениджъри, които стартират блогове, вътрешни или външни, съм голям оптимист, защото това е един много ясен сигнал“, коментира той. „Едно от нещата, които ме правят песимист обаче, е да видя блогове, които изглеждат като (официални) съобщения до медиите или когато нямат активирана възможност за коментари... и това е просто още един мегафон за мениджърите да нареждат на организацията.“

Негативен опит

МакАфий споделя няколко фактора, които могат да подкопаят успеха на технологичните промени в дадена организация. Един от тях е философия от типа: „Направете го и хората ще го използват“. Група ентусиасти въвеждат няколко нови инструмента и функционалности в даден проект, връщат се след няколко месеца и като не виждат активна общност от потребители се отказват.

„Те нямат търпение да накарат хората да мигрират към новия модел на работа..., не инвестират достатъчно пари... и не обмислят достатъчно как да окуражат употребата“, казва той.

Друг фактор за неуспех е прекомерната загриженост за евентуални рискове и недостатъци на дадена промяна. Според него опасенията да не се увеличи рискът в дадена организация са основателни, но промените, произтичащи от „Предприятие 2.0“, не увеличават нейния рисков профил.

Средният управленски екип

Ако сте мениджър, който гледа на своята работа като на човек, който просто управлява информационния поток, трябва да сте наистина притеснен от тези нововъведения, тъй като те може значително да намалят вашия контрол над това. Те ще намалят вашата способност да филтрирате каква информация се движи в организацията отгоре надолу и обратно и кой има достъп до нея. Ако обаче сте мениджър, който управлява хора и се стреми да използва човешкия елемент за развитието на организацията, тези нови социални технологии могат да ви бъдат от голяма полза, казва той.

По мнението на МакАфий организациите още в началото трябва добре да обмислят своята цел и какъв ефект искат да постигнат с дадено нововъведение, какви бизнес нужди целят да удовлетворят. Едва след това те трябва да помислят точно какви технологии са им необходими, за да постигнат целите си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:12 | 08.09.22 г.
fallback