Как неголямата по размер и по политическа сила територия в северната част на Европа е успяла да стане двигател на развитието на брандинга? Скандинавците умеят да се промъкват в мозъка на потребителите, предлагайки им най-добрите идеи. Те намират и нови подходи в маркетинга и рекламата.
Всяка от скандинавските страни притежава уникална култура, както и общи социални компоненти, характерни за северните държави като безплатно медицинско обслужване, безплатно висше образование и държавни помощи за безработните. Тези условия са добра база за развитие на бизнес, пише Advertology.ru. Скандинавските компании са конкурентноспособни на световния пазар и активно изнасят продукция си.
Но как може да се произвежда нещо, което целият свят да иска да купува? Отговор на този въпрос дават отново скандинавските марки. Да вземем за пример дизайна. В началото на 50-те години на XX век "скандинавският дизайн" се характеризирал със самобитен стил. По това време терминът "скандинавски дизайн" се отнасял най-вече за мебелите и включвал съчетание от простота и елегантност с акцент върху функционалностите. Именно този дизайн е залегнал в основата на днешните скандинавски брандове - независимо дали под формата на чистите линии на бутилката в рекламната кампания на водка Absolut или като рационалната красота на мебелите IKEA.
Успехите на скандинавците се дължат най-вече на факта, че те са блестящи новатори, което личи от изброените по-долу примери.
Шведската водка Absolut стъпи на пазара, на който доминираше руската водка, като проби с дизайна на опаковката. С помощта на мащабна рекламна кампания в над 350 града по света Absolut се изкачи до трето място в класацията на алкохолни напитки в световен мащаб.
Финландската компания Nokia пък създаде първия телефон, предназначен за работа в първата международна мобилна мрежа. През 1998 г. компанията стана световен лидер в сферата на мобилните телефони. През 2008 г. Nokia зае пето място в класацията за най-добри марки в световен мащаб.
Фармацевтичната компания Novo Nordisk, създадена през 1989 г. чрез сливането на две датски компании, е създателка на първия в света препарат, идентичен с човешкия инсулин. В момента Novo Nordisk развива бизнеса си в 80 страни по целия свят.
Норвежката марка Jarlsberg започнала произвежда кашкавал на дупки през 1956 г., използвайки стара рецепта от 1830 г. Кашкавалът се превърнал в един от най-успешните продукти за износ. В наши дни Jarlsberg изнася продуктите си в Австрия, Канада, Европейския съюз и САЩ, където е марка номер 1 в своя сегмент.
Най-продуктивна от скандинавските страни се явява Швеция, която е по-агресивна от останалите северни държави в областта на маркетинга. Страната е родина на брандовете Absolut, Astra, Brio, Ericsson, H&M, IKEA, Saab, Scania и Volvo, както и на групата ABBA.
Тайната на успеха на марките в друга от скандинавските страни - Финландия, се крие в три основни елемента: продуктите са добри, имат интересна история и брандовете знаят как да ги предлагат.
Скандинавските марки понякога се конкурират едни с други, но по-често си сътрудничат. След Втората световна война например националните авиокомпании на Дания, Норвегия и Швеция сформирали регионалната компания Scandinavian Airlines, която по-късно бе преименувана в SAS. И до днес SAS е най-голямата авиокомпания в Северна Европа, а скандинавските страни продължават да си помагат дори при разразилата се световна икономическа криза.